Jordan Vogt-Roberts (Detroit, 1984) kuuluu siihen nuorempaan elokuvantekijöiden sukupolveen, jonka lapsuutta leimasivat vahvasti videopelit. Tätä ei missään nimessä ollut tapahtunut niiden ohjaajien lapsuudessa, jotka tehtailivat pelielokuvia 90-luvulla. Vogt-Roberts ohjaa Metal Gear Solid -elokuvan, joka muuttui astetta merkityksellisemmäksi heti, kun Metal Gearin isä Hideo Kojima antoi projektille siunauksensa.
Taannoisen Gamelab Live 2020 -tapahtuman aikana Gamereactor pääsi tekemään 20 minuuttia kestäneen haastattelun Kong: Skull Islandin ohjaajan kanssa. Tuona aikana selvisi lukuisia kiinnostavia asioita tulevasta Metal Gear Solid -elokuvasta.
"Vietän yleensä aikaa videopelialalla työskentelevien ihmisten seurassa. Koen heidän kanssaan käydyt keskustelut antoisammiksi kuin monet elokuva-alan ihmisten kanssa käymäni keskustelut." Samalla hänen takanaan näkyy suurikokoinen Snorlax, ja vieläkin isompi Pikachu. Tämä tuo tietenkin mieleen elokuvien Detective Pikachu ja Sonic The Movie menestyksen.
"Sukupolveni kasvoi näiden huonojen pelielokuvien kanssa. Näin, miten rakastetut asiat eivät saaneet ansaitsemaansa käsittelyä," ohjaaja muistaa.
"Kyse on pelin herättämien tuntemuksien siirtämisestä passiiviseksi kokemukseksi, mitä elokuvan katsominen on."
Ohjaaja tietää mitä tekee, sillä hän on tehnyt muun muassa menestyneitä mainoksia peleihin Destiny 2 ja PlayerUnknown's Battlegrounds.
"Mainoksien Youtube-kommenteissa monet ihmiset toteavat, että juuri nähdyltä heistä tuntuu pelatessaan kavereidensa kanssa. Iso osuus on siis kyetä siirtämään aktiivinen kokemus passiiviseen muotoon säilyttäen toiminnan herättämä tunnelma samana. Se ei ole niin yksinkertaista, että vain otetaan tutut henkilöhahmot tuttuun juoneen toimimaan. Esimerkiksi elokuvat Snowpiercer ja Edge of Tomorrow eivät perustu videopeleihin, mutta niissä on paljon videopeleistä tuttuja mekaniikkoja sisään leivottuna. Snowpiercer on sivuttain rullaava mätkintäpeli, jossa kaikki tapahtuu vasemmalta oikealle. Edge of Tomorrow taas tavoittaa tallentamisen ja 'respawnaamisen' niin kuin se videopeleissä tehdään."
Vogt-Robertsilla on kertoa selkeitä esimerkkejä siitä, mitä on tarvittu tarinoiden siirtämiseen toisista medioista suuren budjetin elokuviksi.
"Sam Raimi kasvoi sarjakuvien parissa, ja hänellä oli paitsi rakkaus lähdemateriaaliin, myös tarvittava tekninen tietämys elokuvanteosta. Nyt olemme päässeet siihen pisteeseen, että vastaava tilanne on nähtävissä minulla, Dan Trachtenbergilla ja kourallisella muita videopelien parissa kasvaneilla."
"Olen hyvässä asemassa ikään kuin välittäjänä kahden erilaisen maailman välillä. Ja Metal Gear itsessään on hyvin rakastettu sarja, jonka juoni on monitahoinen monipuolisine henkilöhahmoineen."
"Varsinaisen juonen lisäksi on huomioitava ne tunteet, jotka varsinainen pelin pelaaminen herättää: miltä tuntuikaan hiiviskellä ympäriinsä tietäen, että kiinni jäämisellä on oikeat seurauksensa. Miltä vartijoiden jallittaminen tuntuikaan, kun heitä pystyi johtamaan harhaan erilaisilla äänillä. Puhumattakaan japanilaisille tunnusomaisesta kummallisuudesta kohdata henkilöhahmoja, joilla ei oikeastaan ole kummoistakaan tehtävää itse tarinassa (ihan kuin [Andréi] Tarkovskin sotilaallisessa surrealismissa). Mukana on niin ikään taikaelementtejä, ja ajoittain suorastaan selviytymiskauhuakin. Studion olisi helppoa leimata Metal Gear ainoastaan "futuristiseksi sotilasviihteeksi", mitä se ei kuitenkaan ole."
