Suomi
Gamereactor
arviot
MotoGP 13

MotoGP 13

Tauko teki MotoGP-peleille hyvää, vaikka parannettavaa jää vielä rutkasti.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tunnustan, etten ole suuren suuri MotoGP-fani. Kisatuloksia tulee seurattua silloin tällöin, tv-lähetyksiä harvemmin. Mutta olen pelannut enemmän MotoGP-pelejä kuin äkkiseltään saattaa luetella. Sarjan kultakausi koettiin viime sukupolvessa, kun tarjolla oli toisaalta Capcomin simulaatiomaisempaa päristelyä ja THQ:n vauhdikasta hurjastelua. Etenkin Climaxin kehittämät THQ:n pelit keräsivät huippuarvosanoja. Sittemmin meno on ollut vetelämpää.

THQ:n sarja putosi kelkasta jo 2007 ja Capcomkin luopui oikeuksistaan kehittäjävaihdosten ja vaihtelevien pelien jälkeen 2011. Viime vuonna ei siis MotoGP:n vuosipäivitystä saatu, ainakaan konsoleilla. Capcomille sarjaa aiemmin työstänyt Milestone nappasi oikeudet alkuvuodesta ja on nyt tuonut sarjan takaisin perusteellista rebootia lupaillen.

Lupaukset eivät ole aivan katteettomia. Vaikka Milestonen tuotantoarvot eivät ole lähimainkaan samalla tasolla kuin jättikehittäjillä, ei kyseessä ole turha tilastopäivitys. Käytössä on uusi pelimoottori, joka mahdollistaa teknisiä uudistuksia ja nykyaikaisemman grafiikan. Hiottu fysiikkamalli puolestaan tekee petomaisista kilpapyöristä samalla sekä hauskoja että haastavia ajaa.

MotoGP 13
Varikkopilttuussa on voi säätää pyörää, skipata seuraavaan sessioon tai pyytää apua mekaanikolta.
Tämä on mainos:

Uudistuksissa ei ole varsinaisesti mitään vallankumouksellista, vaan tavoitteena lienee ollut asemoida MotoGP varteenotettavaksi vaihtoehdoksi esimerkiksi Codemastersin F1-peleille. Tästä kielii muun muassa epäilyttävän tutunoloinen "varikkopilttuuvalikko", joka on kuin suoraan Codemastersin pelistä. Mutta siinä missä F1-sarja ei ainakaan vielä ole saanut virallisia televisiolähetysten alustuksia, MotoGP 13 tarjoaa joka kisapaikasta autenttisen maisemakatsauksen ja rataprofiilin esittelyn.

Harmi vain, että tunnelmaa pätkivät monituiset latausruudut. Päävalikosta kisaan lähdettäessä katsotaan yhtä ruutua ennen videoklippiä, sen jälkeen toista ennen varikolle pääsyä. Ainakin testatussa PS3-versiossa latausajat ovat pitkiä, ja niistä huolimatta erinäistä tekstuurien hyppelyä näkyy aina silloin tällöin. Vakuuttavan tv-kokemuksen tuottamiseksi siirtymien pitäisi olla saumattomampia. Kisanjälkeiset "highlightitkin" jäävät sattumanvaraisiksi leikkauksiksi, joita ei tee mieli katsella yhtä kertaa useammin.

Oheen on lipsahtanut myös erinäisiä bugeja, joita tuntuu esiintyvän vähän taivaankappaleiden asennoista riippuen. Joskus uusinnassa saattaa vilahtaa pyörä ilman kuljettajaa, toisaalla parc fermé -tuuletukset jäävät näkemättä, kun kamera osoittaa asfalttiin. HUD-grafiikasta voi jäädä osia pois tai verkkopelin katkeamisesta kertovaa viestiä voi joutua odottamaan minuuttikaupalla. Uusi pelimoottori kaipaisi selvästikin viimeistelyä.

Radalle päästessä ajaminen on onneksi riittävän nautittavaa kumotakseen kärsimykset. Vaikka Silverstone, Malesia, Katalonia ynnä muut ovat tuttuja ratoja, mikään autopeli ei tarjoa samaa kokemusta kuin kaksipyöräisillä kurvailu, kun pelkkä mutkiin taittaminenkin on jo haaste.

