Suomi
Gamereactor
ennakot
Resident Evil 4

Resident Evil 4 Remake päivittää kauhuklassikon nykyaikaan

Päivityksiä ihmiset, päivityksiä!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

On tunnustettava, etten päässyt pelaamaan uusiksi tehtyä Resident Evil 4 -peliä. Gamereactor pääsi katselemaan 17 minuuttia pitkän videon, jonka antoi ihan hyvän kuvan siitä pelattavuudesta ennen 24. maaliskuuta tapahtuvaa julkaisua. Saatu vaikutelma on vahva, mutta pelimekaniikan tuntumasta ja tunnelman jännittävyydestä ei voi vielä sanoa mitään.

Resident Evil 4 Remake on se Capcomin viimeisin modernisointi klassisessa pelisarjassa. Resident Evil 4 on varmasti se odotetuin uusiksi tehty Resident Evil, ja toistaiseksi näyttää siltä, että peli on odotuksen arvoinen.

Resident Evil 4
Tämä on mainos:

Pääsin katsomaan useampaa eri tilannetta tulevasta pelistä. Paikkoina olivat Chapter Fourin maisemat, taistelua ja tutkimista järven lähellä, joiden jälkeen oli aika hyökätä linnaan ja kohdata Ramón Salazar. Lopuksi nähtiin taisto Jack Krauserin kanssa. Tarkoituksena oli havainnollistaa, millä tavoilla Capcom on modernisoinut Resident Evil 4 siten, että se erottuisi tämän kevään kauhupelien tarjonnasta edukseen.

Selvästi Resident Evil 4 Remake näyttää paremmalta kuin vuoden 2005 alkuperäinen peli, mutta ero on silti niin suuri, että se on syytä mainita. Moinen koskee niin hahmomallinnusta, valaisua kuin ennen kaikkea räjähdyksiä. Näin uusittu Resident Evil 4 tekee ulkoisesti vaikutuksen lähimpiin kilpailijoihinsa verrattuna. Sitä paitsi jahtaavat hirviöt näyttävät aidommilta kuin koskaan ennen.

Resident Evil 4

Ja kuten odottaa sopi, myös pelattavuus on muuttunut Resident Evil 4 Remakessa. Esimerkiksi hyökkäyksien torjuminen on nyt isossa roolissa. Kaukaa ampuminen on sekin mahdollista, mutta lähitaisteluun turvautuminen on hyvä keino säästää patruunoita. Oikea-aikainen torjunta mahdollistaa kaiken mahdollisen torjumisen aina loisen hyökkäyksestä Garradorin jättimäisiin kynsiin saakka. Ajoitus on kaiken A ja O, ja onnistuessaan torjuminen tuottaa tyydyttäviä hetkiä. Esimerkiksi käy tilanne, jossa Leon torjuu Molotovin cocktailin suoraan ilmasta.

Tämä on mainos:

Resident Evil 4 Remaken taisteluissa näyttää olevan aiempaa enemmän syvyyttä. Pahiksia voi järjestelmällisesti tainnuttaa pääosumilla tai pudottaa lattiaan jalkoihin ampumalla. Molemmilla tavoilla saa ladatuksi lyömäasehyökkäyksiä jatkoksi, mikä näyttääkin olevan taistojen painopisteenä. Se kun on nopea tapa hankkiutua vastustajista eroon ammuksien säästämisestä puhumattakaan. Lähitaistelukeinoja on useita, ja konstien oppiminen tulee hyödyksi viimeistään Jack Krauserin kanssa. Tuttujen oikea-aikaista nappien painelua vaativien Quick Time Event -hetkien sijasta Krauseria vastaan tapellaan aktiivisesti, joten veitsihyökkäyksiä on opittava torjumaan.

Resident Evil 4

Ashleyn suojeleminen näyttää olevan aiempaa helpompaa Resident Evil 4 Remakessa. Ashley ei toki saa päätyä kultistien pois kantamaksi, ja sen ohella turvallisuutta voi tuottaa monella eri tavalla. Ensinnäkin tilanteita voi Resident Evil 4 Remakessa lähestyä myös hiiviskellen perinteisen pyssyttelyn sijasta. Tämä monipuolisuus ei tietenkään välttämättä päde Ashleyllä pelatessa, mutta joka tapauksessa pahikset kiinnittävät Ashleyyn aiempaa vähemmän huomiota. Niin ikään komennot "tight" ja "loose" ovat avuksi, ja näin Ashley ei jää pahisten keskelle tai jää liian kauaksi Leonista. Ashley myös kestää hyvin osumaa, sillä maahan saaminen vaatii katapultin ammuksen osuman.

Resident Evil 4

Pelattavuuden tuntumaa on siis toistaiseksi mahdotonta kommentoida, mutta ainakin kaikesta päätellen Resident Evil 4 Remake saattaa hyvinkin olla se menestynein Capcomin uusintaversio tähän asti. Alkuperäisen pelin päälle on rakennettu pitäen pohja kuitenkin ennallaan. On silti syytä edelleen muistuttaa, että se varsinainen pelin testaaminen on vielä tekemättä.

Resident Evil 4

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä