Autopeligenren uudistamisesta pitäisi myöntää Nobelin palkinto, sillä itseään toistavaa radan kiertämistä on nähty jo satoja kertoja. Toisin kuin miljoonat sisäsiittoiset serkkunsa, Grid tuo uutta verta autopelimaailmaan. Uudistukset ovat tarkoin mietittyjä ja istuvat peliin hienosti.
Kuten kaikki varmasti tietävät, kaahaaminen ei ole kontaktilaji, joten jonkinasteisen vaurionmallinnuksen luulisi jo olevan itsestäänselvyys. Valitettavan monessa pirssipelissä oma kiesi pysyy kuitenkin naarmuttomana lähdöstä maaliin. Tämä rälläys on onneksi toista maata. Jos betoniporsasta halaa liian tiukasti, matka päättyy siihen ja auto muuttuu rusinaksi. Pienempien pusujen vaikutuksesta maalipinta rypistyy, ja kosmeettisen haitan ohella kolarointi vaikuttaa myös auton suorituskykyyn. Rusikoidulla rassilla saa tosissaan yrittää kärkisijoille, sillä rämäpäinen ajotyyli kostautuu esimerkiksi tehojen katoamisena tai auton ohjauksen puoltamisena.
Jos kisa katkeaa kolariin, apuun hyökkää uusi innovaatio. Aikaa voi nimittäin kelata taaksepäin, joten pitkäksi menneet ajolinjat on mahdollista oikaista. Ominaisuus toimii mainiosti, sillä nyt se viimeisessä mutkassa tehty raivostuttava ulosajo on korjattavissa ilman kisan uudelleen aloittamista. Loputtomasti aikaa ei kuitenkaan pääse kelaamaan, vaan nauhaa voi pakittaa juuri sen verran, että viimeisimmän virheensä voi korjata. Lisäksi pakittamista rajoitetaan käyttökertojen määrällä, joten töhöillä ei voi loputtomiin.
Ohjaustuntuman oppii helposti, mutta taitoja on hiottava jatkuvasti, jos aikoo tavoitella korkeampia sijoituksia. Eri automallien ajettavuus eroaa myös melkoisesti toisistaan. Etuvetoauto on aivan toisenlainen kepitettävä kuin takatuuppari. Vaikka peli on varsin vaivattomasti lähestyttävissä, sisältää se vaarallisen paljon haastetta ja kattavan määrän kisakoitoksia.
Ratojen ja kisatapahtumien ohella kiesivalikoimakin on varsin kattava. Tuttujen katurassien lisäksi puikottamaan pääsee myös hieman eksoottisempiakin kulkupelejä, kuten esimerkiksi formuloita.
Alkupään kisoissa ei ilahduttavasti tarvitse päästä ensimmäisenä maaliin vaan näissä skaboissa opetellaan pelin logiikkaa. Sijoittumisen sijaan kisoissa on erilaisia haasteita, kuten esimerkiksi jonkin tietokonekuskin päihittäminen. Tutoriaalikisoissa päristellään lainahaalareissa ja opettelun ohella kartutetaan kassaa oman rallitallin perustamista varten. Kun sukanvarressa on riittävästi pätäkkää, lyödään lainarukkaset naulaan ja siirrytään yksityisyrittämisen ihmeelliseen maailmaan.
Pelissä pääsee kisaamaan japsien, jenkkien ja euroroskan automalleilla, ja jokaisella kolmesta maanosasta on oma sarjansa. Sijoittumisista saa fyffeä, mutta mammonan saalistamisen ohella kisoissa kerätään myös mainetta, jonka avulla voi lunastaa itselleen pääsylipun astetta haastavampiin koitoksiin. Mainepisteitä metsästetään jokaisessa kolmessa sarjassa. Pojoja napsuu tilille sitä enemmän mitä vähemmän pelaajalla on ajoapuja käytössään ja mitä tiukemmalle vaikeustasomutteri on väännetty.
Radalla pystyy normaalin kisaamisen ohella myös driftaamaan, mikä tarkoittaa kylki edellä suhaamista. Mitä kovemmassa luisussa päästää, sen enemmän pisteitä ropisee. Perinteiseen puskurinpeesaamiseen verrattuna driftaaminen on tympeää värkkäämistä, eikä sitä tee yhtään enempää kuin on pakko.
Kaahausta on tukemassa asiallinen graafinen toteutus. Kalliit maantiennielijät on ikuistettu tarkasti, ja välillä suorastaan harmittaa, kun miljoonien ökypirssi tulee epähuomiossa ajettua seinään. Makeisgrafiikan vastapainona audiopuoli on valitettavan vaisua. Autot kuulostavat tässäkin pelissä tehokkaiden kiitureiden sijaan äkäiseltä paarmalaumalta. Musiikki ei myöskään värähdytä viisaria suuntaan eikä toiseen. Sitä kuuntelee paremman puutteessa, mutta suurempia kiksejä siitä ei saa. Pelin äänimaailma kuitenkin nousee keskinkertaisuuden suosta mainiolla ääninäyttelyllään. Ohjaamoon satelee kisaamisen lomassa jatkuvasti kommentteja. Manageri ilmoittaa sijoituksista ja kiesin senhetkisestä kunnosta. Jos pelaaja putoaa autoletkan hännille, selostamo muistaa tsempata. Kun taas päästellään paalupaikalla, taputellaan radioaaltojen avustamana olkapäitä.
Ovaalin kiertämiseen on saatu muutama pätevänoloinen lisäys, joiden toivoisi yleistyvän myös muissa lajityypin edustajissa. Uudistuksien lisäksi muu paketti on koottu rautaisella ammattitaidolla, joten eihän tästä voi kuin pitää. Pystyynkuolleen autopeliskenen uudistamisesta Codemasters ansaitsee papukaijamerkin.