Vogt-Roberts mainitsee sekä toisiinsa risteävät tarinalinjat että tarinalliset keinot tehdä vaikutus katsojiin.
"On ensiksikin ymmärrettävä kaikki ne, ja sitten tiedettävä, miten keskittyä niihin. Ja sitten sekoittaa ja yhdistellä toisiinsa sen tarinan puitteissa, jonka haluaa kertoa. Kuten esimerkiksi se, miten alkuperäisessä Metal Gearissa Boss ja Snake ottavat yhteen. Tätä kohtaamista ei ole sarjan muissa peleissä tehty uskollisesti."
"Teemme hyvin Kojimalle ominaiseen tyyliin yleisön jallittamista."
"Käsikirjoituksessa on väline, josta erityisesti pidän. Yksi iso osatekijä peleissä Kojimalle on se, miten maailma tehdään jälleen kokonaiseksi. Miten voi tehdä itsensä uudelleen kokonaiseksi? Kyseessä on kivun noidankehä, johon erityisesti sotilaat ovat juuttuneet. Kyse ei ole Edge of Tomorrow -elokuvan tavasta, mutta samalla tavalla siinäkin ajatellaan epätavallisesti niin sanotusti laatikon ulkopuolella. Teemme siis hyvin Kojimalle ominaiseen tyyliin yleisön jallittamista. Tämä kuitenkin niin, että se mahdollistaa asianmukaisen tarinankerronnan. Metal Gear -pelit rikkoivat pelaajan odotukset siitä, mitä heillä oli videopelaamista koskien. Minulle on siis paitsi tärkeää siirtää pelien elementit elokuvaksi, mutta myös toimia peleissä nähdyllä tavalla poikkeavasti tyylilajissa, jolla tarina kerrotaan."
Kaikki kuultu on tietenkin hyviä uutisia Metal Gearin faneille, mutta entä sitten uudet tulokkaat? Miten vedotaan kansan syvempiin riveihin?
"Se onkin vaikea haaste. Elokuvan pitää vedota faneihin, jotka ovat odottaneet elokuvaa pitkään. Sitten on se toinen puoli faneista, joiden mielestä elokuvaa ei koskaan pitäisi tehdäkään. Ja sitten vielä se osa, jotka eivät ole Metal Gearista koskaan kuulletkaan eivätkä ymmärrä, mikä siinä on niin hienoa."
"Samalla tavalla viisi vuotta sitten osa ihmisistä ei tiennyt, keitä ovat Star-Lord, Rocket Raccoon ja Groot. Nyt he ovat kuitenkin kaiken kansan tietoisuudessa ainakin jossain määrin. Uskon, että samalla tavalla Sniper Wolf, Revolver Ocelot, Otacon, Snake ja The Boss ovat ikonisia hahmoja siinä missä Marvelin elokuvasarjan lukuisat hahmot.
"Uskon, että Sniper Wolf, Revolver Ocelot, Otacon, Snake ja The Boss ovat ikonisia hahmoja siinä missä Marvelin elokuvasarjan lukuisat hahmot."
"Haluaisin kovasti tehdä elokuvan ennen kaikkea faneille, mutta samalla haluan tehdä elokuvan, jonka avulla kaikki voivat nähdä Hideo Kojiman työn merkityksellisyyden."
Ohjaaja ei kuitenkaan halunnut kertoa sitä, miten paljon koronavirus ja kulissien takainen toiminta yhdessä ovat vaikuttaneet elokuvan tuotantoon: onko ensi-ilta edelleen tulossa ensi vuonna.
