Gamescom lähestyy, joten on aika ryhtyä valmistautumaan saksalaiseen videopelitunnelmaan. Gamescom on kuitenkin vielä muutaman kuukauden päässä, joten on otettava varaslähtö paneutumalla kolmeen tulossa olevaan indiepeliin. Niitä kehittää pieni joukko tai ehkä vain yksi saksalainen kehittäjä, ja kaikki käyttävät Unitya pelin tekemiseen.
Pelit on toki tehnyt joukko toisilleen tuttuja ihmisiä, mutta itse pelit eivät voisi olla erilaisempia. Mukana on tieteistunnelmaista läiski ja mäiski -tyylin roguelikea, ensimmäisen persoonan toiseen maailmansotaan sijoittuvaa zombiräiskettä ja toimintapainotteista dinosauruksellista pyssyttelyä. Nämä kolme peliä ovat siis vähän kaikkea. Gamereactor jututti kehittäjiä kuullakseen lisää siitä, mitä tekee peleistä omintakeisia.
Morbid Metalia kehittää Screen Juice. Kyseessä on futuristinen läiski ja mäiski -tyylin toimintapeli, jossa on neljä robottista pelaajaa. Niiden kesken voi vaihtaa lennossa, ja näin jokaisen omat kyvyt pääsevät käyttöön.
Pelin ohjaaja ja Screen Juicen toimitusjohtaja Felix Schade kertoi suunnittelufilosofiasta. "Ajatus muotoa reaaliajassa muuttavasta pelattavuudesta oli ollut mielessä jo jonkin aikaa, joskin eri lajityypeissä. Kun sitten kaksi oikeaa asiaa yhdistyivät, homma alkoi sujua. Välittömästi tunnistin pelattavuuden mahdollisuudet ja sen, miten hauskaa muodon muuttaminen onkaan! Moinen antaa pelaajille mahdollisuuden tutkailla vetoavaa taistelumekaniikkaa, joka on täynnä erilaisia liikeyhdistelmiä. Käytössä on monia erilaisia pelihahmoja ja vauhdikas muodon muuttaminen. Se on kuin pelasi Devil May Cry'ta neljällä hahmolla samaan aikaan."
Edessä on mittavasti vihollisia piestäväksi ja voimakkaita pomovastuksia päihitettäväksi. Ja kaikki tämä osittain satunnaisesti muotoutuvissa kentissä. Maisemat toki vaihtelevat, ja erilaiset kyvyt ja keinot ovat avain voittoon. Joskus taas pelkkä taito ei riitä eteenpäin pääsemisessä.
Morbid Metal on suunniteltu rogue-liten hengessä, jossa pelihahmoja on päivitettävä pysyvästi jokaisen kentän läpäisyn jälkeen. Mukana on myös väliaikaisia parannuksia jokaista pelikierrosta varten, ja nämä sitten menettää kuollessaan. Näin voi kokeilla kaikessa rauhassa erilaisia pelityylejä ja keinoja.
Schade kertoi, miksi kannatti tehdä rogue-lite: "Järjestelmä, joka on paketoitu Rogue-liten malliin, tarjoilee pelaajille tuntikausia toiminnantäytteistä hauskuutta, ja mahdollisuuden pitää pelaaminen tuoreena hahmonkehityksen ja erilaisten pelattavien hahmojen ansiosta!"
Morbid Metal haluaa olla jännittävä, ja tätä Schade painotti toteamalla, että "Morbid Metalin vetovoima on sen ainutlaatuisessa taistelumekaniikassa. Mukana on sitä tarinaakin, ja muutakin kuin taistelemista, mutta siitä huolimatta homman nimi on pieksää pahiksia päheillä robottisamurailla, ja tehdä se tyylikkäästi."
Morbid Metal julkaistaan tulevaisuudessa PC:lle.
