Pitkän aikaa Japani nähtiin videopelaamisen kotimaana. Vuoden 1983 aikana koettiin niin sanottu videopelien romahdus, ja sen jälkeen lähinnä Nintendo ja Sega veivät maailman uuteen videopelaamisen aikaan.
Tilanne on kuitenkin muuttunut kovasti pelkästään menneen 15 vuoden aikana, sillä pelikonsolit ovat myyneet Japanissa koko ajan vähemmän. Vastaavasti mukana kulkeva pelaaminen on kasvanut niin käsikonsoleiden kuin älypuhelimienkin osalta.
Nyt se paikallaan pysyttelevä pelaaminen on taas kasvussa, mutta ei pelikonsoleilla vaan PC:llä. CESA tietää kertoa, että PC-pelaaminen kattaa nyt 13% Japanin videopelimarkkinoista. Vielä viisi vuotta sitten lukema oli vain 5%. Japanilainen analyytikko Serkan Toto muovasi asian sanoiksi todeten, että japanilaisten PC-pelaajien määrä on melkein kolminkertaistunut vuodesta 2019 vuoteen 2023.
Vastaavana aikajaksona älypuhelimella pelaaminen on noussut 5%, ja edelleen konsolipelaaminen on laskenut 3%. Nintendo Switchin menestys on syy siihen, miksi konsolipelaamisen lukema on säilynyt varsin vakaana.
Odotettavissa onkin, että jatkossa enemmän japanilaisia pelejä julkaistaan PC:lle, ja että PC-pelaamisen suosio jatkaa kasvuaan. Microsoft ja Sony huomioivat julkaisupolitiikassaan jo nyt PC:n, mutta Nintendo ei ainakaan vielä.