Suomi
Gamereactor
artikkelit
Lead the Meerkats

Lapissa rakennetaan savanniseikkailua

Ensimmäinen kotimainen Wiiware-peli näkee päivänvalon vielä tämän vuoden aikana. Rovaniemeläinen Inaria Interactive viimeistelee paraikaa Lead the Meerkats -peliä, jonka pitäisi putkahtaa ulos itsensä Nintendon julkaisemana alkusyksystä. Gamereactor tapasi Inaria Interactiven emoyhtiön Lapland Studion toimitusjohtajan Ilkka Immosen.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Gamereactor: Lapland Studio ja Inaria Interactive ovat varmasti pelaajille vielä tuntemattomia nimiä. Kerro hieman yhtiöiden historiasta.

HQ

Ilkka Immonen: Lapland Studio on rovaniemeläinen yritys, joka on tähän asti tuottanut enimmäkseen 3D-grafiikkaa mainostoimistoille ja kotimaisille peliyrityksille. Lapland Studio perustettiin 2004, ja toiminta alkoi vuotta myöhemmin. Inaria Interactive on tytäryhtiömme, joka keskittyy pelien tekemiseen.

GR: Missä Lapland Studion kädenjälkeä on voinut nähdä?

II: Olemme tehneet musiikkivideoita esimerkiksi Lordille ja Nightwishille. Tämän lisäksi olemme tehneet motion capturea mm. East India Company -strategiapeliin.

GR: Mistä lähti idea tehdä peli?

Tämä on mainos:

II: Pelin tekeminen on oikeastaan ollut aina suunnitelmissa. Vuonna 2007 aloimme kerätä ideoita ja vietiin muutamaa lupaavaa eteenpäinkin. Lopullista visiota marinoitiin melko pitkään, kunnes sitten heitettiin paras idea uuniin.

GR: Minkälainen peli Lead the Meerkats on?

II: Peliä on kuvailtu strategiapeliksi, mutta mielestäni strategiavaikutteinen seikkailupeli olisi parempi kuvaus. Pelissä nelisormimangustinaaras joutuu pakenemaan ilkeää kilpailevaa mangustiheimoa ja ajautuu savannin halkaisevan joen väärälle puolelle. Pelaajan täytyy asettua mangustineidon asemaan, luoda uusi mangustilauma ja päästä takaisin oikealle puolelle jokea.

GR: Mikä on ollut kantava teema peliä tehdessä?

Tämä on mainos:

II: Halusimme tehdä hieman erilaisen pelikokemuksen. Lead the Meerkats voi esimerkiksi korvata lapsiperheissä iltasadun. Peli pohjautuu täysin todelliseen savannin elämään, ja vanhemmat voivat pelatessaan kertoa lapsilleen, mitä savannilla tapahtuu. Vastaavasti lapset voivat palata savannille kerta toisensa jälkeen samalla tavalla, kun he katsovat elokuvia tai lukevat samoja kirjoja uudestaan ja uudestaan.

GR: Miten pitkä peli Lead the Meerkats on, ja miten pitkiin pelisessioihin se on suunniteltu?

II: Peli jakautuu vuorokausiin, ja yksi päivä pelimaailmassa kestää noin 12 minuuttia. Yksi läpipeluukerta voi kestää arviolta noin 5-6 tuntia. Pelin lopullinen elinikä riippuu luonnollisesti pelaajasta ja tämän omasta mielenkiinnosta.

GR: Lähdittekö tietoisesti tekemään nimenomaan ladattavaa peliä? Entä oliko juuri Wiiware-pelipalvelu ensimmäinen valinta jakelukanavaksi?

II: Ladattavien pelien tekemisessä on huomattavasti pienemmät riskit kuin täysimittaisten pelien kanssa. Lisäksi ainakin Wiiware-palvelussa on toistaiseksi helpompi erottua, kun pelejä on hieman vähemmän. Jos kaikki menee hyvin, en näe esteitä pelin julkaisulle myös muille laitteille.

GR: Nintendolla on maine hieman hankalana yhteistyökumppanina. Miten helppoa oli saada peli Wiiware-palveluun?

II: Yllättävän helppoa. Otimme Nintendon edustajiin yhteyttä viime syksynä, ja tammikuussa allekirjoitimme paperit. Esittelimme heille konseptin, ja homma eteni sujuvasti. Se tosin vaikuttaa varmasti tilanteeseen, että Lead the Meerkats on niin perheystävällinen peli. Kehityksen suhteen homma on toiminut suoraviivaisesti. Kun molemmat ovat tehneet, mitä sovitaan, ei minkäänlaisia ongelmia ole päässyt syntymään.

GR: Esikoispelin tekeminen on yleensä haastava ja mielenkiintoinen prosessi. Miten se on teidän kohdallanne sujunut?

II: Kaikki on mennyt todella hyvin. Meillä on palkkalistoilla pari ohjelmistokehitysveteraania, jotka ovat auttaneet meitä varautumaan kehityksen aikaisiin ongelmiin ja riskeihin. Tosin peli valmistuu vasta heinäkuun lopussa, joten toivotaan, ettei ongelmia tulekaan. *koputtaa puuta*

GR: Lead the Meerkats julkistettiin E3-messuilla. Minkälaisen vastaanoton peli sai?

II: Todella hyvän. Nettifoorumien perusteella maailmalla odotetaan peliä jo innolla, ja meillä kävi aiheen valinnassa melkoinen tuurikin. Animal Planetin Meerkat Manor -sarja on osoittautunut suosituksi, ja osa pelaajista luuli Lead the Meerkatsia sarjan viralliseksi peliksi. Sarja on myyty jo 160 maahan, joten ainakin mangustien puolesta peli kiinnostanee monia pelaajia.

GR: Mitä Inaria Interactive tekee seuraavaksi?

II: Meillä on muutama peli-idea, joita voimme kehitellä. Syksyllä Lead the Meerkatsin julkaisun jälkeen pidämme kesälomat ja katsomme tilannetta tarkemmin.

Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats
Lead the Meerkats

Aiheeseen liittyviä tekstejä

1
Lead the MeerkatsScore

Lead the Meerkats

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Hienosta ja luonnonläheisestä ideasta huolimatta Lead the Meerkats on tylsä, kallis mutta myös kömpelö uutuus.

0
Lapissa rakennetaan savanniseikkailua

Lapissa rakennetaan savanniseikkailua

ARTIKKELI. Kirjoittaja Jyri Paavilainen

Rovaniemeläinen Inaria Interactive työstää Nintendon Wiiware-palveluun ladattavaa peliä, jonka sankarina on herttainen mangusti. Tapasimme studion toimitusjohtajan pelin tiimoilta.



Ladataan seuraavaa sisältöä