Suomi
Gamereactor
ennakot
Persona 5 Tactica

Persona 5 Tactica on lajityypiltään jotain uutta

Sivuaskelpeli yhdistää täydellisesti Personan ytimen taktisen strategian kanssa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
Persona 5 TacticaPersona 5 TacticaPersona 5 TacticaPersona 5 Tactica

Vajaan kolmen kuukauden kuluttua julkaistaan Persona 5 Tactica, joka siis on se seuraava sivuaskelpeli Atlusin menestyneimmässä Persona-sarjan JRPG-pelissä. Suunnittelussaan Tactica on valinnut erilaisen tyylin suurine silmineen ja suurine päineen, mutta vetoavuus on ennallaan. Lisäksi lajityyppi on erilainen kuin mihin on totuttu.

P5T on strategiapeli, joka sijoittuu Persona 5 Royalin tapahtumien jälkeiseen aikaan. Pääsin kokeilemaan muutamaa kenttää. Ensimmäisessä Phantom Thieves -joukkion on opeteltava olemaan erillään, kun jokainen suunnittelee omaa tietään yliopistossa tai työpaikassa. Metaverse kuljettaa joukon kokonaan uuteen paikkaan, ja sielläkin Phantom Thieves on hajaantuneena. Sitten onkin aika Jokerin, Skullin ja Morganan käydä läpi taistelumekaniikan opastusosio.

Taistelumekaniikka tuo mieleen Xcomin ja ennen kaikkea Mario + Rabbids -pelit. Jokaisella henkilöhahmolla on oma vuoronsa, joka koostuu useasta eri vaiheesta. Ensin on liikuttava suojaan pahisten ammuksilta, ja samalla on mahdollisuus hyökätä joko läheltä tai kaukaa. Matkan päästä hyökkääminen on yleensä turvallisempaa, sillä silloin ei tarvitse laittaa itseään näkyvälle paikalle vastahyökkäykselle alttiiksi. Läheltä mäiskimisessä on sitten tehtävä juuri niin olkoonkin, että lähietäisyyden iskut ovat tehokkaampia.

Tämä on mainos:

Jokaisella hahmolla on omat erikoiskykynsä. Mahdollista on tehdä hyökkäyksiä, parantaa kavereita ja vahventaa itseään käyttöesineillä. Niin omilla hahmoilla kuin pahiksillakin on omat sietokykynsä ja heikkoutensa niin sanotulle elementaalivahingolle roolipelien tapaan. Heikkouden hyödyntäminen tai kriittisen iskun tekeminen avaa mahdollisuuden ylimääräiselle toiminnolle. Kannattaa siis kokeilla erilaisia keinoja jokaiseen pahikseen.

Lisäksi jokaisessa tehtävässä on vapaaehtoisia lisätavoitteita, joita tekemällä tehtävästä saa enemmän kokemuspisteitä. Näin rohkaistaan myös tekemään sama tehtävä useampaan kertaan. Tätä en kuitenkaan ehtinyt kokeilla, sillä peliaikaa oli yhteensä vain 20 minuuttia. Oli siis pakko rientää pelattavassa demossa eteenpäin.

Toinen osuus sijoittui pidemmälle pelissä. Skull on poissa, ja tilalla on Persona 5 Tactican uusi päähenkilö Erina. Nyt pääsee kokeilemaan "Triple Threadia", jolla voi tuottaa isolle joukolle pahiksia suurta vahinkoa, jos ne ovat kolmen käytössä olevan pelattavan hahmon muodostaman kolmion sisällä. Tällä erikoishyökkäyksellä voi merkittävästi lyhentää taistojen kestoa, mutta ajoittain on laitettava myös oman joukon jäsen haavoittuvaan asemaan.

Uudenlaiseen pelattavuuteen tottumisessa kestää vain muutama hetki, ja kuten sanoin, Persona 5 Tactica muistuttaa enemmän Mario + Rabbidsia kuin Xcomia. Siksi peliä voi suositella lajityyppiin tottumattomille, mutta joita kiinnostaa nähdä lisää Phantom Thieves -joukkion edesottamuksia. Persona 5 Tactican tarinasta ei kuitenkaan voi sanoa pelattavan demon perusteella mitään. Odotan silti innolla 17. marraskuuta tapahtuvaa julkaisua.

Tämä on mainos:
Persona 5 TacticaPersona 5 TacticaPersona 5 TacticaPersona 5 Tactica

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä