Suomi
Gamereactor
ennakot
Max Payne 3

Max Payne 3

Max Payne -sarjan kolmas osa lähestyy vääjäämättä, ja Rockstar kutsui Gamereactorin ottamaan tuntumaa pelin uusimpaan ennakkoversioon. Vaikka Remedy ei enää ole ohjaksissa, vaikuttaa peli mahtavalta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Haulit lentävät hidastuksen saattelemana kohti siniliivistä miestä. Ne ovat juuri jättäneet aseen piipun ja leviävät hiljalleen kohdealueelleen. Yksi analogitatin napsautus aktivoi Bullet Timen. Se on jälleen luotettava apu Max Paynelle, sillä se hidastaa aikaa ja tarjoaa tilaisuuden elokuvamaisiin osumiin, jotka puolestaan täyttävät Bullet Time -mittaria. Harmillisesti, tämä ei juuri nyt auta pätkääkään.

Luodit ovat matkalla kohti Maxin ystävää Raul Passosia - täysin vahingossa. Hän sattui olemaan väärässä paikassa väärään aikaan, kun sain Max Payne 3:n käsiini. Yhdessä Passosin kanssa surmasimme ensin tyylikkäästi viisi pahista São Paulon futisstadionin kuntosalilla. Maxin oli johdattanut sinne Rockstarin PR-edustaja. Lyhyt keskustelu, sitten suoraan asiaan. Poimin haulikon ja käännyin nurkan taa, jossa roisto odotti noutajaansa.

Max Payne 3

Tilanteen kiihkossa olin täysin unohtanut Passosin olemassa olon ja tähtäsin hätiköiden. Elegantin animaation saattelemana Max kohotti aseensa ja vedin liipaisimesta. Kova pamaus ja patruuna on tyhjä. Kolme sekuntia myöhemmin haulit iskeytyvät väkivaltaisesti Passosin rintaan. Hän makaa kuolleena ja peli on ohi, aivan kuin kuuluukin. Max Payne 3 pyrkii olemaan elokuvamainen mutta autenttinen. Se tarkoittaa sitä, että myös toverit kuolevat, jos niitä ammutaan. Vaikka sitten vahingossa.

Tämä on mainos:

Maxilla ja Passosilla ei ole ollut helppoa tähänkään asti seikkailua, joka on edennyt lehdistötilaisuudessa ilman huomattavia lataustaukoja tai katkoja. Kaikki on liikkeessä ja etenee miltei höyhenenkevyesti, alusta loppuun. Jos kampanjan pelaa yhdeltä istumalta (pituus on edelleen hämärän peitossa), pelin ei pitäisi tuntua siltä kuin se etenisi portaittain, taso tasolta, vaikka Max Payne 3 onkin jaettu lukuihin.

Aika-ajoin eteen tulee häkellyttävästi ohjattuja välinäytöksiä, jotka on kuitenkin piirretty peligrafiikalla. Välinäytökset esitetään Max Paynen perinteitä kunnioittaen "sarjakuvatyyliin" jakamalla näyttö useampaan ikkunaan, melkein kuin 24:ssä. Tämä mahdollistaa mielenkiintoisia kuvakulmanvaihdoksia. Kohtauksen viimeisen vihollisen kohdalla aktivoituva Kill Cam täydentää elokuvamaista kuvaustyyliä; se kuvaa tyylikkäästi luodin matkaa aseesta kohteeseen. Voikin sanoa, että pelaaja pelaa omaa korkeaoktaanista elokuvaansa. Koskaan aiemmin ei pausen painaminen ole tuntunut näin inhottavalta.

Max Payne 3

Suuri kiitos toiminnan fiiliksestä kuuluu animaatioille. Yhdessä kohtauksessa Maxin on tuettava tarkkuuskiväärillä Passosin etenemistä. Kiipeän selostajankoppiin korkealle stadionin ylle ja surmaan hyökkääjän toisensa perään katsomon portaille. Kun viimeinen luoti osuu, lyhyt välinäytös leikkautuu esiin ja näyttää, kuinka surmattu pahis vierii portaita samalla, kun Passos kiirehtii ylöspäin. Pelaaja voi melkein aistia elottoman ruumiin painon.

Tämä on mainos:

Jo aiemmin Rockstarin peleissä vakuuttanutta Euphoria-animaatiomoottoria on selvästi parannettu. Max Payne 3:ssa on todella vaikea erottaa, mikä on purkitettua animaatiota ja mikä lasketaan reaaliajassa pelin käydessä. Yhtä sujuvaa toimintapeliä ei ole aiemmin nähty. Luodit vaikuttavat vihollisiin eri tavalla osumakohdasta riippuen. Myös ympäristöt reagoivat räiskintään.

Rockstar on käyttänyt valtavasti aikaa pelin herättämiseksi henkiin. Pelissä on luonnollisesti toistuvia animaatioketjuja hahmojen liikkuessa, mutta jopa näitä on maustettu silloin tällöin erikoisanimaatioilla, jotka korostavat esimerkiksi haavoittumisen vaikutuksia. Juuri pienet yksityiskohdat tekevät eron kliinisempiin peleihin verrattuna. Haavat ja valitut aseet myös näkyvät yhdenmukaisesti välinäytöksissä, koska niitä ei ole ennalta purkitettu videolle.