Läiskeestä ja mäiskeestä on hyvä siirtyä 314 Artsin peliin Projekt Z: Beyond Order, joka sijoittuu toiseen maailmansotaan. Kysymyksessä on erilainen versio historiasta, sillä nyt epäkuolleet kävelevät pitkin poikin maanpiiriä. Kyseessä on yksin pelattava ensimmäisen persoonan räiskintä, joka sijoittuu tutkittavalle karmealle saarelle. Tavoitteena on selviytyä päivä kerrallaan, ja varustautua tutkimusmatkoille hakemaan tarvikkeita, uusia aseita, ammuksia, piirustuksia, nikkarointimateriaaleja ja niin edelleen.
314 Artsin perustaja ja pelin Projekt Z: Beyond Orderin ohjaaja Justin Miersch kertoi enemmän pelin innoituksesta. "Nimeäisin pelit Black Ops 1 (Zombies), DayZ ja Left 4 Dead, jotka loivat pohjan nykyiselle zombipelaamiselle. On mahtavaa, kuinka pelit välittävät pelkoa, hermopainetta ja yksinäisyyttä. Sitten tuli mieleen, miksi ei yhdistäisi osatekijöitä keskenään, ja näin saatiin aikaan idea, jonka haluan esitellä maailmalle."
Ajatus pelikokemuksen muovaamisesta pelaajalle on se iso juttu Projekt Z: Beyond Orderissa. Painopiste on tavaroiden keräämisessä, nikkaroinnissa, päivittämisessä, vaihtokaupan tekemisessä ja myymisessä. Ja silti samalla suoritetaan niitä pää- ja sivutehtäviä tutkimusmatkan aikana. Näillä keskeisillä tavoilla pidetään pelaaja kiireisenä. Aseen suunnitteleminen ja nikkaroiminen omaan pelityyliin sopivaksi ei ole vain tärkeää. Se on yksi Mierschin suosikkiominaisuus koko pelissä.
"Olimme työn touhussa, jotta pelaajalla olisi mahdollisimman paljon erilaisia liitettäviä osia aseisiin. Tämä on toki kovin vaikeaa, kun on kyse toisen maailmansodan ajasta. Kehitimme myös tarinan peliin, jonka keinoin pelaaja pääsee entistä paremmin eläytymään."
Projekt Z: Beyond Order on yksinpeli, mutta mukana on yhdessä pelaamisen elementtejä. Koko pelin voi kiskaista yksin, tai sitten enimmillään kolmen kaverin kanssa taistellen isoa joukkoa epäkuolleita vastaan, suorittaa tehtäviä ja kerätä piirustuksia. Sillä onhan liikkeellä peloton partio zombien metsästäjiä.
Projekt Z: Beyond Order on tulossa pian PC:lle, PS5:lle ja Xbox Series X/S -konsoleille.
Viimeisenä mutta ei vähäisimpänä on OMYOG:n Ferocious. Kyseessä on toiminnantäytteinen vanhan koulukunnan ensimmäisen persoonan räiskintä, joka vie pelaajat monipuoliselle, yksityiskohtaiselle ja aikaan kadonneelle brutaalille saarelle. Pelaaja on jumissa mystisellä Tyynenmeren saarella haaksirikon jäljiltä. Ja pian käy ilmi, että saarella pitävät majaansa niin armottomat palkkionmetsästäjät kuin henkiin jääneet verenhimoiset dinosauruksetkin.
OMYOG:n luoja Leonard Saalfrank kertoi, että "Ferocious on unelmapeli, jonka olen aina halunnut tehdä. Se yhdistää monia erilaisia asioita. Olin kova dinosaurusten fani lapsena, ja mielenkiinto on säilynyt. Yksi suosikkipeleistäni (ja -elokuvistani) oli lapsena Peter Jacksonin King Kong. Mahtavat dinosaurukset, pelattavuuden luovuus, tiheä tunnelma ja seikkailemisen tunne todellakin innoittivat minua. Ja muun muassa siksi kiinnostuin pelinkehityksestä."
