Monster Hunter Rise oli yksi vuoden 2021 parhaista peleistä, mutta sen rajoittuminen ainoastaan Nintendo Switchille tietenkin rajoitti myös pelin yleisöä. Lisäksi Switchin vääntövoima rajoitti tietenkin pelin suorituskykyä. Siksi PC-versio Monster Hunter Riselle on niin kiinnostava, sillä Capcom on poistanut lukuisia Switchin aiheuttamia teknisiä rajoituksia. PC-versio ei ole täydellinen, mutta ehdottomasti se paras tapa kokea Monster Hunter Rise.
Koska Switch-versio on arvioitu jo aiemmin, en käy läpi kaikkia tarinaan ja pelisuunnitteluun liittyviä yksityiskohtia. Keskityn sen sijaan nimenomaan PC-version suoriutumiseen ja siihen, miten PC-versio eroaa Switchin versiosta.
Switchillä Monster Hunter Rise oli ehkä parhaita esimerkkejä siitä, mihin Nintendon käsikonsoli kykenee. Pelattavuus oli sujuvaa, olkoonkin, että yleensä pysyteltiin 30 ruudun sekuntivauhdissa. PC:llä tilanne on tietenkin toinen, jos oma laitteisto on nykyajan vaatimusten tasolla. Itselläni on käytössä Nvidia GeForce RTX 3090 ja 11. sukupolven Gen i9 -prosessori kera 64 GB RAMia. Toisin sanoen hyppäys Switchiltä PC:lle on melkoinen suorituskyvyn osalta, ja se myös näkyy.
Odotetusti grafiikka on selkeämpää. PC:lläkin maailma on värikäs, mutta erona on yksityiskohtaisuus ja selkeys. Näin ollen peli näyttää kokonaisuutena selvästi paremmalta. Ennen kaikkea loikka 30 fps -tasosta rajoittamattomaan ruudunpäivitykseen on se iso juttu. Kun sujuvuus on jopa kolme tai neljä kertaa vikkelämpi verrattuna Switchiin, ovat taistelut ja pelattavuus yleensäkin jotain aivan toista luokkaa kaikilla tavoilla. Liikeanimaatiot ovat sujuvampia, ja kameran liikuttelu on ongelmatonta. Lisäksi joitakin pelin alueita huomaa nyt paremmin, kun ne saattoivat Switchillä jäädä vaille ansaitsemaansa huomiota.
Kyse on yleensä pelattavuuden ja taisteluiden tuntumasta. Pienellä ruudulla lukemissa 30 fps Rise erottuu toki edukseen, mutta kun suorituskykyä merkittävästi parannetaan, alkavat pelin puutteet erottua. Taistelu esimerkiksi tuntuu vaivalloiselta ja hitaalta, jolloin hirviöiden hyökkäyksiin vastaaminen muuttuu tarpeettoman haastavaksi. Ja näin saa varautua lentelemään ruudulla räsynuken lailla, kun suurikokoinen hirviö käy kiinni.
Edellä kuvattu tulee entistä enemmän esille valittujen varusteiden osalta. Raskaammat esineet tuntuvat käytössä aivan liian kömpelöiltä varsinkin silloin, kun vastustaja on ketterää sorttia. Toisin sanoen peli on teknisesti kaikin puolin parempi, mutta sitten käyttöön annetut työkalut rajoittavat tekemistä. Omat ongelmansa kuvaan tuovat myös hiirelle ja näppäimistölle siirretty ohjaus.
Capcom on onnistunut tekemään ohjauksen joy-coneilla toimivaksi, joissa siis on vain rajallinen määrä toimintoja käytettävissä. Jostain syystä PC:llä Capcom on päättänyt levittää toiminnot mahdollisimman kauaksi toisistaan pitkin näppäimistöä. Logiikka on ymmärrettävä, mutta lopputuloksena on opeteltava 30 erilaista nappia kuin olisi pelaamassa PC:n verkkopeliä. Keybind-mahdollisuus on toki olemassa, mutta samanaikaisesti on selvää, että peli on tarkoitettu perinteisellä ohjaimella pelattavaksi. Ongelma korjautuu tietenkin sillä, että käyttää PC:llä juurikin sitä erillistä peliohjainta.
Testattuani niin Switchin kuin PC:nkin Monster Hunter Risea on sanottava, että PC on se paras tapa kokea peli. Olettaen siis, että omalla laitteistolla saa ulosmitatuksi tarvittavat tehot. Kyse ei ole pelkästään paremmasta grafiikasta ja sujuvammasta ruudunpäivityksestä, vaan myös käytännössä puuttuvista latausajoista ja mahdollisuudesta pelata haluamallaan peliohjaimella.
Switchin Monster Hunter Rise on edelleen oikein mallikelpoinen peli, jonka aloituskynnys on lisäksi selvästi alhaisempi kuin PC-version. Varsinkin nykyisten saatavuusongelmien aikana jopa Switchin uusi OLED-malli on helpommin hankittavissa kuin huippuluokan PC, ja se on otettava huomioon ostopäätöstä tehtäessä. Mutta jos kotona on se moderni PC, kannattaa ehdottomasti valita juuri tämä PC:n Monster Hunter Rise. Muista kuitenkin kytkeä kiinni se perinteinen peliohjain, koska tällöin pelaaminen on paljon nautittavampaa.