Suomi
Gamereactor
laitearviot

MSI RTX3080 Gaming X Trio 10G

Miksi tuoda veitsi tulitaisteluun, kun voi ottaa aseekseen singon?

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Tämä kortti pyörittää Metro Exodusta 4K tasolla 67 FPS. Arvio on päättynyt. Voitte poistua.

Vitsit vitseinä, mutta vain osaksi. Jo nyt tiedossa on oikeastaan se kaikki, mitä tarvitsee tietää.

Sitä odotettiin, ja unelma toteutui: RTX3080 on täällä. Jäähdytyksen suunnittelu on erikoista, joten mahdolliset ostajat alkoivat pohtia, josko ulkopuoliset toimittajat pystyisivät jäähdyttämään korttia. MSI ei tuottanut pettymystä.

Tämä on mainos:

Ennen varsinaista arviota muistutan, että Gamereactor sai kortin haltuunsa muiden eurooppalaisten medioiden tapaan hyvin myöhäisessä vaiheessa. Näin ollen osaa toiminnoista ei päässyt testaamaan, eikä ylikellottaminen ollut korkealla prioriteettilistalla. Tärkeintä oli kerätä mahdollisimman paljon mittaustuloksia.

Mutta katsotaan aluksi, miltä tämä tekninen ihmenäyte näyttää.

MSI RTX3080

RTX3000-sarja perustuu arkkitehtuuriin nimeltä Ampere. Se käyttää toisen sukupolven nVidian ray tracing -teknologiaa, joskin se on jäänyt pienempään osaan alustan kasvaessa.

Tämä on mainos:

Ray tracing -ytimet on päivitetty toiseen sukupolveen. Ne laskevat muun muassa valaistusefektejä. Tensor-ytimet on niin ikään päivitetty, ja ovat nyt kolmannessa sukupolvessa. Useat laskentayksiköt nimeltään suoratoiston multiprosessorit ovat paitsi laajentuneet, myös päivittyneet.

RTX3080 on 8704 Cuda-ytimet, ja 10GB DDR6X -muisti operoiden tasolla 19 Gbps. Vauhtikello on 1755 Mhz, joka ohittaa nVidian oman kortin, koska sitä MSI tekee tylsänä tiistai-iltapäivänä. Memory bus on 320 bittiä, mukana on kolme display porttia 1.4a, ja mukana on HDMI 2.1, koska todennäköisesti käyttäjä haluaa ottaa kortistaan 4K-tason pelaamisen irti. Virrantarve on melkoinen - 340 W - ja siksi käytössä ovat kahdeksan pinnin konnektorit. Paras siis toivoa, ettei käyttäjä pihistellyt virran kanssa. Kortti on melko painava, sillä massaa on 1565 grammaa.

Se tekee kaksi asiaa. Ensinnäkin kaikki tarjottu raaka laskentateho on iso edistysaskel. Toisekseen kortti pystyy syväoppimiseen ja tekoälylaskentaan paljon paremmin verrattuna aiempiin versioihin. Tämä tarkoittaa sitä, että freimirenderöinnin syväoppimisen käyttö raa'an konetehon sijasta tarjoaa aiempaa paremman suorituksen. Se on nimeltään DLSS, ja jos peli sitä tukee, on se paras kytkeä päälle.

MSI RTX3080

nVidialla on uusi järjestelmä nimeltä Reflex. Mitä se tekee, ei ole tiedossa, mutta väitteen mukaan se jakaa työkuorman uusiksi taaten aiempaa nopeamman end-to-end-vasteen. Moinen on tietysti mahdollista vain, jos on nVidian G-Sync-monitori. Tarpeellinen Dragon Center -ohjelmisto on jokseenkin helppo käyttää, ja vaikka valittu punainen väri on hieman aggressiivinen, on toimivuus silti hyvä.

