Suomi
Gamereactor
ennakot
Need for Speed: Hot Pursuit

Need for Speed: Hot Pursuit

EA:n Need for Speed -sarja lukeutuu varhaisten 3D-kaahailujen merkkipaaluihin. Viime vuosina se on kuitenkin törmännyt kasvukipuihin, ja sarja on käynyt läpi useita suunnanmuutoksia. Alamäki on saanut EA:n - ainakin kertaalleen - palaamaan sarjan juurille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Marraskuussa julkaistava Need for Speed: Hot Pursuit on Burnout-pelisarjasta parhaiten tunnetun Criterionin käsialaa. Sen ehkä kiinnostavin ominaisuus on mahdollisuus pelata poliisien puolella. Koko peli on rakennettu vauhdikkaiden ja vimmaisten takaa-ajojen ympärille, eikä kilpailujen välillä pelaajan kasvoille hierota paljasta pintaa eikä karheaa salapoliisitarinaa. Baanalle hypätään sen pitemmittä puheitta joko superautoa kuskaavana hurjapäänä tai säälimättömänä liikennepoliisina.

Pelimaailma on avoin ja laaja, mutta ei samalla tavalla kuin Burnout Paradisessa. Vaikka lääniä riittää nelinkertaisesti "paratiisikaupunkiin" verrattuna, koostuvat Hot Pursuitin tiekilometrit pääasiassa näyttäviä luonnonmaisemia halkovista valtateistä. Kartalta löytyy niin vehreitä metsäteitä, korutonta aavikkoa kuin jylhiä vuoristopolkujakin. Pitkän ajojahdin aikana maisema vaihtuu saumattomasti ja mieleen kumpuavat lähes Outrun-kolikkopelin ikoniset radat.

Kilpailuja ei aktivoida maailmassa seikkailemalla, vaan ne listataan selkeästi kartalle. Ennakkoversiossa oli valittavissa kahmalollinen erilaisia kilpailuja sekä kaahareiden että poliisien näkökulmasta. Yksinkertaisimmillaan kilpailu voi olla vain muutaman kaahailijan välinen mittelö tietyllä tieosuudella, mutta kun vaikeammissa kilpailuissa soppaan heitetään lauma sinivuokkoja piikkimattoineen, tiesulkuineen ja poliisikoptereineen, saa rattia veivata tosissaan. Poliisina pelaaminen voi puolestaan tarkoittaa joko yhden tai useamman kaahailijan kiinni ottamista - tai tässä tapauksessa täydellistä romuttamista. Kuka sanoi, ettei Burnout saisi näkyä Need for Speedissä?

Need for Speed: Hot Pursuit
Tämä on mainos:

Hot Pursuitin erottaa Criterionin aiemmista peleistä selvästi raskaampi ajotuntuma. Need for Speed -sarjalle tyypillisesti mukana on joukko oikeita superautoja sellaisilta valmistajilta kuin Porsche, Lamborghini, McLaren ja Bugatti. Vauhdista ei siis tule pulaa. Ajaminen tuntui puolirealistiselta siihen asti, kunnes tajusin hipaista käsijarrua. Ihmevipu vetää auton saman tien jyrkkään linkkuun ja mahdollistaa tiukkojenkin mutkien ottamisen komeassa sivuluisussa mielettömissä nopeuksissa. Sen verran autenttisuutta autoissa silti on, että niillä kaikilla tuntui olevan selvästi erilaiset ajo-ominaisuudet. Toiset kääntyvät herkemmin, kun taas toiset kiihtyvät nopeasti mutta kulkevat kuin valtamerilaivat. Nostalgisena yksityiskohtana selostaja valottaa autojen ominaisuuksia alkuperäisen Need for Speedin tapaan, joten baanalle ei huoli lähteä epätietoisena kilpurinsa taustoista.

Aggressiivisten ajojahtien lomaan oli ympätty rauhallisempiakin ajoja. Esimerkiksi erässä tehtävässä upouusi poliisiauto oli kuskattava paikasta toiseen mahdollisimman nopeasti, mutta siististi. Tällaiset tehtävät luovat paitsi vaihtelua, myös antavat tilaa etsiä teiden varsille ripoteltuja lukemattomia oikoreittejä. Peli ei myöskään tyydy yhteen ja samaan keliolosuhteeseen, vaan käyttää vuorokaudenaikoja ja säätiloja mahtavasti hyödykseen. Baanalla saatetaan siristellä sankassa hernerokkasumussa, porskuttaa kirkkaassa paisteessa tai hikoilla öisessä ukkosmyrskyssä. Mainiot erikoistehosteet ja näyttävä valaistus annostelevat kilpailujen dramatiikkaa tyylikkäästi.

Visuaalisesti Xbox 360:n ennakkoversio näytti jo valmiilta. Äänissä sen sijaan esiintyi vielä häiritsevää pätkimistä, mutta ongelma tuskin jää lopulliseksi. Criterionin mukaan peli tukee 3D-kuvaa PlayStation 3:lla ja PC:llä. Lisäksi PC on ainoa alusta, jolla pelin kuvanpäivitystahti voi kaasuttaa huippusulavaan 60 kuvan nopeuteen. Siitä voi olla pientä etua tiukimmissa takaa-ajoissa, kun eteen hyökkäävää vastaantulijaa on vain silmänräpäys aikaa väistää. Joka tapauksessa Xboxin 30 kuvan päivitystahti oli sekin varsin helppoa katsottavaa.

Need for Speed: Hot Pursuit
Tämä on mainos:

Jos muutaman tunnin pelailu jostain sai huolestumaan, niin lähinnä yksinpelin syvyydestä. Uratila vaikutti eri kisatyypeistään huolimatta verrattain pelkistetyltä sekkari kädessä suorittamiselta, jossa on heti alusta asti kovan luokan kärryt mukana. Vaikka kilpailuista ansaitaan kokemuspisteitä ja uutta kalustoa, ennakkoversion pieni uranäyte ei tuntunut tarjoavan mitään uutta tai ihmeellistä itse lajityyppiin. Criterion taistelee asiassa myös itseään vastaan, sillä rakenne muistuttaa vanhempia Burnout-pelejä. Se ei tietenkään välttämättä ole huono asia, mutta aidosti päräyttävää yksinpelikokemusta ei näillä näytöin uskalla odottaa.

Pelin kantavaksi voimaksi voi muodostua sen kattava sosiaalinen aspekti. Peli on integroitu saumattomasti Autolog-nimiseen palveluun. Se sisältää Facebookista tuttuja ominaisuuksia, jotka mahdollistavat muun muassa kuvien jakamisen ja seinäkirjoitusten jättämisen. Pelikuvia voi räpsiä yhteisön nähtäville jopa toiminnan tiimellyksessä yksinkertaisesti oikeaa peukalosauvaa klikkaamalla, mikä on poikkeuksellista konsolipeleissä.

Toinen - ehkä käytännöllisempi - puoli Autologia on intensiivinen tulosseuranta ja jatkuva vertailu kavereiden kesken. Palvelu esimerkiksi osaa suositella kiinnostavia kilpailuja henkilökohtaisten pelitottumusten perusteella. Tekikö kaveri juuri paremman ajan, sekin pamahtaa suoraan omaan Autologiin. Haasteisiin hyppääminen on näin tehty varsin vaivattomaksi. Kavereiden kanssa kilvoittelu onnistuu vaikka eri vuorokaudenaikoina, ja se lieneekin useimmille mielekkäämpää ajanvietettä kuin maailmanlistan huippusijan tavoittelu.

Varsinainen nettipeli tukee kahdeksaa samanaikaista pelaajaa. Siihen liittyy myös yksinpeliä enemmän taktiikkaa, koska ihmisvastustajien jahtaaminen on yllätyksellisempää kuin tekoälyn. Yöaikaan takaa-ajettu voi esimerkiksi laukaista poliisitutkaa häiritsevän EMP-aallon, kurvata hämärälle oikopolulle ja pistää valot pois päältä. Hyvällä lykyllä takaa tuleva poliisi porhaltaa suoraan ohi. Ja toki pelissä voi myös kiepata takaisinpäin tulosuuntaan. Nettipeli onkin osa-alue, jolla Hot Pursuitin idea poliiseista ja rosvoista kantaa mielenkiintoisimpia mahdollisuuksia.

HQ
Need for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot PursuitNeed for Speed: Hot Pursuit

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
Need for Speed: Hot PursuitScore

Need for Speed: Hot Pursuit

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Burnout-sarjasta tunnettu Criterion lainaa Need for Speedin kehitysvastuuta ja panostaa vauhdikkaisiin poliisitakaa-ajoihin. Kuinka kokonaisuus toimii?



Ladataan seuraavaa sisältöä