Emme oikein osaa päättää, millainen peli Recore on. Toisaalta se haluaa olla visuaalisesti vaikuttava tieteisseikkailu, jossa sankaritar Joule yrittää pienen robottiarmeijan avustuksella selvittää isänsä kohtaloa. Toisaalta taas peli haluaa olla toiminnallinen tasoloikka pulmaelementeillä. Gamescomissa peliä esiteltiin tunnetun Keiji Inafunen läsnäollessa, mutta siltikään pelin syvällinen olemus ei auennut.
Japanilainen Armature Studio kehittää peliä Microsoftin siipien suojassa. Inafune kertoi haluavansa yhdistää samaan pakettiin seikkailun ja pelillisen toiminnan elementit. Toivottavasti tämä ei tarkoita laadusta tinkimistä pelin tasapainon ja painopisteen osalta.
Puolituntisen testaamisen perusteella kävi ilmi, että varsinainen pelattavuus on hyvällä mallilla. Tasoloikan ja ammuskelun yhdistelmä toimii sujuvasti, ja pelatessa huomaa tuotteen henkiset innoitukset. Pelasimme kahden matkakumppanin kera: robottikoira Mack ja robottihämähäkki Seth, joista kumpikin oli avuksi taisteluissa. Yhdellä napin painalluksella pystyi vaihtamaan aktiivisena hyökkäävää hahmoa. Mekaaniset apurit tuntuivat olevan suuressa roolissa ainakin varsinaisen pelaamisen osalta.
Recoressa on määrä kerätä jonkinlaisia energiapalloja, ja laittaa jonkin sortin vuosikymmeniä pois päältä ollut verkosto jälleen pyörimään. Tässä Joulen isällä on keskeinen rooli. Tarina etenee kauniiden maailmanlopun jälkeisten kuvien ja kohtauksien voimin, joissa on selvästi nähtävissä Inafunen kädenjälki.
Recore tarjoaa tekemistä myös ammuskelun ystäville. Joulen aseita voi ajan saatossa kehittää siinä missä hänen elinvoimaansa ja mekaanisten kavereiden kykyjäkin. Jostain syystä sankaritarta itseään ei voi kehittää. Mekanokavereita voi varustaa käyttäen jokseenkin sekavaa ja liikaa tavaraa pursuavaa valikkoa. Tässä valikossa näkyi myös mekaaninen robottigorilla Duncan. Maastosta voi löytää piirustukset kaikkiaan kuudelle erilaiselle robotille. Ohjeilla voi sitten rakentaa käsiä, jalkoja, vartaloita ja erilaisia vahvistuskykyjä edellyttäen, että on kerännyt tarvittavat materiaalit nikkarointiin. Kokonaisen setin valmistamisesta saa ylimääräistä etua niin hyökkäykseen kuin puolustukseenkin.
Toiminnantäyteisissä taisteluissa valitaan ristiohjaimen avulla neljästä erilaisesta ammustyypistä. Punainen ammus punaiselle vihulle ja sininen siniselle. Homma on selkeää, mutta oikeita ammuksia on aina syytä käyttää. Suojia ei ole, joten ammuskelu nojaa väistelyyn ja loikkimiseen. Välillä Joule pysähtyy ratkomaan pulmatehtäviä. Nämä osiot toimivat hengähdystaukoina toiminnan ohessa.
Pelimaailma on melko kookas, mutta se ei ole avoin maailma. Paikkojen tutkimiselle on silti tilaa. Jo aiemmin pelatuille alueille voi esimerkiksi palata takaisin, ja päivitetyillä kavereilla pääsee käsiksi aiemmin tutkimatta jääneisiin paikkoihin.
Kehittäjien mukaan luvassa on kahdeksasta kymmeneen tuntia pelattavaa, ja kaiken koluavat voivat laskea lukuun muutaman lisätunnin. Kysymysmerkkejä jää vielä ilmaan varsinkin Recoren tasapainon suhteen, sillä peli haluaa sisällyttää samaan niin tarinaa, toimintaa kuin roolipelielementtejäkin.
Recore julkaistaan 13. syyskuuta Xbox Onelle ja Windows 10 -PC-masiinoille.