RTX-kortit ovat aina tarjonneet omat osionsa ruutukaappauksille ja suoratoistolle ilman, että se sotkee varsinaista laskemista. Tämä on nyt muuntunut nVidia Broadcastiksi, joka mahdollistaa sekä metelin vähentämisen, paremman suoratoiston että lisää vieläpä keinotekoisen taustan tehden suoratoistamisen helpommaksi ja laadukkaammaksi. Viimeisenä vaan ei vähäisimpänä se tukee DX12 Ultimatea vieläkin paremmalla ray tracingilla ja vaihtelevan tasoisella shadingilla. Edellisen sukupolven DX12-pelit olivat vaihteleva kokemus, mutta toimiessaan vaikuttava.

MSI on valinnut käyttää omaa testattua ja toimivaa Frozr2-järjestelmäänsä, ja siitä on annettava hieman kiitosta. Vaikka ovatkin kooltaan paljon isompia ja suurempia virtasyöppöjä verrattuna edelliseen sukupolveen, se pysyi melko hiljaisena 37 dB lukemissa testauksen ajan, ja välillä tuli 38 dB piikkejä mitatessa. GPU-lämpötila on maltillinen 58 astetta, joskin pitkäaikainen käyttö nosti lämmöt 61 asteeseen. Se oli harvinaista, joten kyse oli mahdollisesti mittaushuoneen lämpötilan noususta. Lämpöpuhallusta ei tunne suoraan, mutta lemmikkejä ja pieniä lapsia ei kannata päästää tietokoneen taakse.

Mukana on luonnollisesti synkronoitu valaistus, koska miksipä ei, ja Trio nimessä viittaa kolmeen massiiviseen tuulettimeen. Kyseessä ovat neljännen sukupolven Torx-tuulettimet, ja jäähdytysjärjestelmä on nimeltään "airflow control". Toisin sanoen MSI on käyttänyt paljon aikaa tehdäkseen pieniä muutoksia lämmönjakoon turbulenssin välttämiseksi. Kortin suhteellinen hiljaisuus sen operoidessa täydellä teholla viittaa siihen, että MSI on onnistunut. Lisäksi MSI on kiinnittänyt kaikki "ydinputkiin", joten metalliset lämpöputket takaavat suuren pinta-alan ohella maksimaalisen kosketuspinnan. Näin lämpö jakautuu koko putken laajuudelle sen sijaan, että se keskittyisi tiettyihin kohtiin.

MSI RTX3080

Takalevy ei ole enää metallia vaan grafeenia. Tarkoituksena on vähentää kokonaispainoa. Arviota varten ei ollut aikaa purkaa korttia osiin, mutta kaikesta päättäen MSI on käyttänyt lämpölevyjä tarvittaessa. Mukana on "vahvistettua PCB-materiaalia" kera paksujen kuparikerrosten taatakseen paremman vakauden ja johtavuuden. Näin siis ainakin markkinointimateriaalin mukaan.

Hinnoittelu on 900 euron tuntumassa, ja vaikka hintaa on paljon enemmän kuin Founder's editionissa, se on sitä vain siksi, että nVidia saneli niin. Kyseessä on silti kortti, joka saa RTX2080 näyttämään CPU:hun integroidulta grafiikkasirulta. Toisin sanoen halpa se ei ole, mutta tarjoaa rahalle vastinetta.

Testaaminen suoritettiin sekä Intel 10900K kera MSI Z490 MEG -emolevyn, ja AMD Ryzen 9 3900X -systeemin kera X570-emolevyn. Molemmat käyttivät 16 Gb 3200 Mhz CL16 RAM. Aluksi pelkona oli, että kortin PCIe 4.0 -spesifikaatio tarkoittaisi sitä, että siitä tulisi pullonkaula, koska vain Intelin systeemi tukee PCIe 3.0. Näin ei onneksi käynyt.

