Ready or Not on kummallinen nimi armottomalle ja ultrarealistiselle SWAT-simulaattorille. Kuulin projektista kolme vuotta sitten, ja päästyäni pelaamaan voin todeta, että tämä peli todellakin laittaa keskittymään. Ja se on hienoa se. Ready or Not vaatii paljon, ja kun pelaaja oikein toimii, saa hän myös takaisin paljon.
Pelaaja omaksuu poliisi David "Judge" Beaumontin roolin. Yhdessä neljän kollegan kanssa Beaumont suorittaa sarjan tehtäviä fiktiivisessä kaupungissa nimeltä Los Sueños. Panttivankeja on pelastettava, tilanteet on hoidettava ja pahikset on joko ammuttava kuoliaiksi tai vangittava. Ready or Not on pelattavissa myös yksin neljän tekoälykaverin kanssa. Pelaaminen on taktista, vaikeaa, hidastempoista ja todentuntuista.
Menneen kahden vuoden aikana Ready or Not on viettänyt aikaansa Early Access -vaiheessa, ja näin peliä on hiottu fanikunnan avustuksella. Tekoälyavustajat osaavat ilokseni asiansa, ja käskynjaon jälkeen ne voi jättää toimimaan itsekseen.
Keskeistä pelaamisessa on olla kärsivällinen ja kurinalainen. Ready or Not luo onnistuneesti vakavan tunnelman, ja pakottaa pelaajan suunnittelemaan toimet huolella. Kun sitten kaikki on tehty onnistuneesti, on onnistumisen tunne mahtava.
Mukana on myös hieman hallinnointia siinä, miten kohtelee apureitaan tehtävien välillä. Tästä en oikein pidä. Ymmärrän kyllä palautumisen ja terapian tarpeen stressaavien tilanteiden jälkeen, mutta tämä osio tuntuu silti pakotetulta ja tarpeettomalta pelin näkökulmasta. Graafisesti Ready or Not käyttää Unreal Engine 4:ää, joten tulos voisi olla parempaakin. Kyseessä ei silti ole ruma peli, vaikka ehkä hieman liian siisti ja joukosta erottumaton.
Ready or Not on pelinä sellainen, että se kehittyy, hioutuu ja monipuolistuu jatkuvasti. Tarjolla on vaativa pelikokemus, jota voi suositella.