Muistinmenetystä on käytetty juonen edistäjänä ties kuinka kauan. Varmaan kaikki ovat ohjastaneet päähenkilöä, joka on menettänyt muistinsa, ja peli keskittyy noiden muistojen palauttamiseen tavalla tai toisella. Kyseessä on tietenkin hyvä keino varmistaa se, että päähenkilö ja pelaaja itse ovat pelin alkaessa samalla viivalla. Outridersissa muistinmenetys on korvattu jäisellä syväjäädytyksellä (samaa nähtiin myös viime vuoden The Outer Worldsissa). Pelaajan hahmo laitetaan jäihin, ja vuosien kuluttua herättyä ollaankin oudolla planeetalla, ja sota riehuu ympärillä.
Outriders on kolmannen persoonan räiskintä, jota kehittää People Can Fly. Firma muistetaan varsinkin Bulletstormista. Nyt tulossa on pyssyttelyä, joka haluaa kilpailla esimerkiksi Destinyn ja Warframen kanssa futuristisilla aseilla ja erikoisilla kyvyillä. Testattu demo ei kuitenkaan alkanut oudolta planeetalta jäisellä heräämisellä.
Ennen demon aloittamista sain valita kaksi kaikkiaan kolme hahmoluokasta. Valitsin Pyromancerin, koska se toi mieleen Destinyn Gunslingerin. Toinen valintani, ja samalla aloitushahmoluokkani, oli Trickster. Valinta ei ollut hyvä.
Tricksterin kotiplaneetalla Enochilla tapahtui kummia, jonka seurauksena asukkaat saivat erikoisia voimia. Trickster pystyy hidastamaan aikaa, jolloin pahikset liikkuvat kuin täit tervassa. Hahmoluokka on kuitenkin huomattavasti monipuolisempi. Tämä yhdistettynä ilmeiseen kokemattomuuteeni pelin parissa aiheutti sen, että demon ensimmäinen kierros ei ollut nautittava kokemus.
Toinen kierros demoa olikin yksinkertaisempi. Kokemus niin demon sisällöstä kuin pelin ohjauksesta oli luonnollisesti sekin suureksi avuksi. Pyromancer on suoraviivainen hahmoluokka, jolla on käytössään tulisia erikoiskykyjä. En korvannut aloitusasetta maastosta löytämälläni kiväärillä, koska jo aloitusase oli niin käytännöllinen: pahiksen kaatuessa pieni osa sen terveydestä siirtyy pelaajalle itselleen.
Jokaisella demokierroksella kohtasin tilanteita, jotka pakottivat vaihtelemaan lähietäisyyden ja kaukaa tehtävien hyökkäyksien kesken. Kaukaa ampuminen oli se huonompi vaihtoehto kehnon näkyvyyden vuoksi. En osannut sanoa, johtuiko tämä demon huonosta optimoinnista, vai oliko vika suoratoistona toimivassa palvelussa. Joka tapauksessa se kävi selväksi, ettei kaukaa ampuminen muutenkaan ole pelissä keskeisellä sijalla.
Molemmissa kahdessa hahmoluokassa hahmoilla oli jo pohjilla useita kokemustasoja, joten kokemuspisteitä pääsi käyttämään kykypuussa haluamallaan tavalla. Näin saa tehtyä vahinkoa enemmän, ja vastaavasti oma hahmo kestää enemmän tietynlaista rankaisua. Sitten oli valittava halutut erikoiskyvyt, ja asetettava ne käytössä oleviin kolmeen paikkaan. Näitä kykyjä käytettiin Xboxin ohjaimella napeilla LB, RB ja LB+RB. Sitten Outriders alkoi erottua edukseen, kun tällä tavalla tavallista ammuskelua pääsi yhdistämään omintakeisiin erikoiskykyihin.
Erikoiskykyjä on monenlaisia, mutta ne ovat kaikki kyseisen hahmoluokan teemaan sopivia. Esimerkiksi Pyromancer pystyi lähettämään liekkejä pahiksia päin, kun taas Tricksterin miekka sekä hidasti vihun liikkeitä että leikkasi palan terveysmittaria pois. Senkin huomasin, ettei taistelu ole pelkästään oikeaan suuntaan ampumista. On löydettävä oikeanlainen asema, tähdättävä tarkasti ja osattava käyttää oikeaan aikaan niitä erikoiskykyjä.
Demossa vastaan asettuvilla vihollisjoukoilla oli aina mukana myös joko raskas yksikkö tai "kapteeni". Nämä tietenkin sietävät enemmän osumaa, ja pystyvät myös parantamaan muita tappelun aikana. On siis löydettävä tasapaino suojan takaa pyssyttelyn, ja toisaalta päälle käymisen kanssa, jotta saa vahvan yksikön pois pelistä ensimmäisenä. Osa demon taistoista oli aika vaativia, mutta riittävän harjoittelun ja kokemuksen keräämisen jälkeen kaikki oli voitettavissa. Demo päättyi varsin vauhdikkaaseen välivideoon.
Tarina on melko vakavamielinen, ja tässä saattaa olla Outridersin kompastuskivi. On olemassa vaara, että peli sysätään sivuun silkkana Destiny-kopiona varsinkin tarinansa puolesta. Ympäristö on kuitenkin kiinnostava, ja tarinassa on enemmänkin ainesta kuin mitä aloituksessa tarjoiltava muistinmenetys antaa odottaa.
Outriders julkaistaan myöhemmin tänä vuonna PC:lle, PS4:lle, PS5:lle, Xbox Onelle ja Xbox Series X:lle. Ajoitus on varmasti onnistunut, sillä kansa etsii tuolloin innolla uutta pelattavaa tuliterille konsoleilleen. Outridersilla on mahdollisuudet olla kokonaan uuden sarjan aloittava peli, mutta silloin sen on oltava myös tarinansa puolesta mielenkiintoinen. Potentiaali on selvästi olemassa.