"En voi paljastaa elokuvan juonesta paljoakaan, koska tarina itsessään kuuluukin olla arvaamaton. Minulle tärkeää on asettaa vastakkain isien synnit ja... on olemassa mahtava lainaus, jossa sotureiden on pysyttävä taistelukentällä niin kauan, kunnes heidät on tapettu, ja siten he pääsevät vapaaksi. Ja soturin on jatkettava ponnistelua niin kauan, että se kuolema tulee. Näin ollen Snaken matka ja Bossin matka ovat molemmat sellaiset, että he yrittävät päästä eroon luodusta syklistä."
"Korona sotkee kaikkea tällä hetkellä, joten en juurikaan voi antaa tilannepäivitystä. Haluaisin joka päivä olla tekemässä elokuvaa, koska se on minulle niin tärkeä. Pidän suuresti Derek Connellyn käsikirjoituksesta. Se on niin täydellisesti Metal Gearia.
Vogt-Robertsilla oli kuitenkin kerrottavanaan pieni julkistus.
"Tällä hetkellä teen parhaani saadakseni animaatiosarjan alulle alkuperäisten ääninäyttelijoiden kanssa. Monet pitävät suuresti David Hayterista Snakena puhumattakaan [Roy] Campbellista, Otaconista ja niin edelleen. Koetan saada animaatiosarjan ajetuksi läpi yhdessä ihmisten näyttelemän elokuvan kanssa. Mielestäni Metal Gear on sarjana riittävän suuri sekä ihmisten näyttelemälle elokuvalle että animaatiosarjalle, joka kunnioittaa paljon [Yoji] Shinkawan taidetta."
" Mielestäni Metal Gear on sarjana riittävän suuri sekä ihmisten näyttelemälle elokuvalle että animaatiosarjalle, joka kunnioittaa paljon [Yoji] Shinkawan taidetta."
"Kojimasta ja minusta on tullut läheisiä viimeisen muutaman vuoden aikana. Kojima piti Kong [Skull Island] -elokuvasta. Kun ensimmäinen elokuvani Kings of Summer julkaistiin Japanissa, hän jopa kirjoitti ylistävän kommentin suhteestamme. Hänen mukaansa olen ainoa henkilö tekemään Metal Gear Solid -elokuvan.
"Kojima uskoo, että olen ainoa, joka voi ja jonka pitäisi ohjata Metal Gear Solid -elokuva."
"Olemme käyneet lukuisia keskusteluja. Olemme puhuneet elokuvasta kyllästymiseen asti, sillä hän on suuri elokuvien fani. Olen näyttänyt hänelle paljon taidekuvia ja kertonut, mitä olen tekemässä. Hän osaa kuitenkin kunnioittaa elokuvantekijöitä ja elokuvan tekemistä, ja antaa minun hoitaa oman työni. Aivan kuten hänkin otti omat vaikutteensa elokuvista Escape from New York, The Guns of Navarone ja El Topo."
"Elokuvassani on yksi henkilöhahmo, jota Kojima itse voisi esittää. Rooli on pieni, mutta samalla sellainen, jonka Kojima voisi itse tehdä. Toistaiseksi ei ole tiedossa, tekeekö roolin Kojima itse, mutta ainakin mahdollisuus on olemassa. Valitettavasti mukana on lakiin liittyviä asioita koskien Konamia ja firman suhdetta Hideo Kojiman kanssa. Kojima itse kuitenkin haluaisi olla mukana."
"Välillä nipistän itseäni ajatellessani käyväni keskusteluja ystäväni kanssa, joka on samalla minulle kuin legenda."
"Unelmanani olisi matkustaa Japaniin, ja istahtaa hänen kanssaan päivälliselle keskustellen peleistä ja elokuvista, ehkä jopa kuullen Metal Gearista asioita, joita ei ole haastatteluissa paljastettu. Välillä nipistän itseäni ajatellessani käyväni keskusteluja ystäväni kanssa, joka on samalla minulle kuin legenda. Kojiman vaikutus minuun niin videopelaajana kuin elokuvantekijänä on ollut suuri. Minulle on tärkeää, että Kojima voi sanoa pitävänsä minun tekemästäni Metal Gearin tulkinnasta."