Suomi
Gamereactor
arviot
Persona 5

Persona 5

Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää hyvää sulle

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Atluksen Shin Megami Tensei -sarjan osana alkanut Persona-pelisarja täytti hiljattain 20 vuotta. Pyöreitä on tietenkin paras juhlistaa kokonaan uudella osalla pelisarjaan ja mikäs juhlistaessa, sillä Persona 5 on erinomainen.

Oikeus ja kohtuus eivät aina kulje käsi kädessä. Maailman pahuus voi yllättää silloinkin, kun luulee tekevänsä oikein. Persona 5:n hiljainen sankari saa tästä osoituksen menemällä raiskaustilanteen väliin. Pahaksi onneksi inha raiskaaja sattuu olemaan vaikutusvaltainen mies, minkä vuoksi syytteeseen joutuukin sankari itse. Nuorella iällä tehdystä pahoinpitelystä luettu ehdonalainen tuomio muuttaa sankarin elämää ensin paljon ja sittemmin vielä enemmän.

Edessä on muutto vanhoilta kotiseuduilta keskelle Tokion vilinää, jatkuvan tarkkailun alaiseksi. Uudessa koulussa huhut alkavat kiertää nopeasti ja pahoinpitelijän leima otsassa kukaan ei luota uuteen tulokkaaseen. Koulussa kytee pinnan alla kuitenkin enemmän. Sattuma korjaa jälleen satoaan ja niinpä vaikeuksia välttelevä sankari tempautuu mukaan suurempiin vaikeuksiin kuin olisi osannut kuvitellakaan.

Persona-pelisarjasta tuttu reaalimaailman ja fantasian yhdistelmä on myös vitososassa vahvasti läsnä. Puolet pelistä tapahtuu Tokiossa, toinen puoli taas varjojen maailmassa, mihin sankarimme joutuu varkaan rooliin. Ihan perusrosmoilusta ei ole kyse, sillä varjovarkaan tehtävänä on varastaa ilkeiden ihmisten sydämistä pahat ajatukset pois. Kuulostaa kenties hieman imelältä, mutta varjomaailma on kaikkea muuta kuin kaunis halinallelandia. Itse asiassa, maailman olemassa olosta ja voimasta vastaa vanha vihtahousu itse.

Tämä on mainos:

Kaupungilla ja kouluympäristössä sankari tovereineen ovat aivan kuin muutkin teini-ikäiset. Varjomaailman puolella vaatteet ja asetelmat vaihtuvat, sillä seuraan lyöttäytyvät Personat itse, jokaisen hahmon luonnetta kuvaavat varjot, jotka antavat välitilassa hahmoille voimansa. Useimmilla hahmoilla Personoita on olkapäillä vain yksi, mutta sankari pystyy kantamaan niitä mukanaan useita sekä yhdistelemään niitä. Pokemon-tyyliin jokainen uusi vastaantuleva hirviö on potentiaalinen apuri, mutta niiden kaappaaminen ei suju palloa heittämällä. Ehei, jokainen örmy on omanlaisensa persoonallisuus, jonka kanssa voi sopivalla hetkellä keskustella ja jos sanansa valitsee oikein, kyseinen Persona hyppää jousille. Jos yhteistyö ei nappaa, saattaa Persona silti henkensä pitimiksi lahjoittaa sankariporukalle rahaa tai esineitä.

Vastaan tulevat Personat voi tietenkin myös listiä säälin sijaan. Taistelusysteemi on tuttua Personaa, jossa pääosaa näyttelevät varjo-otuksilta saadut erikoiskyvyt ja niiden hyödyntäminen. Jokaisella vihollisella on heikko kohtansa, joka tulee selvittää taistelemalla. Kun vihujen vahvuudet ja heikkoudet on käytännössä todettu, seuraavat taistelut samoja vihollisia vastaan nopeutuvat kummasti. Jos kaikkia yhden taistelun aikana nähtäviä vihollisia onnistuu iskemään niiden heikkouksiin, alkaa armon anelu. Armon sijasta tässä vaiheessa vihollislauman voi lopettaa tymäkällä ryhmäiskulla. Hyvällä rytmityksellä ja sopivilla kyvyillä taistelu on todella tärkeää ja jokaisen Personan ominaisuudet on opeteltava tuntemaan. Tälläkään kertaa pelin taisteluista ei ole pahaa sanaa, ne etenevät juuri niin nopeasti kuin pelaaja haluaa ja systeemi rokkaa kympillä.

