Suomi
Gamereactor
ennakot
Need for Speed: Most Wanted

Need for Speed: Most Wanted

Criterion jatkaa yhteistä matkaansa Need for Speed -sarjan kanssa menestyksekkään ensitaipaleen, Hot Pursuitin, renkaanjäljissä. Saattaa tulla yllätyksenä, että Most Wanted oli mukana kuvioissa jo ennen kuin kukaan uskalsi ennustaa Hot Pursuitin läpilyöntiä. Gamereactor kaasutteli Criterionin talleille olympiakaupunkiin ottaakseen selvää, mitä uutta Autologin luojat ovatkaan keksineet.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vanhempi tuottaja Matt Webster, patistivatko Hot Pursuitin huimat myyntiluvut kehittämään Most Wantedin? "Hot Pursuit oli kiistatta iso menestys meille. Mutta ennen kuin yhtäkään kappaletta oli myyty, työ Most Wantedin parissa oli aloitettu. Kun löimme hynttyyt yhteen NFS-sarjan kanssa, meillä oli varaa valita, mihin peliin haluamme lyödä Criterionin leiman. Hot Pursuit ja Most Wanted olivat tiimimme kiistattomat suosikit. Ja vaikka molemmissa ajetaan nelipyöräisillä, ne ovat hyvin erilaisia pelejä. Molempi parempi!"

Luova johtaja Craig Sullivan puuttuu puheeseen: "Älä vahingossakaan erehdy; Criterion ei tee jatko-osia muiden peleihin. Mutta meistä tuntui, että sarja tarvitsee raflaavia muutoksia. Ja juuri niitä me teemme - jälleen kerran."

Need for Speed: Most Wanted
Tämä ei ole Rockport. Tervetuloa Fairhaven Cityyn - uuteen avoimeen kaahailun mekkaan.

Mitä nämä muutokset sitten ovat? Kaikkien autojen avaaminen pelattavaksi heti kättelyssä on ainakin hyvä alku. Jutun juju on siinä, että menopelit on piilotettu metropolin syövereihin. Vähemmän eksoottiset autot, kuten Mitsubishi Evo ja Ford Focus löytynevät siististi pysäköityinä kadunvarteen, mutta Tesla Roadsterin kaltaiset superautot vaativat etsijältä seikkailijan luonnetta. Kun biili on kerran löytynyt, se pysyy kokoelmassasi - paitsi jos hurjastelijan kiinni saanut poliisi sen takavarikoi. Autojen etsimisen ohella löytämistä odottavat tuhannet metrit turva-aitaa ja muutama sata mainostaulua. Burnout Paradisesta tutut keräilyesineet tekevä komean paluun.

Tämä on mainos:

Useimmat autopelit kytkevät pelissä etenemisen juuri autojen avaamiseen ja ostelemiseen. Kysyn Craig Sullivanilta, miksi näin ei tehdä Criterionilla. "Haluamme jokaisen pelaajan saavan haluamansa irti Most Wantedista. Harvalla nykyään on aikaa pelata tunti toisensa perään vain päästäkseen käsiksi pelin mehukkaimpaan sisältöön. Ei kuulosta kovin hauskalta systeemiltä. Most Wantedissa voit ajaa lempiautoasi alle vartissa uuden pelin aloittamisesta. Pelaajalla on myös täysi tekemisen vapaus: kisojen ajaminen yksin tai moninpelissä, stunttikuskina hyppiminen, keräiltävien haeskeleminen taikka ihan vain vapaa kruisailu avoimessa maailmassa - sinä päätät. Kaikenlaisista suorituksista palkitaan nopeuspisteillä, joilla mitataan, kuka on kaveripiirisi kuumin etsintäkuulutettu. Autolog 2 tilastoi käytännössä aivan kaiken."

Need for Speed: Most Wanted
Kolarit ja kostonkierteet ovat pelin suola. Hissuttelijat varokoot.

Puhe on halpaa, sanotaan. Mutta Criterionin herrojen aito innostus on tarttuu väkisin minuunkin. Siksi kai oman pelivuoron odottaminen tuntui ikuisuudelta. Vuoden 2005 Most Wantedia pelanneet voivat huomata, että Criterionin luoma alkukohtaus nostaa hattua edeltäjälleen. BMW M3 ei ole menettänyt viehätysvoimaansa. Pelattavuus on jämäkkä ja tuttu sekoitus nitrokaasun siivittämiä huippunopeuksia, överin pitkiä driftejä sekä muutamia käsijarrukäännöksiä, kunnes meno lopulta tyssää karmaisevan upeaan kolariin. Ja ei kun uudestaan baanalle!

Tällä kertaa autoilla tuntuu olevan enemmän massaa, mikä Matt Websterin mukaan johtuu kokonaan uudistetusta ajomallista. "Maastopätkiä on myös luvassa, mikä pakottaa pelaajan miettimään ajokin valintaa ja säätöjä", hän huikkaa, kun tuskailen etuveto-Fordilla rakennustyömaan soraikossa. Yllättävästi jopa renkaat voi vaihtaa lennosta muutamalla suuntaohjaimen painalluksella, kiitos Easy Driven eli aina käsillä olevan menu-valikon. Easy Drive mahdollistaa myös paikasta ja kisasta toiseen loikkaamisen ilman siirtymäajoa.

Tämä on mainos:
Need for Speed: Most Wanted
Autovalikoimasta luvataan sarjan "villeintä". Mukana on niin muskeliautoja, katurasseja kuin eksoottisempiakin ilmestyksiä.

Yksinpeli ja moninpeli kietoutuvat yhteen nopeuspisteillä. Nämä pisteet ovat valuutan ja kokemuspojojen fuusio. Mitä enemmän pisteitä ropisee plakkariin, sitä korkeammalle sijoittuu etsintäkuulutettujen listalla niin yksinpelissä kuin kaveripiirissäkin. Pistetilin kartuttaminen avaa myös uusia kisatapahtumia, viritysosia ja muuta mukavaa, jotka saa mukaan verkkotantereelle.

Nettipeli itsessään tarjoaa valikoiman pelilistoja, jotka koostuvat sarjasta lyhykäisiä kisatapahtumia. Testihetkellä pääsin tusinan muun toimittajan kanssa driftailemaan, hyppäämään pituutta ja ajamaan joukkuekisaa. Verkkokisan ydin on tasapainoilu oman suorituksen parantamisen ja muiden suorituksen häiritsemisen välillä. Kun on tyytyväinen oman driftin pituuteen, voi yrittää taklata muita kanssakisaajia ulos tuloslistalta. Varoituksen sana: kosto on suloinen. Sillä pisteensä menettänyt kuski voi vielä yrittää tehdä saman muille. Meininki on juuri niin kaoottista ja brutaalia kuin kuvitella saattaa.

Craig Sullivan niputti Most Wantedin pähkinänkuoreen kysyttäessä, onko herrasmieskuskeille omia pelilistoja: "Ei ole, eikä tule. Meidän pelissämme ei 'ajeta kilpaa' siistissä jonossa ja ohiteta varikolla. Nyt puhutaan Most Wantedista, peltiä kuluu." Muistakaa kiinnittää turvavyöt.

Lue lisää pelin ominaisuuksista haastattelusta!

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Need for Speed: Most WantedScore

Need for Speed: Most Wanted

ARVIO. Kirjoittaja Arttu Rajala

Criterionin uusi Need for Speed tarjoaa laadukasta arcade-kaahailua, joka on parhaimmillaan nettikavereiden kanssa.



Ladataan seuraavaa sisältöä