Suomi
Gamereactor
artikkelit
Mafia: Definitive Edition

Mafian paluusta haastattelussa Hangar 13:n Alex Cox

Haastattelussa apuohjaaja Alex Cox

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

Jokin aika sitten Gamereactor lähetti tukun kysymyksiä Hangar 13 -firmalle, ja nyt vastauksia on saatu. Aiheena on se ensimmäinen avoimen maailman Mafia-peli uusittuna versiona Mafia: Definitive Edition, ja alkuperäinenhän on suorastaan rikollisen aliarvostettu laatupeli. Haastattelussa on apuohjaaja (associate game director) Alex Cox.

Gamereactor: Mikä on tärkeintä silloin, kun päivitetään Mafian kaltaista peliä?

Alex Cox: Tärkeintä oli pysyä uskollisena alkuperäiselle, ja samalla tehdä uusintaversiosta kiinnostava modernille yleisölle. Pelit ovat muuttuneet suuresti sitten alkuperäisen Mafian julkaisun, joten Mafia: Definitive Edition on oltava sellainen, joka kiinnostaa kansaa samalla tavalla vuonna 2020 kuin mitä alkuperäinen kiinnosti vuonna 2002.

Tämä on mainos:

GR: Mikä on ollut työn suurin haaste??

AC: Vaikeinta on ollut löytää tasapaino sen välillä, mitä muutetaan ja mitä säilytetään ennallaan. Koko peli on tehty uusiksi, joten oli mahdollista tehdä uusiksi alueita, joita aika ei ole kohdellut hellästi. Samalla oli mahdollisuus lisätä uutta pelattavaa sinne ja tänne. Jos muutoksia on liikaa, eivät vanhat fanit enää peliä tunnista. Jos taas muutoksia ei ole tarpeeksi, modernit pelaajat kokevat uusintaversion vanhentuneeksi jo julkaisussaan. Onneksi monet alkuperäisen kanssa työskennelleet ovat edelleen mukana tiimissä.

Mafia: Definitive Edition

GR: Mikä on tekniseltä kannalta se eniten parantunut osa-alue verrattuna alkuperäiseen peliin?

Tämä on mainos:

AC: Pelejä rinnan vertailtaessa on mahdotonta katsoa pintaa syvemmälle. Julkaisun jälkeen on nähty peräti kaksi konsolisukupolvea, ja koko peli on tehty alusta asti uudelleen omalla pelimoottorillamme. Toisin sanoen kaikki näyttää hyvin erilaiselta alkuperäiseen verrattuna.

Pelattavuus on sekin parantunut, kun se on siirretty moderneja odotuksia vastaavaksi. Alkuperäinen pelitti hyvin silloin vuonna 2002, mutta samanlainen armoton pelisuunnittelu ei käy päinsä enää nykyään. Uusintaversiossa on samanlainen mallinnus taisteluille ja ajamiselle kuin peleissä Mafia II ja Mafia III. Ensimmäinen peli siis toimii paremmin, ja sopii hyvin kahden myöhemmän pelin kanssa samaan kokonaisuuteen.

GR: Onko Mafia: Definitive Edition tulossa myös uuden sukupolven konsoleille?

AC: Tällä hetkellä painopiste on täysin nykypolven laitteissa.

GR: Mikä tekee Mafia-sarjasta erityisen hyvin avoimen maailman seikkailuksi soveltuvan sarjan?

AC: Jokainen Mafia-sarjan peli sijoittuu tiettyyn paikkaan ja aikaan. Maailma luodaan sellaiseksi, että se tukee kerrottavaa tarinaa. Mafia III sijoittui 1960-luvun syvään etelään, ja ajankohdan rasismi oli keskeinen osa tarinaa. Mafia sijoittuu Chicagon kaltaiseen kaupunkiin Lost Heaven, joten se on täydellinen maisema kieltolain aikaisille gangstereille.

GR: Mitä ominaisuuksia peliin lisätään?

AC: Ominaisuudet ovat hyvin samanlaisia kuin alkuperäisessäkin pelissä. Joitakin ominaisuuksia oli poistettava siksi, koska Mafia III:n Lincoln Clayn tekemänä niissä oli järkeä, mutta ei Tommy Angelon tekemänä. Mukana on nyt myös lyömäaseita hyödyntävä järjestelmä, koska Mafian tarina tarvitsee sitä. Lisäyksenä on myös muiden Mafia-pelien suosikkeja, kuten käsin vaihdettavat vaihteet autossa ja esimerkiksi ylinopeudesta sakottavat poliisit.

Mafia: Definitive EditionMafia: Definitive Edition

GR: Onko mukana jotain kivaa ylimääräistä koskien uusitun pelin tuotantoa?

AC: Ei pelissä itsessään, mutta vilauksia kulissien taakse kerrotaan kyllä sosiaalisessa mediassa julkaisun lähestyessä.

GR: Soundtrack on aina ollut iso osa Mafian pelikokemusta. Onko tätä jollakin tavalla parannettu uusittuun peliin?

AC: Musiikkia on lisätty huomattavasti alkuperäiseen peliin verrattuna. Lisensioidun musiikin osalta kappaleita on mukana enemmän kuin tuplasti autoradiossa kuunneltavaksi. Mukana on jazzia ja swingiä tunnetuilta artisteilta kuten Duke Ellington, Django Reinhardt ja Louis Armstrong. Orkestroitu ääniraita on sovitettu uusiksi, mikä nostaa elokuvallisen kokemuksen uudelle tasolle niin pelattavuudessa kuin välivideoissakin. Ja toki se Mafian tunnussävelmä on äänitetty uusiksi.

GR: Minkälaista pelaavan kansan vastaanotto on ollut Mafia II -pelin paluusta?

AC: Muutamia teknisiä ongelmia lukuun ottamatta vastaanotto on ollut hyvin positiivista. Mafia II on hyvin pidetty peli. Trilogia on projektina ollut koko tiimille inspiroiva, ja mukana on kaikkien kolmen pelien veteraaneja. On hienoa voida päivittää pelikolmikko nykyaikaan uudella tavalla.

GR: Milloin Mafia: Definitive Edition julkaistaan?

AC: 25. syyskuuta

Mafia: Definitive Edition julkaistaan PC:lle, PS4:lle, Google Stadialle ja Xbox Onelle.

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä