Prototypen päähenkilön nimi on Alex Mercer, jonka muistinmenetystä juoni muistaakseni käsittelee. Kehystarinalla ei ole oikeastaan edes merkitystä, vaan tärkeintä on se, kuinka mahtava Prototype oikeasti on. Lyhyen testisession aikana rikoin panssarivaunuja, kaappasin helikopterin, juoksin ylös pitkin pilvenpiirtäjien seiniä ja jakelin iskuja joka suuntaan... Kyllä supervoimien kanssa kelpaa!
Radical Entertainmentin Prototype muistuttaa paljon suosittua toimintapeli Crackdownia. Prototypen tapauksessa supervoimien avulla rellestetään valtavassa, New Yorkin inspiroimassa kaupungissa. Pelin alussa päähenkilö Alex herää ruumishuoneelta ja huomaa omaavansa monta yliluonnollista kykyä. Syypää muutokseen saattaa olla virus, joka riehuu kaupungin väestön keskuudessa. Taistelu kolmen ryhmittymän, Alexin, armeijan ja tartunnan saaneiden kesken vaatii vain yhden kipinän. Luvassa on täysi kaaos.
Liikkuessaan Alex on kuin maantiekiitäjän ja Duke Nukemin sekoitus. Pinkoessani pitkin etelä-Manhattanin katuja auraan asfalttia jaloillani - kirjaimellisesti. Yläpuolellani pörrää ärsyttävä helikopteri. Teen äkkipysäyksen, teilaan vahingossa jonkun siviilirassukan ja kirmaan ylös lähimmän pilvenpiirtäjän seinää. Askeleni pitää vaivatta ja pomppaan voltilla takaperin päin helikopteria. Pilotin elinaikaennuste: hyvin vähän.
Ruudulla tapahtuu jatkuvasti tolkuttomasti, ja Radical on todellakin saavuttanut tavoitteensa kaaoksen luomisesta. Vaikka Alexilla on supervoimat, hän tuntuu yksilöltä suuressa joukossa, kun armeija ja tartunnan saaneet hirviöt ottavat mittaa toisistaan. Ilahduttavasti ruudunpäivitys pysyy kiitettävän vilkkaana vauhdikkaan ja vaihtelevan toiminnan aikana.
Alex voi halutessaan imeä lähellä olevat ihmiset sisäänsä. Temppu varastaa kohteen kyvyt, muistin ja jopa tarkan ulkoasun. Tekeekö mieli lennellä helikopterilla? Hyppää pilotin luo ja imaise hänet sisääsi. Tämä temppu tulee tarpeeseen, kun haluat vaikkapa sulautua sotilasjoukon sekaan. Mitä useampia muistoja keräät, sitä selvemmäksi muodostuu kokonaiskuva siitä, mitä kaupungille - ja ennen kaikkea Alexille - on tapahtunut. Valikosta löytyy aivokartta, jossa on yhteensä 130 kerättävää tiedonmurua. Jokainen uusi löytö aktivoi uusia tavoitteita ja aivoja omaksuttavaksi, mutta normaaliin läpipelaamiseen näitä tiedopätkiä vaaditaan vain noin 30.
Pikaisen testin perusteella Prototype vaikuttaa todella lupaavalta. Ainoa epäilyksen aihe on pelin juoni, joka toivon mukaan ei rajoitu pelkkään muistinmenetykseen. Radical on tekemässä parasta peliään koskaan ja odotamme sitä innolla. Prototype julkaistaan vuoden 2009 jälkimmäisellä puoliskolla.