Varjo-otukset ovat muutenkin hyvä esimerkki siitä hengästyttävästä monipuolisuudesta, mitä Persona 5 pitää sisällään. Tokion kaduilla ja koulussa kommunikoidaan muiden ihmisten kanssa, käydään kauppaa ja tutkitaan. Kommunikoimalla opitaan pikkuhiljaa tärkeitä taitoja, joita tarvitaan rosvoreissuilla. Jos rahasta on pulaa, sitä voi tienata pienillä työkeikoilla. Varjopalatsit puolestaan ovat jokaisen ryöstöretken kohteen mukaisia luolastoja, kuten esimerkiksi linnoja. Vaikka kulloisenkin työn alla olevan palatsin ovista voi kulkea sisään ja ulos aina koulupäivän päätyttyä, ilman kunnollista suunnittelua ja valmistautumista ei kannata tunkeutua.

Tässä on kuitenkin jippo. Kello käy koko ajan ja yhden illan aikana ehtii tehdä vain yhden asian. Jos palatsiin päättää lähteä, muuta ei illan aikana enää ehdi. Jos taas iltansa käyttää valmisteluihin, hyökkäys tulee jättää seuraavalle päivälle. Palatseissa on aikaraja, minkä vuoksi päiviä ei voi käyttää määrättömästi. Toisinaan on vain otettava riskejä ja lähdettävä rosvoilemaan ilman kunnon varustautumista, mikä yleensä kostautuu. Tällaiset asiat ovat niitä, jotka tekevät viidennestä Personasta todella tiivistunnelmaisen kokemuksen. Päätöksillä on väliä suoraan peliin itseensä, eikä vain kerronnallisiin ratkaisuihin. Ainoastaan palatsien tutkiminen on pakollista, kaikki muu on tarpeellista oheistoimintaa.

Tämä on mainos:

Persona 5:n käsikirjoitus on niin kertakaikkisen vetoava, ettei paremmasta väliä. Jo pelkkä päähahmon tempoilu oikeuden ja epäoikeudenmukaisuuden välimaastossa on niin hyvin kirjoitettu, että analysoitavaa piisaisi vaikka kuinka. Juonenkäänteitä riittää ja tarina imaisee mukaansa heti alkumetreiltä todella voimakkaasti. Hyvä niin, sillä varsinaisen pelin käynnistyminen kestää poikkeuksellisen kauan. Erilaisia mekaniikoita ja nyansseja piisaa, minkä vuoksi tutoriaaliosuus kestää lähes viisi tuntia, ennen kuin pelin kimppuun pääsee kunnolla. Aloitus on hieman turhankin maltillinen, mutta toisaalta ehdottomasti sen jälkeen alkavan pelin arvoinen.

Ulkoasuaan, käsikirjoitustaan ja musiikkiaan myöten Persona 5 on todella tyylikäs kokonaisuus, josta on vaikea löytää heikkoja kohtia. Käyttöliittymä on erinomainen, erilaista tekemistä vaikka kuinka paljon ja hahmot kehittyvät monella erilaisella tavalla. Alun jälkeen tylsiä hetkiä ei ole luvassa pitkään aikaan, sillä jotain jännää on aina käsillä. Tuttuun tyyliin peli myös haastaa juuri niin paljon kuin haluaa. Helppo vaikeustaso on vain tarinasta kiinnostuneita varten, muilla vaikeustasoilla peli lyö sitten luuta kurkkuun juuri sopivasti omasta mausta riippuen. Vaikka pelasin minkä ehdin, läpipeluusta pystyin näkemään vain unia. Pelattavaa on varmasti riittävästi, tekemistä on kymmeniksi ja taas kymmeniksi tunneiksi.

Viidennestä Personasta odotettiin paljon ja peli lunastaa helposti odotuksensa. Kyseessä on niin upea JRPG-kokonaisuus, että jokaisen genrestä vähänkään kiinnostuneen kannattaa vähintäänkin harkita peliin tarttumista jo pelkän tarinan vuoksi. JRPG-vuosi ei voisi kovin paljoa paremmin alkaa.

Persona 5Persona 5Persona 5Persona 5
Persona 5Persona 5Persona 5Persona 5
Persona 5Persona 5
Persona 5Persona 5
HQ
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Erinomainen tarina, karkkia kuvallisesti ja äänellisesti, käyttöliittymä on erinomainen, pelattavaa piisaa rutkasti
-
Jopa poikkeuksellisen pitkä alku
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Persona 5Score

Persona 5

ARVIO. Kirjoittaja Tero Kerttula

Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää hyvää sulle

Huhun mukaan Persona on matkalla Xboxille

Huhun mukaan Persona on matkalla Xboxille

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Atlusin Persona-sarja on ajan saatossa kohottanut suosiotaan. Pääasiallinen alusta on ollut Playstation, mutta huhuilun mukaan sarja saattaa olla tulossa myös Xboxille....

Persona-musiikkia nyt Spotifyssa

Persona-musiikkia nyt Spotifyssa

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Atlus on paljastanut, että musiikkia peleistä Persona 2, Persona 3 (mukaan lukien FES), Persona 4, Persona 4: Golden, Persona 5, Persona 4: Dancing All Night, Persona 4:...



Ladataan seuraavaa sisältöä