Uuden Need for Speedin kehityksen aikana on varmasti jouduttu tekemään useita vaikeita päätöksiä. Tärkeimmäksi on varmasti muodostunut se, miltä rälläyksen pitäisi tuntua. Palaisivatko he takaisin sarjan alkuaikoihin, vai ottaisivatko he mallia viimeisimmistä osista? Ghost Gamesin mielestä paras ratkaisu on tarjota molemmat vaihtoehdot. Auton käyttäytymistä voi nimittäin säätää monipuolisesti. Esimerkiksi rengaspaineita, jarrujen voimaa ja lukuisia muita asioita muuttelemalla pirssin käyttäytymiseen voi vaikuttaa suuresti.
Peli ei olisi sarjalle uskollinen, ellei omaa menopeliään pystyisi tuunaamaan myös ulkoasultaan katu-uskottavaksi. Oman auton pitää herättää jo ulkonäöllään kateutta muissa pelaajissa. Kustomointiin on tarjolla runsaasti erilaisia vaihtoehtoja ja lähes kaikkien pienten nippeleiden ulkoasuun voi vaikuttaa. Valitettavasti autoja vain olisi saanut olla tarjolla enemmän. On niissä nykyiselläänkin kuitenkin vaihtelua ja kaduille voi suunnata joko uudella Lamborghinilla tai menneiden vuosien Volvolla, joista jälkimmäinen on tietenkin viritetty verrattomaksi katuohjukseksi.
Pelattavuus on kohdallaan, joten rällääminen tuntuu sulavalta ja helpolta. Ajotuntumaan vaikuttavat tietenkin myös itse tehdyt säädöt. Lisäksi eri autojen välillä vaihteleminen vaatii opettelua. On aivan eri asia paahtaa menemään pitoon panostavalla pirssillä, ja hypätä tämän jälkeen driftausta varten tuunatun auton puikkoihin. Kärsivällisyys kuitenkin palkitaan. On mahtava tunne kun viimein oppii puikkelehtimaan tuhatta ja sataa pitkin kaupungin katuja, tai heittämään makeita liukuja vuoristoteiden jyrkissä mutkissa.
Erilaisiin kisoihin pääsee loikkaamaan helposti, joten järjestelmä on suunniteltu hyvin. Toisia pelaajia voi haastaa myös spontaaneihin kisoihin, mikäli heihin törmää Ventura Bayn kaduilla. Kiireisille pelaajille on tarjolla myös mahdollisuus siirtyä välittömästi kisojen aloituspaikkoihin, joten aikaa ei tarvitse hukata kaupungin läpi huristelemiseen.
Kisoissa on myös mukavasti variaatiota. Mukana on esimerkiksi sekä suoraviivaisia nopeuskisoja että driftausta. Tekemistä on tarjolla todella paljon ja jokainen kisa kerryttää sekä kukkaroa että mainetta. Massilla saa pirssejä ja uusia osia, kun taas maine vastaa kokemuspisteitä. Kokemustasojen karttuminen avaa muun muassa uusia osia ostettavaksi.
Mikäli jatkuvaan kisailuun kyllästyy, voi vaikka lähteä etsimään ja keräilemään pelimaailmaan siroteltua ryönää. Näitä ei ole piilotettu mitenkään vaikeasti ja osan löytää kuin luonnostaan suuntaamalla mielenkiintoisilta vaikuttaville alueille.
Pelin juonellinen sisältö on jaettu viiteen kategoriaan, joista jokainen kuvastaa eri puolta katuautojen kulttuurista. Jokaiselle näistä löytyy pelissä oma päähenkilönsä. Spike on hölmö, joka haluaa nopeutta kaiken muun kustannuksella. Manu haluaa kruunata itsensä driftauksen kuninkaaksi. Amyn tavoitteena on rakentaa täydellinen katuauto. Robyn mielipuuhaa on kavereiden kanssa hengaileminen. Travis on puolestaan koukussa adrenaliiniin ja pitää erityisesti nopeista takaa-ajoista. Kaikissa näistä juonikuvioista on myös eräänlaiset omat pomovastuksensa, ja esimerkiksi driftauksessa täytyy päihittää Ken Block.
Tarinaa kerrotaan puhelujen ja välivideoiden avulla, joissa käytetään oikeita näyttelijöitä. Tämä sitoo kokemuksen hyvin oikeaan maailmaan. Osa pelin hahmoista oli ihan hupaisia, mutta lopulta kukaan heistä ei onnistunut motivoimaan minua aidosti. Täytyy kuitenkin myöntää, että tietokoneilla luotua grafiikkaa ja oikeita näyttelijöitä yhdistelevät pätkät näyttivät makeilta. Etenkin itse suunnitellun auton näkeminen taustalla oli siistiä.
EA:n käyttämä Frostbite-pelimoottori näyttää pelin kanssa mainiosti kyntensä. Yksityiskohtia on todella runsaasti ja etenkin sade näyttää upealta. Puhumattakaan siitä tuhosta ja hävityksestä, mitä pelaajat voivat jättää taakseen. Katulamput, aidat ja tienvarsien varrella olevat satunnaiset esineet hajoavat kaikki tuhannen päreiksi kiihkeiden kisojen aikana.
Kokonaisuutena uusi Need for Speed on viihdyttävä peli. Sen heikoin lenkki löytyy tarinasta, mutta eipä juonilla ole autopeleissä yleensäkään ollut suurta merkitystä. Lukuisten säätömahdollisuuksien avulla autosta saa tehtyä juuri sen unelmiensa kiesin, jolla voi suunnata sitten Ventura Bayn kuumille baanoille.