Outcast oli kolmiulotteisen avoimen maailman pelin edelläkävijä vuonna 1999. On vihdoinkin aika jatko-osalle. Outcast: A New Beginning on saatavilla, ja pelasin Playstation 5:llä. Ja minä pelasin: tarinan läpi, kaikki sivutehtävät ja osan avoimen maailman ei niin kauhean hauskoista tehtävistä. Aikaa meni noin 30 tuntia.
Tarina jatkuu siitä, mihin 25 vuotta sitten jäätiin. Cutter Slade jätti Adelphan taakseen palatakseen Maahan. Adelphaan on hyökännyt teknologisesti edistynyt tunkeutuja WFA. Muistinsa menettäneen Sladen muisti palailee tarinan kuluessa pätkittäin antaen näin taustatietoa tapahtumista. Näin päästään laittamaan tarinaa paikoin uusiksi, ja tutustuttamaan uusia pelaajia sarjan pariin. Yhteydet aiempaan peliin ja uusiksi tehtyyn versioon Outcast: Second Contact esitetään jatko-osassa hyvin. Onneksi myös tuttu huumori on edelleen läsnä.
Outcast: A New Beginning on niin sanottu AA-peli, mutta mittakaava ja taiteellinen osaaminen vakuuttavat viimeisen päälle. Musiikki sopii aina tilanteeseen vahvistaen niin tarinaa kuin ulkoista näyttävyyttäkin. Päähenkilö on minusta Adelpha itse, jonka ympäristöt ja eläimistö ovat omaa luokkaansa. Värejä käytetään rohkeasti ja kuhunkin teemaan sopivasti. Otin pelatessa koko ajan ruutukaappauksia, joita kertyi lopulta suunnilleen 400 kappaletta.
Outcast: A New Beginningissä on epälineaarinen tehtävärakenne. Lokikirja näyttää, miten eri tehtävät liittyvät toisiinsa, missä ne sijaitsevat ja mitä pitää tehdä. Toisin sanoen koskaan ei eksy. Pää- ja sivutehtävät liittyvät toisiinsa varsin läheisesti. Näin ollen tarina edistyy hyvin omalla painollaan. Tehtävät sijoittuvat kyliin, joita on seitsemän. Asutukset ovat yhteydessä toisiinsa daoka-portaaleilla, ja näin pääsee matkaamaan joko jalkaisin tai liitäen isoja etäisyyksiä.
Yksityiskohtiin on panostettu, ja tämän huomaa esimerkiksi Talanin omassa kielessä agazork. Maailma on täynnä mielenkiintoista tutkittavaa, eikä tyhjää tilaa ole. Korkeuserojakin on, ja maasto kutsuu tutkimaan itseään. Maailmaa tutkitaan rakettirepun avulla, joka päivittyy hiljakseen matkan aikana. Ratkaisu on onnistunut.
Taistelut ovat dynaamisia, ja kykypuusta avataan kaikkiaan 18 erilaista taitoa. Energiakilven ohella mukana on kaksi asetta, joita voi muokata mieleisekseen. Näin pelata voi haluamallaan tavalla. Tarinan kuluessa avautuu kaikkiaan kahdeksan erilaista erikoiskykyä, jotka tuovat oman lisänsä pelaamiseen.
Pelin aikana vastaan tuli useitakin bugeja, joista suurin osa kuitenkin varsin pieniä. Teknisiä ongelmia oli myös, sillä ruudunpäivitys notkahti ajoittain vaikuttaen pelaamiseen. Yksi päivitys on jo linjoilla, joka paransi teknistä suoriutumista merkittävästi. Sellaisia bugeja en kohdannut, jotka olisivat tehneet pelaamisen jatkamisen mahdottomaksi.
Tarina loppuu jokseenkin kesken jättäen varaa vielä laajennukselle tai jatko-osalle. Outcast: A New Beginning on kaikesta huolimatta mahtava jatko-osa.