Suomi
Gamereactor
uutiset

Raudasta robottidinoihin - PS4:n julkistuksesta viisi vuotta

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Sony julkisti Playstation 4:n tasan viisi vuotta sitten New Yorkissa. Sittemmin konsolista on tullut markkinajohtaja, ja menestys on pyyhkinyt pois monet Playstation 3:n kohdella tehdyt kömmähdykset. Toisin kuin edeltäjänsä, konsoli on ollut hyvin pidetty myös kehittäjien keskuudessa. Kehittäjät ovat arvostaneet PS4:n yksinkertaista arkkitehtuuria, hyvää suorituskykyä ja kehittäjäystävällisiä palveluita. Se on heijastunut suoraan laitteella tarjolla olevaan sisältöön, jota voisi luonnehtia vähintäänkin monipuoliseksi - ulottuen ruohonjuuritason indie-skenestä jättiluokan yksinoikeuspeleihin.

Merkkipäivän kunniaksi Sony jututti muutamia julkistuksessa olleita vaikuttajia, jotka reflektoivat PS4:n ensi-iltaa ja sitä seuranneita vuosia.

"Päivä oli jännittävä, ilman muuta! Olin työskennellyt konsolin parissa noin viisi vuotta, eikä minulla silti ollut harmainta aavistusta, millaisen vastaanoton se saisi", PS4:n järjestelmäarkkitehti Mark Cerny sanoo. "Vastaus tuli kuitenkin nopeasti. Päivän päätteeksi julkistustrailerimme lähenteli 34 miljoonaa katselukertaa. Oli selvää, että pelaajat arvostivat Playstation 4:n konseptia ja toteutusta."

Sucker Punchin Nate Fox osallistui konsolin varhaisen yksinoikeuden Infamous: Second Sonin tekemiseen. "Kaikki osallistuneet olivat niin innoissaan pelien tekemisestä. Seuranneiden viiden vuoden aikana olemme päässeet kokemaan mahtavia juttuja, joita rauta on mahdollistanut. Summaisin sen näin: robottidinosaurukset."

Capcomin Yoshinori Ono sanoo, että PS4 sai hänet taas muistamaan, miten jännittävää uuden ja tehokkaan konsolin käsiinsä saaminen on. "PS4:n suunnittelijat antoivat meille kaikenlaisia työkaluja, jotka stimuloivat luovia hermojamme. He olivat aina myös kiinnostuneita kuulemaan, miten asioita voisi mielestämme parantaa. He olivat erittäin kehittäjäystävällisiä lähestymistavassaan."

Jonathan Blow'n The Witness oli näkyvimpiä julkistukseen tuotuja indie-pelejä. Blow muistelee kovan paineen alla saavutettuja saavutuksia: "Meillä oli vain pari viikkoa aikaa koota traileri, joka kelpaisi samalle lavalle suuren budjetin myyntihittien kanssa, eikä mikään osa pelistämme ollut riittävän valmis. Teimme pirusti töitä, muotoilimme pelin ulkoasun, rakensimme mallit ja saimme pelimoottorin renderöimään videota tasaisella 60 kuvan nopeudella. Se oli sen arvoista!"

Muistatko itse PS4:n julkistuksen? Millaisia fiiliksiä se herätti?

Raudasta robottidinoihin - PS4:n julkistuksesta viisi vuotta
PS4 on kokenut viidessä vuodessa myös muutoksia. Viimeisin iteraatio siitä on PS4 Pro.


Ladataan seuraavaa sisältöä