Fallout 3 -pomo Ken Levine kertoi taannoisessa haastattelussa, että konsolipelaajat haluavat PC-pelien kaltaista syvyyttä ja sisältöä. Siitä huolimatta pelikehittäjien pitää helpottaa niiden pelaamista. Hänen mukaansa konsolipelaajilla ei ole kärsivälisyyttä opiskella roolipelien järjestelmiä itsenäisesti.
Itse toiminnallisuuksista ei tarvitse välttämättä luopua, mutta niihin tutustuminen on tehtävä vaivattomaksi ja niiden käyttö helpommaksi, Levine kommentoi. Se tekee pelistä loppujen lopuksi paremman kokemuksen kaikille.
PC-peleissä on paljon erilaisia rakennelmia ja päällekkäisiä järjestelmiä. Pelinkehittäjät olettavat samalla PC-pelaajien olevan asialleen omistautunutta hardcore-väkeä, joille näitä rakennelmia ei tarvitse juurikaan selittää. Konsolipelissä pitää olla tekstipohjaisen opastuksen sijaan selkeämpi ja toiminnallisempi aloitus. Tämän jälkeen molemmat pelaajaryhmät haluavat yhtä syvällisen kokemuksen, joten pelin alku on kriittinen monimutkaisemmissa peleissä.
Mitä mieltä olette? Kaipaako sohvapelailu loivennetun ja virtaviivaisemman alun?