Itse pelin peruskuvio on kart-peleistä tuttu. Pistetään ympäri mitä omalaatuisempia ratoja polkuautomaisissa virityksissä ja poimitaan matkalta asebonuksia, joilla saa kertaluontoisesti kaverit rapeaksi. Bonukset kasautuvat aina kolmanteen tasoon asti, jolloin vaikutukset tunnetaan useasti koko radan laajuisesti. Painopiste on silti ajamisessa sekä ennen kaikkea ajokkien ja kuskien muokattavuudessa.
"Pelaa, luo, jaa" oli filosofia Little Big Planetin takana ja sama aate pyörittää myös Mod Nation Racersiä, jossa päästään virittämään niin hahmoja, ajoneuvoja, kuin ratojakin. Alkuasetelmana on täysin piirteetön valkoinen pallopää, josta voi todellakin vääntää haluamansa näköisen. Pelkästään silmiä on 260 erilaista sorttia ja suita yli kolmesataa. Näiden lisäksi on luonnollisesti enemmän korvia, neniä, hiuksia, vaatteita ja varusteita kuin mitä kukaan jaksaa laskea.
Ajoneuvoihin pätee samanlainen runsaus. Erilaisia koreja löytyy klassisista amerikanraudoista aina pahvisiin kummajaisiin asti. Näihin käydään sitten sovittamaan moottoreita, spoilereita ja muita sekalaisia vermeitä, ja päälle vedetään korea maalipinta.
Lopullinen silaus saadaan silti tarroista, joita voi yhdistellä loputtomilla erilaisilla tavoilla. Kun näitä voi vielä väännellä, käännellä ja venytellä, on teoriassa mahdollista saada aikaan miltei mikä tahansa haluamansa kuvio.
Myös ratojen parissa voi viettää lähes loputtomasti aikaa, jos rakentelu maittaa. On melkoinen klisee sanoa ettei luovuudelle ole rajoja, mutta tässä ne on ainakin asetettu niin lavealle, etteivät ne tule aivan heti vastaan. Radanluontiin tarkoitetut työkalut on tehty monipuolisiksi ja käteviksi, ja yksityiskohdat voi vaikka halutessaan jättää pelin huoleksi.
Toisten luomusten katseleminen ja pisteyttäminen synnyttää epäilemättä itsellekin uusia ajatuksia, joita voi sitten välittömästi lähteä toteuttamaan. Kanssapelaajien tekemän sisällön voi myös ottaa omaan hellään käsittelyynsä ja tuunata siitä jotain ihan uudenlaista. Maine ja kunnia löytävät kyllä hyvän silmän omistavat virittelijät.
Mod Nation Racers itsessään tarjoaa 28 valmista rataa, joihin tutustutaan hilpeän kampanjan merkeissä. Tarina pyörii nuoren Tagin ympärillä, joka on päättänyt nousta kart-eliitin kärkeen värikkäällä ja omintakeisella tyylillään. Vastavoimana toimii kolmen värin Detroitin laatikkoja myyvä Conservative Motors, jonka iskulauseena on "tyydy vähempään".
Äitinsä ja äreän vanhan mekaanikon avustamana Tag oppii kaiken ajamisesta ja aseistuksesta, samalla kun kouliintuneet juontajat Biff ja Gary kommentoivat meininkiä hilpeään tapaansa. Välianimaatiot pitävät yllä pirteää tarinaa ja varmistavat, että kampanjassa säilyy suuren urheilujuhlan tuntu.
Pelin musiikit ovat rytmistä ja nopeatempoista materiaalia, eivätkä totutusta poiketen käy toistamaan itseään kovinkaan helposti. Kampanjaa vääntäessä tukijoukkojen repliikit voisi toki joskus jättää välistäkin, eikä ole enää kovin kannustavaa kuulla samoja huutoja, kun samaa rataa on koittanut tahkota lävitse puolisen tusinaa kertaa. Haastettakin pelissä nimittäin on.
Graafisesti Mod Nation Racers on kaikkea sitä mitä kart-pelin pitääkin olla. Kirkkaat värit yhdistyvät sarjakuvamaisesti liioiteltuihin hahmoihin ja ajoneuvoihin, eikä kehittelijöillä selvästikään ole ollut luovuudesta pulaa. Radoilla on kullakin omanlaiset, koreat maisemansa, ja niissä on myös erilainen ajotuntuma. Yhden tempun kuski löytää itsensä hyvin nopeasti pöpeliköstä ja kampanjan voittaminen vaatii kykyä sopeutua erilaisiin olosuhteisiin ja opetella uusia kikkoja.
Kampanja on jo itsessään pelin hintalapun veroinen kokemus, mutta se on silti vain harjoituskurssi moninpeliä varten. Ruudun voi tällöin jakaa vaikka neljän pelaajan mittelöä varten. Verkkorallissa voi puolestaan olla mukana jopa tusina kuskia, jolloin hupi on taattu.
Kart-kisojen järjestäminen on tehty mahdollisimman helpoksi ja tämän lisäksi pelaajat voivat muun muassa koittaa ajaa ennätysaikoja päivän radalla. Tarjolla on myös maistiaisia tulevista uutuuksista sekä mahdollisuus ihailla suosituimpia hahmoja ja kartteja. Jaettu sisältö ja moninpelaaminen eivät ole jokin erillinen osa peliä, vaan pelaaja kokee olevansa jäsen laajemmassa yhteisössä, jossa ajetaan rallia ja suunnitellaan uusia luomuksia. Maailma on kirjaimellisesti napinpainalluksen päässä.
Mod Nation Racers on hyvin suunniteltu, helposti opittava peli, jossa pelattavuus on kohdallaan. Se vaatii silti harrastajilta yhden sangen tärkeän lisäsijoituksen, nimittäin liipasinkaaret ohjaimeen. PS3:n Sixaxis sai alusta asti haukkuja pelaajaa kohti kaartuvista liipasimistaan, joista hikinen sormi lipsahtaa turhankin helposti. Tämä suunnitteluvirhe tulee tuskallisen selkeästi pinnalle Mod Nationissa, koska liipasimet hallitsevat nimenomaan kaasua ja peruuttamista, ja toinen niistä on siten koko ajan pohjaan asti painettuna.
Pelaaminen ilman liipasinkaaria avaa aivan uudenlaisen kramppien maailman, jota en voi suositella kenellekään. Varmista siis, että hankkiessasi Mod Nation Racersin investoit myös ergonomiaan ja lyöt kympillä ohjaimeesi nämä lisäkkeet. Ystävällisempi hankkii lisäparin myös peliseuralle.
Kun tällaiset pienet muotoseikat on saatu kuntoon, on luvassa miltei loputon määrä hupia. Kampanjan tahkoamiseen menee aikansa, etenkin niiltä meistä, joille kelpaa vain ykköspaikka ja sen mukanaan tuoma lisäsälä. Kun kampanja on selätetty, voikin sitten kääntää voittajana katseensa verkkopelaamisen puoleen, tai vaikka ottaa mittaa kavereista ihan kotiolosuhteissa. Tästä ei kart-peli juurikaan parane.