Suomi
Gamereactor
ennakot
Pure

Pure

Black Rock Studios tunnetaan parhaiten ajopeleistään. Studio on työskennellyt Climax Studios -nimellä muun muassa MotoGP- ja ATV Offroad Fury -sarjojen parissa. Disneyn ostettua studion Black Rock sai vapaat kädet tehdä juuri sellainen peli kuin he haluavat. Tuloksena on yllättäen ajopeli Pure.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Maastokaahailupelejä on ollut maailman sivu, ja Puren taustavoimat ovat vastanneet suuresta osasta mönkijäpainotteista tarjontaa. Tällä kertaa Black Rock Studios on pyrkinyt kuitenkin uudistamaan jokseenkin väljähtänyttä lajityyppiä tekemällä tempuista entistä olennaisemman osan peliä. Mönkijöillä rällätään edelleen, mutta tällä kertaa ilmassa viihdytään harvinaisen paljon.

Puressa temppuja on neljää tasoa. Temppujen tekeminen täyttää boostitankkia tempun vaikeuden mukaan, eli vaikeammista tempuista saa enemmän hönkää vauhtia lisäävään boost-mittariin. Kilpailun alussa pelaajalla on käytössään vain ensimmäisen tason temppuja. Boostia keräämällä saa käyttöönsä loput temput taso kerrallaan. Liiallisella boostaamisella (tai kaatumisella) voi puolestaan menettää korkeamman tason temput, kunnes boostimittari on taas tarpeeksi korkealla.

PurePure
Temppujen toistaminen laskee niiden "tuoreusarvoa" ja niistä saatavan boostin määrää. Pelkkä temppunapin rämpyttäminen ei vaikeimmalla tasolla riitä, vaan joka hypystä täytyy tehdä juuri sopivan tasoinen temppu.

Poikkeus sääntöön on neljäs taso, joka sisältää erikoistemppuja. Kun boost-mittari on täynnä, pelaajalla on käytettävissään kaikki temput, kunnes kolari koittaa. Ihannetilanteessa boostimittarin täytyttyä kaahataan männät punaisina kohti seuraavaa hyppyriä, nykäistään huiman näköinen erikoistemppu, laskeudutaan vaivattomasti ja toistetaan, kunnes maaliviiva häämöttää. Ihannetilanne vaatii kuitenkin paljon harjoittelua ja malttia. Riskinä on kuitenkin se, että mahdollisen kolarin koittaessa boostimittari ammottaa tyhjillään ja peli on menetetty.

Tämä on mainos:

Temppuja täytyy käyttää monipuolisesti, sillä samaa temppua toistamalla ansaittavan boostin määrä pienenee. Jokaisella tasolla on 16 temppua, joita voi yhdistellä myös voltteihin. Boostin keräämisen ja käyttämisen tasapaino tuo Pureen mielenkiintoisen jännitteen. Radat täytyy opetella tuntemaan, jotta tietää, koska voi boostata kilpailijoilta karkuun, ja mistä hyppyristä voi leiskauttaa erikoistempun.

Opettelua hankaloittaa se, että Puren radat eivät ole mutkittelevia putkia, vaan tarjolla on useampia reittejä. Osa reiteistä on huomattavasti nopeampia kuin toiset, mutta yleensä oikoreitillä tarvitaan rutkasti taitoa ja tarpeeksi boostia. Väärälle reitille eksymällä tippuu nopeasti ykköspaikalta viimeiseksi, joten tarkkana on oltava.

PurePurePure
Tähän mennessä esitellyt radat ovat miellyttävän vaihtelevia. Toivottavasti lopullisen pelin ratasuunnittelu on yhtä onnistunutta.

Tähänastisista rataympäristöistä pääsimme ajelemaan Wyomingissa sijaitsevassa Timber Fallsissa, New Mexicon Sandy Mountainilla sekä Italian Garda-järvellä. Jokaisesta ympäristöstä oli tarjolla vain kaksi rataa, mutta lopullisessa pelissä ratojen määrä nousee huomattavasti. Pääpelimuoto World Tour sisältää Black Rockin mukaan 50 kilpailua seitsemässä eri ympäristössä.

Tämä on mainos:

Puren kolme pelimuotoa - Race, Sprint ja Freestyle - painottuvat eri osa-alueisiin. Sprinttiradat ovat lyhyitä ja yksinkertaisia, ja niiden varrella on vain pieniä hyppyreitä boostin keräämistä varten. Kilpailut ovat nopeita ja tasaisia, ja ensimmäisenä maaliin ehtinyt on voittaja. Virheisiin ei ole siis varaa. Freestylessä puolestaan ei ole kiirettä lainkaan. Freestyle-kisa kestää niin pitkään kuin bensatankissa riittää polttoainetta, ja parhaat temppupisteet kerännyt voittaa. Tankkia voi täyttää erinäisillä ilmassa leijuvilla mitaleilla, ja temppujen ketjuttamisesta palkitaan. Race on näiden kahden pelimuodon yhdistelmä, jossa temppuilemalla saa boostia, jota tarvitaan maaliviivan ylittämiseen ensimmäisenä.

Jokainen Race-rata sisältää vähintään yhden "vertigo-hetkeksi" nimetyn valtavan hypyn, jonka aikana voi täyttää boost-mittaria tosissaan. Black Rock on pyrkinyt luomaan vertigo-hetkistä adrenaliinia tarjoavia huimia loikkia, ja parhaimillaan ne voivat sitä ollakin. Erikoistemppuja kannattaa ehdottomasti käyttää näiden hyppyjen aikana. Eräs pelin suunnittelijoista kehui myös tehneensä neljä volttia takaperin yhden ilmalennon aikana - itse raapaisin nippa nappa kolme.

Pure
Jokaisella Race-radalla on oma "Vertigo-hetkensä", eli valtava hyppy. Näiden hyppyjen hallitseminen voi tuoda ratkaisevan edun ja täyttää boostimttarin piripintaan asti.

Pureen on vaikuttanut myös Black Rockin konsultiksi palkkaama ATV-leffaohjaaja Wes Miller, joka on pitänyt huolen siitä, että peli tuntuu aidolta mönkijämeiningiltä. Erikoistemppuja lukuun ottamatta kaikki temput ovat tehtävissä myös oikealla mönkijällä, joskaan kokeilemaan ei kannata lähteä. Miller on ollut mukana luomassa myös Puren ajokkieditoria, jossa itselleen voi rakentaa kisa- tai temppumönkijän sadoista eri osista.

Puressa on yksinpelin lisäksi 16 pelaajan nettipeli, ja kaikki kolme pelimuotoa ovat pelattavissa myös verkossa. Mikäli pelin ratasuunnittelu on kohdallaan, Puresta voi tulla yksi syksyn yllättäjistä. Tällä hetkellä pelin ulkoasu ja ajotuntuma ovat kohdallaan, ja viimeistelyaikaa riittää vielä. Toivottavasti myös hivenen kuminauhamaiselta tuoksahtanut tekoäly saadaan korjattua lopulliseen versioon.

Pure
Pure
Pure
Pure
Pure
Pure
Pure
Pure

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
PureScore

Pure

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Harvoin nähdyn mönkijäteemansa lisäksi Pure erottuu ajopelimassasta näyttävillä tempuillaan.

0
Pure

Pure

ENNAKKO. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Black Rock Studiosin ensimmäinen peli sisältää kaahausta ja mönkijöitä - mutta vaikuttaa tuoreelta. Mitä ihmettä?



Ladataan seuraavaa sisältöä