Maailmalla on vain muutama simulaatioiden kehittäjä, joka on tehnyt itselleen sellaisen nimen kuin Frontier Developments. Brittiläinen studio on tehnyt sellaiset kuin Planet Coaster, Planet Zoo, F1 Manager ja Jurassic World Evolution. Planet Coaster 2 on tulossa pian PC:lle, PS5:lle ja Xbox Seriesille. Pääsin jo aiemmin tänä vuonna katsomaan videoita tulevasta jatko-osasta, mutta vain muutama päivä sitten pääsin lopultakin pelaamaan itse Career Modea ja Sandbox Modea.
Suurimman osa ajasta koin Career Moden kolmannella tasolla, jossa oli kiinnostavana lähtökohtana rakentaa huvipuisto jaettuna kahdelle omistajalle. Yhdellä omistajalla oli erittäin tiukat käytännöt ja suunnitelmat, kun taas toinen oli avoimempi pelaajan omille valinnoille ja ehdotuksille. Tämä tietenkin luo dynamiikan, jossa pelaajan on saavutettava asetetut tavoitteet ja samalla toteuttaa sitä luovaa puoltaan. Jos tässä vaiheessa tuntuu siltä, että Frontier pullistelee kyvyillään jatko-osan suhteen tavalla, mihin alkuperäinen peli ei kyennyt. Olin ainoastaan kolmannella tasolla Careerissa, ja vaihe oli hyvinkin monimutkainen. Se suurin taistelu tapahtui tilanpuutteen kanssa.
Pelattavuuden osalta kyseessä on alkuperäisen Planet Coasterin seuraava kehitysvaihe. Samat pelimekaniikat ja ominaisuudet ovat mukana, joskin syvällisempinä ja yksityiskohtaisempina. Maisemaa ja kasvustoa voi asettaa paikoilleen tarkemmin ja helpommin tavalla, joka tuo mieleen Planet Zoon maisemoinnin. Simulaatioelementit ovat monimutkaisempia ja laajempia kuin koskaan, mutta niin ikään esitetty sellaisella tavalla, että pienellä ajatuksella pelaaja voi laittaa kasaan sen mitä peli näyttää, ja sitten käyttää tietoa omien luomuksien parantamiseen. Mahdollista on käyttää ylimääräisiä lämpökarttoja sen näkemiseksi, mikä osuus kustakin Careerin huvipuistosta kuuluu kenellekin omistajalle, nähdä kuinka kauas sähkögeneraattorit yltävät ja missä kaikki johdot yhtyvät kuljettaen virtaa eri kohteille, ja samalla näkee selvästi, miten vesipuiston infrastruktuuri on tehty. Lisäksi mukana on tavallisen vierailijan tunnekartta ja mahdollisuus asetella aiempaa tarkemmin vuoristoratoja ja vesiajoja.
Sen sanon, että Planet Coaster 2 ei tunnu uudelta ja tuoreelta peliltä, eli siis todella ainutlaatuiselta uudelta osalta pelisarjaan, koska peli on liian tutun tuntuinen. Kyseessä on 2.0-versio alkuperäisestä pelistä, toisin sanoen se on vaivattoman viihdyttävä, helppo aloittaa ja ymmärtää, värikäs ja hurmaava. Taiteellisen tyylin on tarkoitus olla kevyt ja animaatiomainen eli melkein kuin sellainen, joka kuuluu Illuminationin elokuvaan. Frontier on leiponut kaikkeen niin paljon kaikenlaisia yksityiskohtia, että pelaaja voi tarkentaa ruohonjuuritason kävijän näkymään ja katsella ympärilleen. Näin kaikki tuntuu oikealta huvipuistokokemukselta.
Niin ne vesipuistot sitten. Ihmetellä saattaa, miten ne toimivat käytännössä, eivätkä ne ole kovin erilaiset verrattuina vuoristoradan rakentamiseen. Voi joko tarttua piirustuksiin laittaen paikoilleen valmiin yksikön ilman sen kummempaa ihmettelyä, tai voi rakentaa oman. Sitten voi tehdä lisäyksiä toisella työkalulla, lisätä puita, puskia ja kiviä ulkopuolelle mausteeksi, ja sitten lopulta joko rakentaa oman vesiradan käyttäen valmiita rakennusosia tai sovittaa paikoilleen valmiin. Ja näin saadaan toimivaa viihdettä asiakkaille. Huolimatta vesialueista ajatus sopii täydellisesti Planet Coasterin ajatukseen ja tuntuu kuin se olisi aina siellä ollutkin. Itse asiassa ihmettelen, miksi tätä varten oli odotettava kokonaista jatko-osaa.
Ainoa valituksen aiheeni ennakkotestaamisen perusteella on, että mukana on joitakin elementtejä ja ominaisuuksia, jotka tuntuvat kömpelöiltä. Reitin rakentaminen voi olla vaikeaa ja rumaa, lehtipeite ja maisemointi saattaa lähteä lapasesta tarkkuuden puuttumisen seurauksena, ja tilanpuute iskee nopeasti varsinkin valmiita suunnitelmia käytettäessä. Jonkinlainen vapaudentuntu asioiden paikoilleen asettelussa olisi hienoa, varsinkin Career-tilan ahtaissa alueissa ja sen ympäristövaatimuksissa.
Mutta monin tavoin Planet Coaster 2 tarjoilee tunteen vapaudesta. Kun pääsee rakentamaan mielensä mukaan huvi- ja vesipuistoja niin se on hienoa. Olenkin vaikuttunut uudesta Frontierin simulaatiopelistä, sillä kehittäjät ovat tehneet pelin, joka viihdyttää ja jättää pelaajansa hymyilemään tuntien ajan, kun pääsee rakentamaan unelmiensa huvipuiston, jollaisessa olisi halunnut lapsena käydä. Planet Coaster 2 julkaistaan PC:lle, PS5:lle ja Xbox Series X/S:lle 6. marraskuuta 2024.