Vuosittain julkaistaan muutamia pelejä, jotka kiinnittävät huomiota jo pelkällä taiteellisella tyylillään. Die Gute Fabrikin Saltsea Chronicles kuuluu tähän joukkoon. Tarinavetoinen seikkailupeli on ulkoisesti vaikuttavimpia pelejä, mitä olen aikoihin nähnyt. Mutta onko pelattavuus samalla tasolla? Tähän onkin jo vaikeampi vastata.
Saltsea Chroniclesissa johdetaan joukkoa halki tulvan valtaan joutuneen maailman, ja selvitellään kadonneen ystävän kohtaloa. Tarina haarautuu moneen suuntaan, ja on täynnä erilaisia valintoja. Toisin sanoen pelaajan valinnat vaikuttavat tarinaan samoin kuin paikat, joissa vieraillaan, ja ihmiset, joita tavataan. Näin ollen jokaisen kokemus Saltsea Chroniclesin parissa on erilainen, joskin pelattavuus pysyy pääosin samanlaisena.
Saltsea Chronicles ei vaadi pelaajalta itseltään paljoakaan panostusta. Välillä klikataan symboleita kartalla, ja sitten katsellaan dialogia ja tehdään päätöksiä valiten kahdesta vaihtoehdosta. Mukana on PALJON lukemista. Jos siis klikkailu ja lukeminen eivät kiinnosta, ei Saltsea Chronicles välttämättä vetoa.
Saltsea Chronicles on ajoittain tylsä seurata. Dialogilla on hetkensä ja valinnat tuntuvat merkityksellisiltä, mutta pelattavuudessa ei useinkaan ole niitä mielenkiintoisia hetkiä. Peli luottaa liiaksi vaikuttavaan ulkoasuunsa unohtaen, että pelaajaa tulisi myös viihdyttää sen hieman yli kymmenen tunnin ajan. Lisäksi tarina sijoittuu epätavalliseen fantasiamaailmaan, jolloin pelaaja ei välttämättä koe yhteyttä luotuun maailmaan.
Die Gute Fabrik pyrkii pitämään pelattavuuden tuoreena lisäämällä mukaan ihmissuhteiden järjestelmän ryhmän jäsenten kesken. Pelin maailma koostuu saarista, ja matkan varrella kohdataan uusia ihmisiä ja he liittyvät mukaan pelaajan ryhmään. Näin tulee vastaan Issues-tilanteita, jotka lisäävät ristiriitoja joukkoon. Ratkaisuja on löydettävä, ja se voi olla ihan vain eri jäsenien kanssa puhuminen. Joskus joutuu etsimään esineitä, kuten ruokaa tai uusia osia omaan veneeseen. Tällainen toimii parhaimmillaankin vain pienenä lisäsisältönä. Onhan se puuhaa, mutta ei kovin kiinnostavaa tai tärkeää.
Die Gute Fabrikin merkittävin lisäys on minipeli Spoils. Kyseessä on korttipeli, joka muuttuu vierailtavan saaren mukaan. Tämä siksi, että paikallisilla on aina omat sääntönsä. Tämä on mukava tapa tuoda hieman vaihtelua pelaamiseen, ja samalla täyttyy se oma tarrakirja, joka toimii oman seikkailun lokina.
Saltsea Chronicles on hidastempoinen ja parantamisen varaa olisi, mutta tällä indieseikkailupelillä on hetkensä. Viihdearvo ei aina ole kohdillaan, mutta silti ulkoinen näyttävyys on aina kohdillaan puhumattakaan tunnelmallisesta soundtrackista. Ajoittain pelaaminen tuntuu liikkuvalta maalaukselta.