Tämä on mainos:

Pikkuluokissa vauhti on vielä kohtuullisen maltillista, mutta täysiverisen MotoGP-pyörän selkään kavutessa kahvoissa on pitelemistä. Radat ovat realistisen kapeita, joten puhtaaseen ajoon vaaditaan pehmeää ohjausta, mutta pelissä on myös liuta helpotuksia automaattijarruista visuaaliseen ajolinjaan auttaakseen pelaajan alkuun. Kokeneemmat voivatkin sitten valita Pro-fysiikat, hallita kuljettajan asentoa satulalla ja jarrutella molemmilla jarruilla erikseen, mikä kaiken vikuroinnin keskellä vaatii tarkkaavaisuutta.

MotoGP 13
Miksi kaikki haluavat ajaa Mugelloa? Nettipelissä pelaajat pääsevät äänestämään radasta ja olosuhteista.

Aiempiin versioihin verrattuna pelistä on karsittu pintapuolista höttöä, kuten tallin managerointia ja kehityshaasteita. Pelin rakenne pelkistyy näin varsin klassiseksi eikä ohjaile pelaajaa liikaa. Pelaaja on vapaa ajamaan vaikka vain nettipeliä, jossa on mahdollista osallistua joko yksittäiskisoihin tai sarjoihin. Leijonanosa sisällöstä on heti auki, mutta jonkin verran avattavia pyöriä ja multimediaa löytyy avattavaksi kokemuspisteillä, joita karttuu moodista riippumatta.

Kenties pelkistyksen ja avoimen rakenteen takia uramoodi tuntuu jääneen ydinominaisuuden sijaan enemmänkin uusien pelaajien johdannoksi. Ideana on nousta pikkuluokista kuninkuusluokkaan, ja kisaamisen oheen on liitetty tallivalintoja ja häivähdys sosiaalista mediaa. Kyllä/ei-valintoja syvällisemmäksi uranrakennus ei kuitenkaan muodostu. Joillekin se voi olla hyvä asia, mutta samalla se kaventaa uramoodin eroja puhtaaseen Championship-moodiin, jonka etuna on mahdollisuus ajaa MotoGP:ssä heti ensikisasta lähtien.

Tekoäly hoitaa tonttinsa mukiinmenevästi, mutta kilpailu on luonnollisesti jännittävimmillään ihmisiä vastaan. Verkkopeliin mahtuu 12 ajajaa, joskin optimitilanteessa kilpakumppanit kannattaa poimia läheltä. Satunnaisessa seurassa pelaaminen voi käydä turhauttavaksi kohellukseksi, varsinkin kun etäisyyksien kasvaessa myös lagi nostaa päätään. Onneksi kolarit saa kytkettyä pois, jolloin radalla hyppivä kilpakumppani ei tuhoa muiden kisaa. Myös jaettu ruutu löytyy offline-pelaajille.

MotoGP 13MotoGP 13
Pyörien äänet ovat audiovisuaalisuuden heikoin lenkki. Kultakorvat varokoot.

Paremmalla viimeistelyllä MotoGP 13 olisi voinut yltää jopa kahdeksikkoon. Ajaminen toimii, mutta bugit ja edelleen aavistuksen laahaava audiovisuaalinen taso vähentävät väistämättä pelin hohtoa. Teknisten rajoitteiden vuoksi uudesta televisiomaisesta tyylistä ei saada kaikkea irti. Lisäksi konsoleilla on palattu nippa nappa riittävään 30 kuvan ruudunpäivitysnopeuteen, ja vain PC-versiossa on mahdollista yltää sulavampaan kokemukseen.

Viimekädessä ajopeli kulminoituu kuitenkin ajotuntumaan, ja vaikka parannettavaa jää seuraavaan versioon, pyörien luonne välittyy näppeihin tarpeeksi hyvin pitääkseen pärräsarjan lippua ylhäällä seuraavaan versioon asti.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
MotoGP-lisenssin täysi hyödyntäminen, haastava ja hauska ajomekaniikka
-
Omien innovaatioiden puute, tekninen hiomattomuus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
MotoGP 13Score

MotoGP 13

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Tauko teki MotoGP-peleille hyvää, vaikka parannettavaa jää vielä rutkasti. Ajotuntuma toimii, mutta viimeistely voisi olla parempaakin.

1
MotoGP 13:n traileri tarjoilee kisakuvaa

MotoGP 13:n traileri tarjoilee kisakuvaa

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

MotoGP 13:sta lupaillaan parannusta ailahdelleeseen sarjaan. Se sisältää mm. uuden pelimoottorin, televisiotyylisen presentaation ja modernit moninpeliominaisuudet.



Ladataan seuraavaa sisältöä