Gamereactor Suomi. Katso tuoreimmat pelitrailerit mukaan lukien kuumat haastattelut suurimmista pelitapahtumista ympäri maailman. Gamereactor käyttää cookieseja taatakseen parhaan mahdollisen selailukokemuksen sivustollamme. Jos jatkat eteenpäin niin oletamme, että hyväksyt cookies-käytäntömme.

Suomi
Gamereactor
ennakot
Pentiment
KUUMAA NYT: Gamescom 2022 -sisältö

Pentiment, ennakko Gamescomin humussa

Fallout New Vegasin tekijöiden pelissä Monkey Island kohtaa Raamatun.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Mitä tapahtuu, kun pelialan veteraanille annetaan täysin vapaat kädet toteuttaa luovuuttaan? Saadaan 1500-luvulle Saksan Bavariaan sijoittuva osoita ja klikkaa -seikkailu, ja grafiikkakin tuntuu olevan suoraan keskiajalta.

Obsidian Entertainmentin pitkäaikainen työntekijä Josh Sawyer vastasi vuonna 2010 pelin Fallout: New Vegasin tuotannosta. Se uusin peli Pentiment on 13 Obsidianin työntekijän tuotos. Pääsin katsomaan peliä Gamescomissa, ja tulossa saattaa olla yllätyshitti.

PentimentPentimentPentiment

Pentimentissä on mukana roolipelielementtejä. Obsidianille ominaisesti se on sujuvasti upotettu osaksi tarinaa, eikä ole erillinen kokonaisuus siinä sivussa. Pelaaja on nuori käsikirjoitusten kuvittaja, joka saapuu syrjäiseen luostariin suoraan yliopistosta. Se pääaine päätetään jälkikäteen pelin varhaisessa keskustelussa, kun on aika vastata kysymyksiin menneestä yliopistoajasta. Tällaiset valinnat muovaavat päähenkilöä, ja saattavat tuottaa uusia taitoja ja tilaisuuksia pelin edetessä.

Tämä on mainos:

Uskonnollisesta asetelmasta huolimatta pulmien ratkaisuun ei tarvita jumalallista johdatusta.

Kysymyksessä on suoraviivainen tarinavetoinen seikkailu, jonka tyylin teki suosituksi aikoinaan Telltale Games. Piirroselokuvamainen tyyli ja menneisyyden maisemat muistuttavat vanhoista (ja usein varsin vaikeista) osoita ja klikkaa -peleistä Lucas Artsin Monkey Islandin ajoilta. Uskonnollisesta asetelmasta huolimatta pulmien ratkaisuun ei tarvita jumalallista johdatusta. Tekijät ovat halunneet tehdä helposti lähestyttävän pelin, joten heidän tuli vedota paitsi historian harrastajiin myös vaikeiden pulmatehtävien faneihin. Siksi pulmat ja minipelit ovat yleensä toimeksiantoja, joita tehdään mielen virkeänä pysymiseksi tarinan edetessä.

PentimentPentimentPentimentPentiment

Peli avustaa myös historiallisilla viittauksilla. Henkilöhahmot selittävät ympäristöään tavallista enemmän, ja mukana on kattava hakemisto selityksineen.

Tämä on mainos:

Luettavuuden parantamiseksi mukana on mahdollisuus muuttaa kirjasintyyppi nykyaikaisemmaksi ja helpommin luettavaksi. Kannattaa kuitenkin yrittää lukea sitä alkuperäistä koukeroista tekstiä, sillä tekijät ovat käyttäneet siihen runsaasti aikaa. Jokaisella yhteiskuntaluokalla on omanlaisensa kirjasintyyli viestittämässä asemasta ja elämäntyylistä. Tekstin ilmaantuminen ruudulle matkii sekin aitoa kalligrafiaa pergamentille kirjoitettaessa.

Viisi tai kymmenen vuotta sitten Pentimentin kaltainen projekti olisi ollut mahdoton toteuttaa suuren studion siipien suojissa.

Yleinen taiteellinen tyyli on tietenkin se pelin näkyvin osuus. Taiteellinen ohjaaja Hannah Kennedy kuvailee ulkoasun innoittuneen 1500-luvun kirkkotaiteesta, kuten toki odottaa sopikin. Tietenkin kyseessä on ennen kaikkea peli, mutta silti tasapaino näyttää onnistuneen. Keskiaikaiset hahmot heräävät hyvin eloon.

Päähenkilön on pelin kuluessa ratkottava useita 25 vuoden aikana tapahtuvia murhia, ja mukana on joitakin muuten varsin rauhallisen aikakauden sykähdyttävimpiä tapahtumia. Ei ole vielä tiedossa, onko murhien takana jokin suuremman luokan yhteys, mutta ainakin The Colour of the Rose vihjaa siihen suuntaan.

Viisi tai kymmenen vuotta sitten Pentimentin kaltainen projekti olisi ollut mahdoton toteuttaa suuren studion siipien suojissa. Xbox Game Pass on kuitenkin jakelukanavana mahdollistanut sen, että oikea yleisö saavutetaan. Näin Sawyer ainakin uskoo, ja näin saattaa hyvinkin tapahtua.

PentimentPentimentPentiment
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä