Japanissa jättimäisten hirviöiden metsästämiseen keskittyvä Monster Hunter -pelisarja on ollut valtava menestys, mutta se ei ole onnistunut valloittamaan samalla tavalla länsimaisten pelaajien sydämiä. Tähän voivat olla osaltaan syynä sarjan hieman kömpelöt mekaniikat ja epätasainen vaikeustaso, jonka vuoksi pelissä eteneminen on ollut ajoittain hankalaa. Ohjattavuuden puutteet ovat puolestaan nousseet esille etenkin käsikonsoliversioissa. Monster Hunter 3 Ultimate vei sarjaa jo parempaan suuntaan ja nyt Monster Hunter 4 Ultimate vie sitä entistä pidemmälle. Tällä kertaa voi keskittyä ohjausta vastaan taistelemisen sijaan itse asiaan, eli suurien otusten kaatamiseen.
Monster Hunter 4 Ultimaten sydämessä on yksinkertainen ja addiktoiva konsepti. Tarkoituksena on kaataa yhä suurempia ja vaikeampia otuksia, joiden kukistaminen vaatii oikeiden taktiikoiden käyttämisen lisäksi oikeanlaiset varusteet. Erilaisia aseita ja haarniskoja voi rakentaa materiaaleista, joita saa kaatamalla pienempiä hirviöitä. Tämän peruskaavan ympärille rakentuu koko pelin idea ja se toimii mainiosti. Saman syklin toistaminen voi kuulostaa tylsältä, mutta sitä se ei todellakaan ole. Tähän peliin voi upottaa aikaa helposti jopa yli sata tuntia, ja siitä tuntuu löytyvän senkin jälkeen uusia puolia.
Tällä kertaa metsästyksen takana on myös hieman mielenkiintoisempi juoni. Metsästäjä matkaa karavaanin mukana, jonka henkilöt antavat hänelle tehtäviä ja samalla tarjoavat kaikki tarvittavat peruspalvelut. Niinpä seurueeseen kuuluvat esimerkiksi kokki ja seppä. Karavaanin kanssa taivaltaminen antaa vaeltelulle edes jonkinlaisen tarkoituksen, ja sen jäsenten kanssa voi käydä ihan mielenkiintoisia keskusteluja.
Maastossa käppäileminen onnistuu aikaisempaa paremmin, sillä nyt esimerkiksi seiniä pitkin voi kiipeillä. Hirviöiden selkään voi myös yrittää kavuta, mutta se vaatii tarkkuutta ja taitoa. Mukana on nyt hyppyhyökkäyksiäkin. Tosin yksi asia on poistettu, nimittäin veden alla ei voi enää taistella. Itseäni tämä ei haitannut pätkääkään, mutta puute voi toki ärsyttää joitakin. Sivuhuomautuksena mainitsen vielä, että ympäristöstä saa helpommin selvää New 3DS:llä pelattaessa. Sen C-napin avulla kuvakulman voi vaihtaa kätevästi, ja siitä on etenkin hyötyä isommissa taisteluissa.
Sarjan ennestään jo huikea asevalikoima kasvaa kahdella uudella astalolla, jotka ovat Charge Axe ja Insect Glaive. Molemmat yhdistelevät onnistuneesti lyhyen ja pitkän matkan hyökkäyksiä. Kirves toimii nimestään huolimatta aluksi miekan ja kilven tavoin, mutta energiaa varastoimalla sen voi muuttaa kirveeksi. Silloin se yltää kauemmas ja tekee enemmän vahinkoa. Insect Glaiven avulla voi manata hyttysen, joka sekä heikentää vastustajaa että vahvistaa pelaajaa samaan aikaan.
Mikään ase ei nouse ylivoimaiseksi muihin verrattuna, sillä jokainen tuntuu erilaiselta. Niinpä valinta on lopulta kiinni omasta pelityylistä ja mieltymyksistä. Jokaisesta aseluokasta on tarjolla yksi kappale heti alusta lähtien, joten kaikkia pääsee kokeilemaan jo ensi metreillä. Kullekin on vielä väsätty vaihtoehtoiset tutoriaalit, jotka auttavat varmasti uusia pelaajia.
On positiivista huomata, että ensimmäistä kertaa sarjan historiassa käsikonsolilla pääsee pelaamaan oikeasti verkossa muiden pelaajien kanssa. Aikaisemmin moninpeli on onnistunut vain paikallisesti. Verkon yli voi myös jakaa omia tehtäviä kiltojen kautta, tai sitten niitä voi vaihdella Street Pass -toiminnon avulla.
Kaikki nämä asiat yhdessä tekevät Monster Hunter 4:stä entistä paremman kokonaisuutta ajatellen, mutta ne eivät silti hävitä sarjalle tyypillistä kankeutta. Vaikeuttakin löytyy edelleen reippaasti, joten mistään helposta pelistä ei vieläkään ole kyse. Mutta toisaalta sen ansiosta onnistumisen kokemukset ovat todella voimakkaita. Varsinkin porukalla jonkin suuren mörököllin kaataminen antaa huikeat fiilikset. Tämä on ehdottomasti sarjan paras osa, ja sen sisäistäminen vaatii aikaa ja vaivaa. Mutta lopulta se on vaivan arvoista.