Aseet näyttävät päheiltä, kuulostavat jykeviltä ja ovat uskottuja apureita, kun tulitaistelu alkaa, ja lopulta juuri tästä pelissä on kyse. Toiminta on erittäin dynaamista ja vimmaista. Huolimatta kolmannen persoonan kuvakulmasta peli tuntuu monessakin mielessä enemmän ensimmäisen persoonan räiskinnältä. Kontrollit ovat moitteettomat. Vasemmalla liipaisimella tähtäystä voi tarkentaa, ja ampuminen, lataaminen, suojautuminen ja Bullet Time toimivat juuri niin kuin niiden olettaisikin. Bullet Timen voi aktivoida myös syöksyhypyllä kuin Matrixissa konsanaan, mikä näyttää aina yhtä tyylikkäältä. Suojautumista sen sijaan tulisi käyttää harkiten; Max Payne 3:ssa nurkassa kyyhöttäminen ei ole turvallista.

Max Payne 3

Futisstadionin käytävillä luodit vaihtavat omistaa tiuhaan. Syynä on Maxin ja Passosin mokaama rahansiirto. Kaksikon piti ostaa kuvankaunis Fabiana Branco vapaaksi tämän kidnappaajilta kolmea miljoonaa dollaria vastaan, mutta suunnitelma ei pitänytkään - vain rahat menivät. Brancon perheeseen kuuluu kolme veljestä, kaikki himorikkaita. Perheen rahat ovat selvästikin roistojen tähtäimessä. Max ja Passos eivät kuitenkaan pääse kuviosta täysin perille edes kuulustelemalla tekoälyhahmoja, koska kaikki puhuvat portugalia. Max ei ymmärrä kieltä, joten sitä ei tulkata pelaajallekaan.

Max näyttää hahmona entistä kuluneemmalta kaverilta. Syvät uurteet kasvoilla kertovat karua kieltään alkoholismista ja kipulääkeaddiktiosta. Jälkimmäinen näistä jatkuu myös pelin aikana, koska vain kipulääkkeet parantavat otetut osumat. Näin ollen taisteluissa ei voi luottaa automaattisesti palautuvaan elinvoimaan, vaan pillereitä pitää edelleen metsästää selvitäkseen. Vähintään yhtä kannattaa muutenkin kantaa mukanaan, koska se mahdollistaa Last Man Standing -efektin: Maxin saadessa (lähes) kuolettavan osuman maailma muuttuu seepianväriseksi ja pelaajalle tarjotaan viimeinen mahdollisuus kamppailla itsensä ulos tilanteesta. Tämä tapahtuu ampumalla vihollisen, joka ampui Maxia. Kun vihollinen pois pelistä, nappaa Max nopeasti painkillereitä ja pysyy hengissä. Muutoin arkku kutsuu.

Äärimmäinen toiminta ja vapaa pelidynamiikka todella yllättävät. Kohtauksen läpäisyyn voi käyttää monia erilaisia lähestymistapoja. Räiskintä on paikoin todella hektistä, mutta aina jännittävää. Viholliset kiertävät röyhkeästi sivustalle ja selustaan, eivätkä näytä noudattavan mitään helposti hahmotettavaa kuviota. Tekoäly pistää kampoihin kovasti mutta reilusti. Jos joku ui Maxin liiveihin, lähitaistelutilanne käynnistyy. Siinä pahiksia isketään säälimättömästi nekkuun tai potkaistaan perhekalleuksiin. Joskus myös vihollisen aseen voi napata tämän käsistä ja kääntää tätä vastaan.

Max Payne 3

Seuraava vaihe satamassa paljasti pelistä myös muutamia muita seikkoja. Max voi kiivetä puisten laatikoiden tai konttien päälle, mutta niin voivat myös viholliset. Pelaaja voi sytyttää bensatankin saadakseen aikaan räjähdyksen. Satamakohtauksen alussa Max on kuitenkin liikkeellä äänenvaimennetulla pistoolilla, ja tarkoituksena olisi edetä herättämättä suurempaa mekkalaa. Jos tässä onnistuu, ei pelaajan tarvitse kohdata aivan niin paljon vihollisia.

Grafiikat ovat yksinkertaisesti mahtavat. Näyttävät valaistus- ja varjostustehosteet yhdistyvät Rockstarin tyypillisen huoliteltuihin yksityiskohtiin. Mutta tämä oli vähintä, mitä Max Payne 3:lta saattoi odottaa. Viimeistään nyt voi kuitenkin sanoa, että myös pelin pelaaminen on äärimmäisen vaikuttavaa puuhaa. Peli on oikeastaan jo hieman harhaanjohtava sana; kaikki tuntuu enemmän elokuvalta, jonka tapahtumiin vaikutetaan omakohtaisesti. Jopa pelissä kuoleminen on hauskaa, koska kaikki tapahtuu aina eri tavalla ja seuraavalla yrityksellä kohtaus voi edetä toiseen, kenties vielä upeampaan suuntaan. Nyt vain täytyy toivoa, että tätä hupia riittäisi pitkäksi aikaa.

Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3
Max Payne 3

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Max Payne 3Score

Max Payne 3

ARVIO. Kirjoittaja Rasmus Lund-Hansen

Pelot suomalaisen merkkiteoksen jatko-osan sössimisestä voi unohtaa; Rockstar tekee Max Paynelle kunniaa.

0
Max Payne 3:n piti sijoittua Venäjälle

Max Payne 3:n piti sijoittua Venäjälle

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Max Payne 3 julkaistiin vuonna 2012, ja se sijoittui Brasiliaan. Nyt fanitili PayneToTheMax Twitterissä väittää, että tapahtumapaikan piti alun perin olla Brasilian...

4
Max Payne 3 saatavilla myös Macille

Max Payne 3 saatavilla myös Macille

UUTINEN. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Vuosi sitten konsoleille ja PC:lle tullut räiskintä löytyy nyt myös Mac-versiona. Pelin voi ladata App Storesta tai Steamistä, jossa se kuuluu Steam Play -ohjelmaan.



Ladataan seuraavaa sisältöä