PlayStation 2:lla alkunsa saanut ja sittemmin muillekin alustoille levinnyt Monster Hunter on tätä nykyä eritoten Japanissa yksi suosituimmista pelisarjoista. Pitkäikäisyydestään huolimatta sarja on jäänyt kotimaansa ulkopuolella pääasiassa pienen fanipiirin kulttisuosikiksi. Tätä ongelmaa pyrkii kuitenkin paikkaamaan sarjan kuudes osa, Monster Hunter: World, joka ilmestyy 26. tammikuuta Playstation 4:lle ja Xbox Onelle. Myöhemmin pelin on vielä määrä saapua myös PC:lle.
Siinä missä sarjan aiemmat ovat saattaneet olla aloituskynnykseltään suuremmalle yleisölle varsin kovia paloja purtavaksi, on Capcom pyrkinyt tekemään Monster Hunter: Worldista helposti lähestyttävän sarjalle ominaisia, itse hirviöiden metsästämiseen perustuvia juuria kuitenkaan unohtamatta. Paikalla olleen Capcomin edustajan mukaan peliä onkin pyritty kehittämään varta vasten sekä sarjan parissa pidemmän aikaa viettäneet konkarit että uudet tulokkaat silmällä pitäen.
Sarjan aiempien osien tavoin myös Monster Hunter: World käsittää nimensä mukaisesti sitä itseään, eli jättiläismäisten hirviöiden metsästystä. Aluksi pelaaja saa hoidettavakseen luoda itselleen oman hahmonsa, joka on muokattavissa varsin vapaalla otteella. Luomansa hirviömetsästäjän ohessa pelaaja saa räätälöitäväkseen myös kissamaisen tekoälykumppanin, joka kykenee tosipaikan tullessa esimerkiksi niin parantamaan taistelun tiimellyksessä kuin hyökkäämäänkin vastustajan kimppuun. Taistelusysteemi on nopeasti opittavissa, mikä helpottaa peliin sisäänpääsyä merkittävästi. Matalasta oppimiskynnyksestään huolimatta pelin tehtävät tarjoavat kuitenkin haastetta, mikä kannustaa pelaajia muun muassa tarkkailemaan ympäristöä ja käyttämään tätä hirviöitä kaataessa hyödykseen.
Tarinaa eteenpäin kuljettavien päätehtävien lisäksi mukaan sisältyy lukuisia pelimaailman hahmoilta saatavia sivuhaasteita. Tehtäviä vastaanotetaan pelaajan omasta tukikohdasta, Asterasta, jonka eri alueilla voi muun muassa hankkia uusia aseita ja päivittää jo olemassa olevaa varustustaan. Monster Hunter: Worldin maailmaa ja sen kaikkia tehtäviä voi koluta täysin vapaasti niin yksin kuin enintään neljän kaverin porukassakin. Peli on kuitenkin mielestäni parhaimmillaan pelaajien välisessä yhteistyössä, jota pääsin myös testaamaan yhdessä kahden muun samanaikaisesti paikalla olleen toimittajan kanssa. Porukassa hirviöiden metsästäminen pääsikin täyteen potentiaaliinsa, kun alueelta toisellekin liikkuva kohde saatiin lopulta yhteistuumin satimeen. Tarvittaessa apujoukkoja voi hälyttää paikalle myös kesken yksinään suoritettavan metsästysreissun. Mikäli pelaaja kokee siis jäävänsä alakynteen, voi tämä ampua ilmapistoolillaan kohti taivasta, ja pyytää näin verkon yli kavereita saattamaan meneillään oleva tehtävä kunnialla päätökseen. Erityisesti isompien hirviöiden kaataminen kaveriporukalla on pelin parasta antia.
Capcomin tarjoaman testiversion perusteella Monster Hunter: World tuntui olevan sekä sulavan ohjattavuuden että erinomaisesti integroidun moninpelin osalta juurikin sitä, mitä sarjan tuoreimmalta osalta voi tähän kohdistuneiden lupausten perusteella odottaa. Peruspalikat vaikuttaisivat siis olevan osapuilleen kunnossa. Mikäli pelin lopullisen version tarinapuoli ajaa sekin muun kokonaisuuden kanssa saman asian, saattaa Monster Hunter: World hyvinkin osoittautua yhdeksi alkuvuoden parhaimmista nimikkeistä. Halukkaat voivat ottaa vielä osaa pelin avoimeen, PlayStation 4:llä käynnissä olevaan betavaiheeseen.