Nopeatempoista räiskintää ja parhaimmillaan erittäin kaoottista meininkiä sisältävä FBC: Firebreak vaikuttaa lupaavalta ennakkonäkymien perusteella. Vastassa pelaajilla on tuttu pahisryhmittymä, joka marssitti joukkoja Jesse Fadenin kimppuun myös Control-pelissä: HISS-oliot.
FBC: Firebreakissa toimitaan tutun The Oldest House -kompleksin tiloissa, jossa kertoman mukaan tiettyjen alueiden turvallisuus on romahtanut, ja se on vapauttanut HISS-joukot mellastamaan. Asialle laitetaan niin sanottu kriisinhallintatiimi, jossa kullakin sen kolmesta jäsenestä on uniikki varustus erilaisten tehtävien suorittamiseen. Pelaajat pystyvät vaikuttamaan ennen tehtävään lähtöä uhkatason määrään, joka vaikuttaa suoraan taistelun intensiivisyyteen, mutta myös kulkuoikeuksien laajuuteen. Remedyn mukaan mainituilla valinnoilla on myös syvällisempää merkitystä, mutta tästä kerrotaan tarkemmin vasta tulevaisuudessa.
Remedyn tiimistä Jalmari Kunnari kertoo erään yksityiskohdan:
"Viitaten Control-franchiseen, haluamme pitää kiinni sen alkuperäisestä ideasta ja tehdä Firebreakin ilmeestä yhtä oudon. Mielestämme olemme onnistuneet tässä erinomaisesti."
Vaikeustasoon vaikuttaa myös pelaajien ahneus, sillä Remedyn mukaan haastavuus kasvaa jatkuvasti suuremmaksi, mitä pitempään tehtäviin käytetään aikaa. Tämän myötä myös kolmen koplan tiimipelaamisen merkitys korostuu. Yleisölle kerrotaan myös, että valittavat roolihahmot eivät ole samanlaisia "levitoivia superihmisiä" kuin Controlin päähahmo Jesse Faden kaikkine kykyineen, mutta käytössä on monia vempaimia ja esimerkiksi sähkö- ja vesielementtejä, joita hyödyntää vihollisten kaatamisessa.
Ensivaikutelmat FBC: Firebreakista tuovat paikoin mieleen ainakin Left 4 Dead -pelit, mutta hieman hitaammalla tempolla. Toukokuussa 2025 tapahtuva julkaisu näyttää myös pitkällä tähtäimellä rakennetulta, sillä eri hahmoille on avattavissa esittelytilaisuuden mukaan jopa 48 erilaista "perkiä", joilla tehostaa taistelijoiden ominaisuuksia. Nämä ovat tarpeen etenkin isommissa kohtaamisissa, joissa silmien eteen saattaa könytä suurehkon kesähuvilan kokoinen monsteri.
"Emme puhu vielä tarkemmin julkaisun jälkeisestä lisäsisällöstä, mutta kaikki uudet tehtävät tulevat kaikille pelaajille ilmaiseksi tarjolle, jotta kenttävalikoima ei rajoita pelikavereita pois", kertoo viestintäjohtaja Thomas Puha.
Samalla mainitaan, että FBC: Firebreak antaa parhaan yhteistyökokemuksen nimenomaan ystävien kanssa pelatessa. Kuten varmasti useat pelaajat ovat moninpelejä pelatessaan kokeneet, harva asia saa pääkopan kuumenemaan yhtä paljon kuin esimerkiksi tiimitoverin häipyminen kesken tehtävän varsinkin tiivistä yhteistyötä vaativissa peleissä. Toki vaihtoehtoisesti voidaan miettiä, miten helposti löydetään korvaaja tiimiin, mikäli kesken tehtävän ulkopuolinen voi liittyä mukaan.
Ilahduttavasti myös eri alustojen välinen yhteistyöpelaaminen on alusta lähtien mukana, ja tällöin liittyminen tapahtuu kaverikoodin avulla.
Remedyltä myös todetaan, että "emme odota sinun selviävän hengissä", mikä viittaisi ainakin kovempaan haasteeseen. Tästä esimerkkinä vaikkapa tilanne, jossa HISS-joukot voivat vallata tiimitoverisi vihollisjoukkojen käyttöön, mikä ei kuulosta ollenkaan kivalta ajatukselta.
Control-julkaisussa nähty suomalaista tangoa laulava Ahti-hahmo ja radio Merisää eivät mainittaessa saa vastausta lehdistötilaisuuden loppumainingeissa Puhan suunnalta, mutta voisi olettaa, että Remedy kunnioittaa tässäkin pelissä suomalaisia juuriaan esimerkkejä vastaavalla tavalla.
FBC: Firebreak kuulostaa ennakkoon myös lompakkoystävälliseltä julkaisulta, sillä jos käytössäsi on PC Game Pass, Xbox Game Pass Ultimate, Playstation Plus-, Extra- tai Premium-taso, pääset pelaamaan tulevaa peliä maksutta julkaisupäivästä lähtien.
Remedyn uusimman tuotoksen on määrä tulla pelattavaksi kesällä 2025.