Fanien odotus on viimeinkin palkittu. Pokémon Brilliant Diamond ja Shinning Pearl julkaistaan perjantaina 19. marraskuuta 2021. Nyt siis on mukana yhtä aikaa niin nostalgiaa kuin tuttua pelisarjaakin. Pinnan alle on kuitenkin tehty hieman muutoksiakin.
Brilliant Diamond ja Shining Pearl on erityinen kaksikko. Game Freakin sijaan työn on tehnyt ILCA, joten tuttu Pokémon-studio on ulkoistanut vastuun samalle joukolle, joka teki Nintendo Switchille version Dragon Quest XI S: Echoes of an Elusive Age - Definitive Edition. Pohjana on tietenkin Nintendo DS:n Pokémon-kaksikko Diamond ja Pearl vuodelta 2006. Tulokset ovat ihan hyvät, joskaan eivät loistavat. Brilliant Diamond ja Shining Pearl muistuttavat siitä, miksi neljännen sukupolven Pokémon on niin kova juttu edelleen. Samalla paljastuu joukko ongelmia, jotka ovat jääneet nostalgian varjoon.
Ydinpelattavuus vuoropohjaisine taisteluineen on edelleen ennallaan, samoin tarina, pahikset ja niin edelleen. Kaikki on edelleen paikoillaan. Näin paljastuu asia, jota ei moni muista DS-peleistä. Pokémonit ovat varsin vaihtelevia toisiinsa verrattuna, eivätkä ne ilmaannu aina kovinkaan usein pelaajan ulottuville. Siksi nyt osaa arvostaa uusia ominaisuuksia, kuten Grand Undergroundin Pokémon Hideaway -paikkoja. Nämä on hajautettu maanalaisiin tunneleihin Sinnohin alueella, ja vain siellä voi nähdä muiden sukupolvien taskuhirviöitä. Näitä ei ollut aiemmissa versioissa, joten Pokédex on laajentunut. Tämä ratkaisee maan päällä olevan esiintymisongelman, mutta mukaan tulee uusi ongelma. Nämä taskuhirviöt ovat korkealla kokemustasolla, joten niistä irtoaa omalle tiimille runsaasti kokemuspisteitä. Näin ollen se maan päällä tapahtuva pelaaminen muuttuu nopeasti turhan helpoksi.
Vaikeustasosta ei muutenkaan voi juuri puhua päätarinan osalta. Pokémon Leaguesta ei voi sanoa vielä mitään, mutta ainakin merkkien perusteella kannattaa olla optimistinen. Kuitenkin Pokémon Brilliant Diamond ja Shinning Pearl lisäävät mukaan joukon muutoksia pelikokemusta parantamaan. Esimerkiksi Pokémonien laatikoita voi käsitellä missä tahansa, se oma taskuhirviö seuraa perässä kaiken aikaa ja niin edelleen.
Toiset muutokset puolestaan jakavat jo enemmän mielipiteitä, kuten Super Contest Showsin kaverin kanssa pelattava ote, ja toisaalta kokemuspisteiden jakautumisen tapa. Mukana olisikin hyvä olla jonkinlainen toiminto, jolla automaattisen kokemuspisteiden jakautumisen voisi estää. Alkuperäisiä Diamondia ja Pearlia ei tehty moinen jako mielessä, ja se näkyy.
Ymmärrän kyllä, miksi ILCA on pysytellyt niin uskollisena alkuperäisille peleille. Sinnoh on alueena mielenkiintoisempi kuin Galar, ja palkitsee uteliaat pelaajat. Kyseessä on perinteinen järjestelmä moderneilla ominaisuuksilla, ja kokonaisuus toimii hyvin. Olkoonkin, että haaste kärsii loppua kohti.
Uusien versioiden soundtrack on mitä mahtavin. Taiteellisesta tyylistä en uusintaversioissa niin pidä, mutta ajatuksena on selvästi ollut jotain samanlaista kuin Nintendo Switchin The Legend of Zelda: Link's Awakeningissa: lelumainen tunnelma.
Verkkopeliä ei voinut vielä tässä vaiheessa testata. Joka tapauksessa uusitut Pokémon Diamond ja Pearl ovat alkuperäisille peleille uskollisia hyviä pelejä, joskaan eivät loistavia. Pokémonin kaava on edelleen helppo ymmärtää, ja hankala taitaa.