Molemmat järjestelmät saivat samat benchmark-tulokset RTX3080 Gaming X Triolla ja RTX2080 Gaming X Triolla. Alin ero mittaustuloksissa oli seitsemän. keskityn toki Gamereactorissa pelaamiseen, mutta käytin silti synteettisiä benchmarkeja tyyliin Heaven ja 3D Benchmark.

MSI RTX3080MSI RTX3080

Kaikki tulokset ovat listattuina RTX2080-lukema / RTX3080-lukema / erotus RTX2080 vs. RTX3080 ilmoitettuna prosentteina (%). Pelimittaukset ovat FPS:

3D Benchmark - Synthetic Score
Time Spy: 11432/16580 +45%
Time Spy Extreme: 5394/8663 +60%
Fire Strike: 22680/29236+29%
Fire Strike Extreme: 12567/19602+56%
Fire Strike Ultra: 6648/11266+69%
Port Royal: 6696/11757+75%

Heaven Benchmark - Synthetic Score
Heaven Extreme 1080P: 3571/ 5343+49%
Heaven Extreme 1440P: 2243/3587+60%

Total War: Warhammer II
1440p: 75.3/93.2 +24%
4K: 39.3/75.5 +92%
Intelin systeemi lisäsi ainoastaan kolme ylimääräistä framea 4K-tasoon, mutta taas 1440p-tasolla lisää peräti 50%.

Red Dead Redemption 2
1080p: 84.77/123.95+46%
1440p: 65.48/123.07+88%

Assassin's Creed Odyssey
1080p: 66/87 +32%
1440p: 60/83+38%
4K: 38/59+55% - Intelin systeemi onnistui puskemaan tasolle 65 FPS.

Far Cry 5
1440p: 98/99 - Intelin systeemi pääsi tasolle 135 FPS.
4K: 60/92+53%

The Division 2
1080p: 103/125+21%
1440p: 75/108+44%
4K: 42/76 +81%

Middle Earth: Shadow of War
1080p: 125/144+15%
1440p:97/130+34
4K: 60/99+65%

Shadow of the Tomb Raider
1080p: 102/120+17%
1440p: 82/116+41%
1440p DLSS: 97/119+23%
4K: 35/79+125%
4K DLSS: 50/99+98%

4K Score - FPS
Red Dead Redemption 2
111.17

Doom Eternal
AMD: 115-182
Intel 171-212

Metro Exodus
Ilman DLSS, 48.84. kera DLSS, 67.29.Se onnistui lopultakin: +60 FPS Metro Exoduksessa tasolla 4K.

Hitman 2
82.39

Battlefield V
AMD: 84 sekä ilman että DLSS:n kanssa.
Intel: 121 natiivisti, 92 kera DLSS:n.
Tämä ei tunnu loogiselta tulokselta, ja teen testin joskus uudelleen.

Control
Intel 65 natiivisti, 105 kera DLSS:n.
AMD 70 natiivisti, 201 kera DLSS:n. Järjestelmät eivät tuntuneet perusrenderöivän samalla resoluutiolla, ja Intelin systeemi renderöi 1440p kera DLSS:n, kun taas AMD:n systeemi renderöi 1171p.

MSI RTX3080MSI RTX3080

Kaiken kaikkiaan MSI on onnistunut tekemään 340 W monsterista viileän ja alhaista meteliä pitävän kisulin. On siis vaikea olla vaikuttumatta metelitason alhaisuudesta ja alhaisista lämpötiloista ottaen huomioon massiiviset lämpömäärät, joita raaka koneteho tuottaa.

4K-pelaaminen on nyt todellisuutta niille, jotka sitä kaipaavat. Kaikille muille se on silti harkinnan arvoinen juttu, koska teknologinen hyppäys on todella merkittävä. Ja se on maltillisesti sanottu: en edes muista, koska tekninen hyppäys olisi ollut yhtä suuri.

Se oikea 4K-pelaamisen aika on alkanut.

HQ
10 Gamereactor Suomi
10 / 10
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä