Ei pidä huolestua, vaikka ei olisi koskaan aiemmin kuullutkaan pelisarjasta Romancing SaGa. Varsinkaan silloin ei pidä huolestua, jos ei ole koskaan pelannut sarjan ensimmäistä peliä, tai että voiko jatko-osaan paneutua ilman tietoa alkuperäisestä. Romancing SaGa on japanilainen roolipeli 1990-luvun alusta, jolla ei oikein ole ollut kunnolla sijaa länsimaissa pitkään aikaan. Tämä muuttui jokunen vuosi sitten, kun sarjan ensimmäinen peli remasteroitiin. Lokakuussa jatko-osa saa samanlaisen käsittelyn olkoonkin, että kyseessä on täysimittainen uusittu remake-versio nimellä Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven.
Pääsin pelaamaan tunnin ajan uusiksi tehtyä jatko-osaa Saksan Gamescomissa 2024. Kokemus oli kiirehditty, sillä pelattava demo oli varsin mittava, ja aikaa vain sen tunnin ajan. Paneudun kohta pelattavuuden hienouksiin, mutta sitä ennen teen selväksi sen, ettei peli tunnu lainkaan 1990-luvun alun peliltä. Kaikki on modernisoitua ja päivitettyä ja esitetty sellaiseen malliin, että JRPG-tarve tulee tyydytetyksi sellaiselle, joka etsii jotain erilaista tänä syksynä.
Mutta niin, se lähtökohta. Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven on sukupolvien mittainen tarina, joka keskittyy kuninkaalliseen sukuun sen puolustaessa valtakuntaansa ikuisilta hirviöiltä ja vaaroilta. Ideana on, hieman samoin kuin vielä selkeämmin Rogue Legacy -peleissä, oppia taidot ja tekniikat yhtenä sankarihahmona, ja kun he sitten kuolevat (joko rauhallisesti kauan elettyään tai odotettua aikaisemmin taistelussa), siirtää opittu seuraajalle, jotta he voivat sitten voittaa vastukset ja haasteet, joissa edeltäjä epäonnistui. Lähtökohta saattaa vaikuttaa suurelta ja liiankin isolta, mutta voin luvata, että se toimii, eikä tunnu lainkaan liian monimutkaiselta. Käytännössä jokainen sukupolvi näyttää palvelevan yhtenä chapterina isommassa tarinassa, joka keskittyy Seven Heroesin kohtaamiseen ja päihittämiseen, joka siis on kokoelma entisiä rakastettuja sotureita, jotka ovat muuttuneet tyranneiksi, jotka käyttävät huimaavaa voimaansa yrittäen ottaa haltuunsa Empire of Varennesin.
Jo nyt on nähtävissä, mihin suuntaan pelattavuus suuntaa. Seven Heroes ovat kovin uhkaavia pahiksia, joilla tahtoo olla yksi keskeinen hyökkäys pelaajan tuhoamiseksi. Ensimmäinen sukupolvi kuninkaallista sukua kuolee tämän peliliikkeen seurauksena, mutta se toinen ei ole paikalla jäämässä alle, ja tietää siksi, miten välttää tai torjua iskun, ja näin aukeaa mahdollisuus voittaa tämän aikajakson Seven Heroes -pahis. Demossa kohtasin Kzinssien kaaosmiekkoineen, joka pystyi pyyhkäisemään koko peliaikani tyhjiin, ellen ollut riittävän nopea.
Pelattavuus toimii varsin klassisen JRPG-pelin tapaan. Jokaisessa kentässä on osia, joissa voi liikkua vapaasti salaisuuksia etsien, pelihahmojen kanssa keskustellen ja sitten ennen pitkää taisteluihin ryhtyen, kun kävelee päin siellä täällä samoilevia pahiksia. Niin ikään klassisen JRPG-pelin tapaan on mahdollista väijyttää pahikset kävelemällä heitä päin selkäpuolelta, mutta he voivat tehdä samoin pelaajalle, ja tämän huomaa siitä, miten taistelumekaniikka on rakennettu.
Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven Heroes käyttää aikajanaa, jonka puitteissa niin liittolaiset kuin pahikset hyökkäävät määrätyn määrän vuoroja, jotka tallentuvat aikajanalle HUDin yläosaan. Joskus kohtaat hitaampia pahiksia, kuten Kzinssie, ja ehkä joskus seurana on nopeampia liittolaisia, jolloin voi saada muutaman iskun sisään ennen kuin pahis ehtii lyödä takaisin. Muulloin kohtaamiset ovat tasa-arvoisempia. Oli miten oli, on sinun käytettävä fyysisiä ja taikaisia hyökkäyksiä ja kykyjä pahiksien päihittämiseksi vuoropohjaisessa taistelussa, jossa on mukana myös yritystä ja erehdystä pahiksien heikkouksien ja vahvuuksien määrittämiseksi koskien erilaisia elementaali-iskuja ja hyökkäystyyppejä. Esimerkiksi yksi pahis saattaa olla herkkä tulelle, kun taas toinen saattaa olla arka teroitetun teräksen ja fyysisten iskujen voimalle.
Lisää saadaan taistelukohtauksiin, kun jokainen hahmo voi oppia uusia kykyjä lennosta Glimmers-mekaniikan voimin. Käytännössä, kun vain jatkaa hyökkäyksien käyttöä, ne vain oppivat uusia tapoja hyökätä, tai tehokkaampia tapoja iskeä käyttäen järjestelmiä Lineage ja Inheritance, ja kun nämä liikkeet ja kyvyt on opittu, ne ovat pysyvästi aukaistuina kyseiselle hahmolle, ja käytettävissä koska tahansa. Formation lisää mukaan ylimääräistä dynamiikkaa, jossa hahmokaartin kokoonpano määrittää sen, kuka hyökkää ensin ja sen, miten erilaiset Overdrive-liikkeet toteutuvat. Nämä ovat käytännössä ultimate-iskuja, joita tehdään käyttämällä liikkeitä ja päihittämällä pahiksia. Ne yhdistävät samaan aikaan kahden liittolaisen kykyjä kaksoisiskuksi, joka tuottaa lisävahinkoa, joten sinä voit yhdistää fyysisen hyökkäyksen pitkän matkan iskuun kera halvaannuttavan lähietäisyysyhdistelmän, tai sitten jotain tyystin erilaista. Mitä sitten tekeekään, Overdrive, Formations, Glimmers, aikajana ja tehosteet kaikki yhdistyvät dynaamisesti, ja lopputuloksena on monimutkainen, mutta intuitiivinen taistelumekaniikka Romancing SaGa 2: Revenge of the Sevenissä.
Ne, joille Romancing SaGa 2 on jo tuttu, saattaa ihmetellä, mitä tämä uusintaversio tuo lisää. Lukuun ottamatta modernisoitua ulkoasua ja selvästi parempaa teknistä suoriutumista (eli siis ne perinteiset uusintaversion odotukset vuodelle 2024), on mukana myös kourallinen uusia ominaisuuksia ja sisältöä. Tarinallisia kehityskulkuja on lisätty, ja omia hetkiä löydettäväksi, uusia minipelejä kokeiltavaksi, enemmän vaikeustasoja valittavaksi (Causal, Normal ja Hard), uusiksi sovitettu soundtrack, ja uudet japaniksi ja englanniksi tehdyt äänet kuunneltavaksi. Tarjolla on selvästi eläytymiskelpoisempi ja hiotumpi kokemus kuin mikä oli mahdollista kolme vuosikymmentä sitten.
Kun kaiken yhdistää vielä kaupungin rakentamiseen, joka ottaa huomioon sukupolvien välisen suunnittelun ja sen, että tarjolla on yli 30 sankarihahmoluokkaa löydettäväksi ja kokeiltavaksi on selvää, että Romancing SaGa 2: Revenge of the Seven on muovautumassa lupaavaksi JRPG:ksi ja uusintaversioksi. Toivottavasti sama pätee myös siihen kokonaiseen peliin, joka julkaistaan 24. lokakuuta PC:lle, Playstationille ja Switchille.