Nvidian uuden sukupolven grafiikkakortteja on odotettu innokkaasti, mutta harmillisesti ohjelmisto ei saanut samanlaista päivitystä. Aloitetaan kuitenkin fyysisestä tuotteesta, ja palataan sitten uudestaan ohjelmiston pariin.
Grafiikkakortti toimitetaan mustan metallilevyn ja kolmen suurikokoisen tuulettimen kera. Näin kortin lämpötila pysyttelee jatkuvasti noin 40 asteessa. Kuormitettunakin lämpö kohosi vain 71 asteeseen. Toisin sanoen tässä on loistavasti potentiaalia ylikellottamiseen. Painoa komeudella on 1,5 kiloa.
Jäähdytys on loistava. Käyttö on erittäin hiljaista, ja kovallakin rasituksella meteli on vain 30 dB. Maksimiteholla toimiessaan meteli nousee luokkaan 50 dB.
Muistin kellonopeus on 30% alhaisempi kuin GTX1080:ssä ja 1080TI:ssä. Muistin nopeus puolestaan on 40% korkeampi eli 14 GBps. Ytimiä on selvästi vähemmän 2080-kortilla kuin 1080TI:ssä, mutta silti 400 enemmän kuin GTX1080:ssä. Virrankulutuksen kasvu on ainoastaan 4% 1080TI:n ja RTX2080:n välillä.
Mukana on myös USB-C, joten teoriassa grafiikkakortti pystyy hoitamaan 40 gigaa sekunnissa olevan kaistan vs. Display Port, joka pystyy hoitamaan ainoastaan 32,40 gigaa sekunnissa. Sittemmin on saatu päivitys lukemiin 40 gigabittiä sekunnissa.
Ray Tracing on reaaliaikainen valon mallinnus, ja laadun pitäisi olla samaa luokkaa kuin elokuvissa. Toistaiseksi markkinoilla ei kuitenkaan ole tätä tukevia pelejä. Jossain vaiheessa ainakin Shadow of the Tomb Raider ja Battlefield V saavat päivityksen. Ensi vuoden alussa joukkoon liittyy Metro Exodus. Näin ollen RTX:n grafiikkakortit ovat hieman kuin välitilassa, sillä tarvittavaa ohjelmistoa ei ole saatavilla.
Turing mahdollistaa ohjelmoitavat shaderit, ja auttaa pelejä suoriutumaan maksimiasetuksilla ja korkeilla ruudunpäivityksillä.
Toisin sanoen Cuda-ytimet ovat grafiikalle, RT-ytimet valaistukselle ja Tensor-ytimet vain tukevat RT-ytimiä sekä auttavat grafiikkakorttia siivoamaan kuvan selkeäksi. Tensorit ovat myös ohjelmoitavissa. RTX-arkkitehtuuri on siis hyvin monimutkainen.
Tuettuina ovat toki DirectX12, G-sync ja HDR sekä 4K. Teoreettinen kaistanopeus on huimat 300 gigabittiä sekunnissa.
Gamereactor käytti testeissään DirectX 11, sillä kaikki eivät vielä tue DirectX 12. Grafiikkakorttia ei ole ylikellotettu.
Time Spy Extreme: 4222
Time Spy: 9143 - 18% enemmän kuin GTX1080TI
Fire Strike Ultra: 6212 - 6% vähemmän kuin GTX1080TI
Fire Strike Extreme: 11591 - 3% enemmän kuin GTX1080TI
Fire Strike: 17571 - 5% enemmän kuin GTX1080TI
The Division:
1080p:
Medium: 198.2
High: 160.7
Ultra: 130.4
4K:
Medium: 78,7
High: 69,2
Ultra: 57,6
Assassin's Creed Origins:
1080p:
Medium: 85
High: 83
Ultra: 73
4K:
Medium: 67
High: 60
Ultra: 52
Total War: Warhammer:
1080p:
Medium: 187,9
High: 125,8
Ultra: 101,3
4K:
Medium: 97,5
High: 82.5
Ultra: 58,6
Total War: Warhammer II:
1080p:
Medium: 169,9
High: 126,6
Ultra: 97,1
4K:
Medium: 65,8
High: 51,3
Ultra: 41,7
Middle-earth: Shadow of War:
1080p:
Medium: 167
High: 144
Ultra: 123
4K:
Medium: 89
High: 68
Ultra: 58
Muitakin pelejä testattiin tasolla 4K ja ainakin High-asetuksilla.
Dishonored 2: +100fps Ultralla
The Witcher 3: Wild Hunt: 59-77fps Ultralla
Grand Theft Auto V: 79-92fps Highilla
Fallout 4: 75-95fps Ultralla
Mafia III: 54-60fps Ultralla
Hitman: 63-85fps Ultralla
Doom: 116-131fps Ultralla
Project Cars 2: 93-105fps Ultralla
Wolfenstein II: The New Colossus: 105-135fps Ultralla
MSi TX 1080TI Gaming X maksaa vähän yli 800 euroa, ja MSI RTX2080 Gaming X TRIO maksaa melkein 940 euroa. Toisin sanoen vähän yli 100 euron lisäsijoituksella saa Ray Tracingin ja uusinta teknologiaa.
Jos siis omistat GTX1080TI, älä päivitä uuteen ennen kuin Ray Tracing yleistyy. Jos sinulla on GTX1080-korttia verkaisempi grafiikkakortti niin kannattaa harkita RTX-korttia. Joka tapauksessa MSI:n RTX-kortti on vaikuttava niin metelin vaimentamisen kuin jäähdytyksenkin suhteen.