Suomi
UUTINEN - SPONSOROITUA SISäLTöä

Mikä on NVIDIA DLSS 3 ja toimiiko se?

Uusissa RTX 40 -sarjan korteissa on DLSS 3. Tarjoamme sinulle yleiskatsauksen laajoista FPS-parannuksista, joita voit saada.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Uuden Ada Lovelace -alustan lanseerauksen myötä NVIDIA esitteli maailmalle uudet näytönohjaimet, erityisesti RTX 4090:n, joka on surullisenkuuluisa kyvystään ajaa kaikkia markkinoilla olevia pelejä täysin sulavalla 4K 60 FPS -nopeudella. Mutta ehkä tärkeämpi tulokas PC-pelejä ajatellen ovat RTX-sarjan laitteistomuutokset, jotka mahdollistavat DLSS:n päivittämisen versioon 3, mikä antaa sinulle paljon enemmän ruudunpäivityksen nopeutta, riippumatta siitä, mitä RTX 40 -sarjan versiota aiot hankkia.

Mikä DLSS ylipäätään on?

Deep Learning Super Sampling tarkoittaa kuvan skaalausta, jossa pelisi kehys renderöidään pienemmällä resoluutiolla, jotta se voidaan näyttää korkeammalla resoluutiolla, jolloin järjestelmä arvaa, miltä puuttuvat pikselit näyttävät koneen oman oppimisen avulla. Tämä ominaisuus päivitetään NVIDIAn näytönohjainkorttien uusilla ohjaimilla, ja Tensor-ytimien tekoäly opetetaan laskemaan ja ennustamaan, miltä pikselin pitäisi näyttää. Tämä on vähemmän intensiivistä kuin varsinainen renderöinti, mikä lisää sekunnissa näytettävien kuvien määrää verrattuna siihen, mitä kortti pystyy tekemään renderöidessään jokaista pikseliä ruudussa. Toisin sanoen se osaa määritellä sekä nykyisten että aiempien renderöityjen kehysten perusteella. Ominaisuus tunnetaan myös nimellä Super-Resoluutio, ja se on ollut yksi NVIDIA RTX -sarjan näytönohjainten tunnetuimmista ominaisuuksista. Sen avulla järjestelmät, jotka käyttävät lähtö- ja keskitason kortteja, voivat toimia paljon korkeammalla tasolla, tuottaen paljon enemmän kuvia sekunnissa - enemmän kuin kyseisellä suoritustasolla olevat kortit normaalisti sallivat. Tällä hetkellä yli 200 peliä ja sovellusta tukee DLSS:ää.

DLSS 2 alkoi käyttää tekoälyä näytönohjaimen tensor-ytimien kautta, mikä mahdollistaa TAAU (Temporal Anti-Aliasing Upscaling) -toiminnon saadakseen dataa aiempien kuvien alipikseleistä yksityiskohtien varmistamiseksi ja kuvan vääristymien vähentämiseksi. Tämä saattaa kuulostaa oudolta, mutta vääristymien vähentäminen skaalatussa kuvassa on ratkaisevan tärkeää kuvan tarkkuuden ja laadun kannalta. Näin saat myös teräviä, selkeitä kehyksiä sumeiden sijaan, ja pikselit ja reunat näyttävät pehmeämmiltä terävien ja tarkkojen kehysten asemesta.

Entä sitten DLSS3?

DLSS 3:n avulla tehokas laskenta on mahdollista, mutta se mahdollistaa myös uusien laitteistokomponenttien käytön, joita löytyy vain uusista RTX 40 -sarjan korteista, ja pääpanoksessa on optinen virtauksen kiihdytin. Kuten nimestä voi päätellä, se käyttää optista virtauskehysten generointitekniikkaa, joka ottaa kaksi olemassa olevaa kehystä ja tekee näiden kahden väliin uuden kehyksen tyhjästä, mahdollistaen useamman kehyksen ja sujuvamman siirtymisen kahden olemassa olevan kehyksen välillä. Et siis saa vain "uusia" pikseleitä, vaan saat myös kokonaan uuden kehyksen. Huolimatta kokonaisten kehysten renderöinnistä, se on silti tehokkaampi kuin raaka renderöinti perustasolla. Tämä helpottaa sekä CPU:ta että GPU:ta käytännöllisemmällä tasolla.

