
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniltään keräämien tietojen mukaan kotimaiset pelimarkkinat kasvoivat vuonna 2008 seitsemän prosenttia edellisvuoteen verrattuan. Konsoli- ja pc-pelejä myytiin hieman vuotta 2007 vähemmän (2008: 2,3 miljoonaa; 2007: 2,4 miljoonaa), mutta myytyjen pelien korkeamman keskihinnan ansiosta pelimarkkinoiden arvo nousi ennätyslukemiin 86,5 miljoonaa euroa (2007: 80,8 milj. €).
Pelien keskihinnan kohoamiseen on vaikuttanut etenkin kuntoilu- ja musiikkipelien suosion kasvu. Tasapainolaudat, kitarat, rummut ja mikrofonit nostivat myytyjen pelien keskihintaa samalla, kun edullisemmat pc-pelit kärsivät piratismin vaikutuksista.
Kappalekohtaisesti pc-pelejä ja -multimediaa myytiin silti eniten, sillä niiden osuus markkinoista oli noin 33 prosenttia. Toiseksi eniten myytiin Playstation 2 -pelejä (30,8%). Loput osuudet jakautuivat seuraavasti: Microsoft Xbox 360 9,7 %, Nintendo DS 4,3 %, Nintendo Wii 7,3 %, Sony PlayStation 3 13,0 %, Sony PSP 1,7 % ja muut 0,2%.
"Vertailtaessa eri viihteen aloja keskenään pelien kokonaismarkkinoihin pitäisi laskea mukaan tietysti myös FIGMAn ulkopuolinen maahantuonti ja ulkomailla usein pelimarkkinoihin mukaan laskettu pelirauta, konsolit tarvikkeineen", miettii FIGMAn toiminnanjohtaja Riku Olkkonen.
"Meidän ilmoittamamme 86,5 miljoonaa euroa pitää sisällään meidän jäsentemme myymät pelit. Emme ole lähteneet julkisesti arvioimaan muita pelureita", Olkkonen toteaa.
Suomen peliohjelmisto- ja multimediayhdistys FIGMA ry:n jäseniä ovat Activision-Blizzard, AMO, Atari, Electronic Arts, KE Media, Microsoft, Nordisk Film, PAN Vision, PLAN 1, Sony Computer Entertainment Europe ja Warner Bros. FIGMA julkaisee myös Suomen virallista listaa.