Ferociousissa suoritetaan ajatuksen kanssa kampanja, jossa pelaaja onkin se ruokaketjun pohjimmainen. Saarta tutkimalla ja salaisuuksia löytämällä aletaan ymmärtää, miten vaarallisia dinosaurukset ja muut eliöt todella ovat, ja sitten ovat vielä ne palkkionmetsästäjät. On siis aika laittaa kapuloita rattaisiin joko suoraviivaisella väkivallalla, tai sitten salaisemmin hiiviskelemällä.
Palkkionmetsästäjät ovat vain se yksi huolenaihe, sillä myös dinosaurukset ovat aito uhka. Saalfrank kertoi innoituksen lähteestä.
"Sitä varten palkattiin mahtava kuvataiteilija Wietze Fopma, joka yhdisti dinosauruksista tiedettyjä asioita muiden eläinten ominaisuuksiin. Esimerkiksi höyhenet: nykyään tiedetään, että monilla dinosauruksilla oli höyhenet, joten ehdottomasti se piti saada mukaan peliin. Luovia vapauksia kuitenkin otettiin, ja näin höyhenistä tuli kammottavamman näköisiä. Tämä ajatus ulottuu myös käyttäytymiseen ja äänisuunnitteluun. Sanoisin, että teimme jotain ennenkokematonta, mutta en paljasta enempää."
"Kun kohtaa pelissä dinosauruksen, ne ovat nopeita ja tappavia. Suoraviivaisen taistelun voi voittaa, mutta se on vaikeaa, ja kohtaamisen voi välttää hiiviskelyllä. Mutta se taas riippuu dinosauruksestakin, sillä kaikilla on omanlaisensa persoonallisuus."
Pelin maailmassa on paljon salaisuuksia löydettäväksi ja maisemia ihmeteltäväksi, ja tämä on toki mittavan kartan ansiota. Saalfrankin mukaan "paljon panostettiin siihen, että maailma tuntuu elävältä ja tunnelmalliselta. Haluan pelaajien eläytyvän luomaamme maailmaan. Olen innoissani siitä, että ihmiset saavat herätä saarella aloittaen ensimmäisen kentän tutkimisen."
Ferocious julkaistaan PC:lle sitten, kun aika on.
Screen Juice, 314 Arts ja OMYOG ovat kaikki Saksassa, ja vähemmän yllättäen kaikki kehittäjät tuntevat toisensa. 314 Artsin Miersch tapasi OMYOG:n Saalfrankin Game Developers Conferencessa vuonna 2023 Unity Boothilla. Ensin mainittu esitteli viimeksi mainitun Screen Juicen Schadelle muutama kuukausi myöhemmin elokuussa Gamescomissa.
Mierschin mukaan "jos työskentelee indiepelien parissa, kaikki on maanläheisempää, ja todellakin näkee intohimoisuuden ihmisissä. Se on virvoittavaa. Olen iloinen voidessani tuntea molemmat. He ovat auttaneet selvittämään esiin tulleita ongelmia menneisyydessä."
Saalfrank lisäsi, että "meistä kaikista on tullut ystäviä keskenämme, ja autamme toisiamme, kun tarvetta on. He ovat lahjakkaita ja intohimoisia, olen iloinen tuntiessani heidät... He tosin asuvat melko kaukana, joten emme tapaa kovinkaan usein, mutta yhteys toimii Discordin kautta."
Schade lisäsi omana kantanaan, että "on mahtavaa voida olla yhteydessä pelinkehityksen aikana, ja jakaa toisille ne mahtavat hetket, mutta myös kamppailut. He ovat mahtavia tyyppejä ja olen innoissani heidän projekteistaan (joita onneksi pääsen testaamaan ja pelaamaan ennakkoon 😉)! Kaikki käytämme Unitya pelimoottorinamme, ja siksikin on ollut mahdollista jakaa tietoutta ja kokemuksia toistemme kanssa. Ja varsinkin siksi, että kaikki käytämme samanlaista teknologiaa. Se on auttanut paljon menneisyydessä!"
Suuntaa siis Steamiin lisätiedon perässä kaikista kolmesta pelistä osana menossa olevaa ohjelmaa Games Baked in Germany.