Pelejä, jotka voivat käyttää DLSS 3 -yhteensopivaa päivitystä tai jotka saavat pian DLSS 3 -yhteensopivan päivityksen, on tällä hetkellä 41, ja lisää on tulossa, koska monet kehittäjät ovat käyttäneet tilaisuutta parantaa Ray Tracing -toimintoa peleissään huomattavasti parantuneen Ray Tracing -suorituskyvyn ansiosta näytönohjainkorttien viimeisimmässä sukupolvessa. Loistava esimerkki tästä on Cyperpunk, jossa monimutkaiset varjot eivät ole parantuneet merkittävästi, vaan myös kuvanopeus on parantunut paljon 4K-tilassa, kuten alla olevasta videosta näkyy.

Koska DLSS 3 luo uusia kehyksiä tehokkaasti käyttämättä ja ottamatta osaa peliin, se parantaa suorituskykyä siellä, missä peli on raskas, ja tällöin sekä GPU että CPU rajoittavat sitä. Tämä tarjoaa parannuksia erityisesti tapauksissa, joissa suuri osa renderöinnistä tehdään prosessoritasolla, tyypillisesti peleissä, jotka pyörivät raskaasti fyysisesti laajojen maailmojen vuoksi.

Tässä on esimerkki siitä, mitä eroa sillä on yhdessä vaikeimmin renderöitävissä moderneissa peleissä, Microsoft Flight Simulatorissa, joka käyttää huippuluokan pelijärjestelmää DDR5-muistilla ja kahdella Gigabyte Gaming OC -kortilla. Näistä toinen on RTX 3090 -versio ja toinen uusi RTX 4090 -versio, jonka voi ostaa täältä.

HQ

NVIDIA Reflex on järjestelmä, joka on nyt integroitu DLSS 3:een. Se on elänyt omaa elämäänsä erillisenä ohjelmistona ja tunnetaan enimmäkseen ammattilaispelaajien ympäristöissä, joissa RTX 20- ja 30 -sarjojen hyödyistä on nautittu ​​useiden vuosien ajan. Se analysoi koko järjestelmäsi hiiren napsautuksesta aseesi ampumiseen näytössä ja voi vähentää koko järjestelmän latenssia - ja se on täysin yhteensopiva vanhempien NVIDIAn näytönohjainkorttien kanssa ja se on täysin maksuton.

3D Benchmark on tehnyt täysin uuden vertailuarvon määrittämään DLSS 3:n suorituskykyä. Todellinen suorituskyvyn lisäys peleissä voi kuitenkin olla mitä tahansa kaksinkertaisesta nelinkertaiseen, mutta se vaihtelee paljon pelistä riippuen, sillä mitä monimutkaisempia varjoja, valoa ja heijastuksia pelissä on, sitä enemmän suorituskykyä koetellaan.

HQ

Koska kaikki tekoäly ja koneoppiminen tapahtuvat keskitetysti NVIDIAssa, korttisi suorituskykyä päivitetään jatkuvasti ajan mittaan aina, kun päivität ohjaimia, ja pelinkehittäjien tarvitsee ottaa DLSS käyttöön vain kerran ottaakseen hyödyn siitä ja vain tärkeistä päivityksistä. Esimerkiksi siirtyminen DLSS 2:sta DLSS 3:een vaatii pelin kehittäjän aktiivista toimintaa.

Joten vaikka DLSS 3 on melko monimutkainen, se on suuri harppaus suorituskyvyssä DLSS 2:sta. Valitettavasti se on niin edistynyt, että se vaatii kaikki uudet laitteistokomponentit, jotka löytyvät vain NVIDIAn RTX 40 -näytönohjainsarjasta. Mutta koska DLSS 3 on DLSS 2:n "superset", DLSS 2:hta tuetaan jatkossakin aiemman sukupolven laitteistolla, joten suurempi joukko GeForcen pelaajia hyötyy edelleenkin DLSS 3:n kanssa integroiduista peleistä, joissa on parannettu suorituskyky ja alempi syöttöviive.

Mikä on NVIDIA DLSS 3 ja toimiiko se?
Mikä on NVIDIA DLSS 3 ja toimiiko se?
Mikä on NVIDIA DLSS 3 ja toimiiko se?
Mikä on NVIDIA DLSS 3 ja toimiiko se?
Mikä on NVIDIA DLSS 3 ja toimiiko se?


Ladataan seuraavaa sisältöä