Pro Evolution Soccerin vetovoima oli enemmän tai vähemmän poissa koko edellisen konsolipolven ajan. Xbox 360 ja Playstation 3 -masiinoiden aikaan potkupalloilua hallitsi melkein itsevaltaisesti Electronic Artsin FIFA ennen kaikkea FIFA 09:stä lähtien. Vuosien ajan PES:iä ei meinannut edes tunnistaa siksi intuitiiviseksi ja intohimoiseksi palloilukokemukseksi, jollainen se aiemmin oli ollut.
Viime vuosina PES on kuitenkin suorittanut ryhtiliikkeitä, joka näkyy muun muassa kahtena peräkkäisenä parhaan urheilupelin palkintona Gamescomissa. Näin ollen uusimman PES:n on syytä tarjota kovaa kamaa pöytään, mikäli se aikoo kilpailla pelaajien vapaa-ajasta FIFAn kanssa. Strategiana näyttäisi olevan sen kuuluisan tuntuman tavoitteleminen: pelin tempo hiotaan realistiseksi ja samalla kaikki esitetään Fox Enginen kaikessa graafisessa loistossa.
Konami painottaa kahta uudistusta Pro Evolution Soccer 2017:ssa. Nämä ovat aito kosketus palloon (Real Touch) ja tarkat syötöt (Precise Pass). Kumpikin ominaisuus tulee olemaan yhteydessä pelin tekoälyyn ja pallon käyttäytymisen fysiikkaan. Aito kosketus tarkoittaa uusia animaatioita kenttäpelaajan vuorovaikuttaessa pallon kanssa. Esimerkiksi mainittiin kyky ottaa pallo rinnan avulla alas kenttään, josta pallo joko otetaan itselle haltuun tai syötetään suoraan kaverille. Nämä uudet animaatiot tekevät pelin kauniimmaksi, ja siinä samalla luovat aidosti kömpelöitä tilanteita kentälle. Esimerkkinä liian aikainen hyppy puskua varten, jonka seurauksena kenttäpelaaja missaa paitsi pallon myös osuu edellään olevan kanssapelaajan selkään.
Aito kosketus on eräänlainen laajennus jo aiemmin esitellystä Player ID -teknologiasta. Käytännössä tämä tarkoittaa eroa hyvien ja loistavien pelaajien välillä. Pelaaja esimerkiksi tietää, että Andrés Iniestalle annettu syöttö mitä todennäköisimmin menee perille. Kyse ei siis ole yksinomaan siitä, että tunnetut pelaajat liikkuvat myös videopeleissä samalla tunnusomaisella tavallaan kuin oikeilla viheriöilläkin.
Tarkat syötöt antavat pelaajalle aiempaa paremmat mahdollisuudet vaikuttaa oman joukkueen liikkumiseen ja pallotteluun. Kyse ei ole yksinomaan syöttämisestä sinänsä, vaan myös voimasta, tarkkuudesta ja tietysti siitä, kuka syöttää ja kenelle. Pelaajalla on siis aiempaa enemmän vastuuta siitä, millaiseksi oman joukkueen peli muodostuu. Toisaalta kenttäpelaajien tekoäly ja eri pelaajien väliset erot vaikuttavat lopputulokseen merkittävästi.
Panostus tekoälyyn on niin suuri, että se saattaa olla suurin uhkapeli, johon PES on sarjana vuosiin ryhtynyt. Jopa normaalilla vaikeusasteella etu puolustavan joukkueen hyväksi oli niin huomattava maalivahtia myöten, että ohjaimen ja sohvan välissä täytyy miettiä strategiaansa varsin kauaskatseisesti.
Valikoissa joukkueen muokkaaminen vaikuttaa merkittävästi siihen, kuinka oman porukan peli luistaa kentällä. Kun pelin painotuksen muutti pallon hallussapidosta vastahyökkäyksiin painottuvaksi, oli ero kuin yöllä ja päivällä ainakin Arsenalilla. Vastaavasti Atletico Madridille toimi parhaiten muodostelman säilyttäminen hyökkäyksessä.
Ihmistä vastaan pelatessa pallon kuljetus oli huomion keskiössä ainakin siihen saakka, kun peli saavutti maalivahdin. Tekoälyä vastaan pelatessa oli huomattavaa, kuinka pelaajat sopeutuivat tilanteisiin laajemmin kuin ennen. Enää huomio ei ollut yksinomaan palloa kuljettavassa pelaajassa, vaan koko vastustajan joukkueessa.
Käytännössä uusittu tekoäly merkitsee sitä, että maalinteko on aiempaa vaikeampaa. Pro Evolution Soccer 2017 ei ole pelkkä vuosipäivitys, vaan tuntuu aidosti uudelta askeleelta pelisarjan evoluutiossa. Pelin voi melkein sanoa olevan elossa.
Tietenkin liian tarkan ja ennakoivan ohjelmoinnin seuraus saattaa luoda epäreiluja tilanteita tekoälyvastustajaa vastaan pelatessa. Toisaalta kun lopulta saa potkaistua pallon maalivahdin selän taakse, on tunnelma todellakin katossa.