Ääninäytelty dialogi luo paljon videopelin tunnelmasta, mutta pakollinen tehokeino se ei kuitenkaan ole. Tunteisiin vetoava tarina voidaan välittää myös ilman sanoja. Vuonna 2025 tästä saadaan yksi esimerkki lisää, kun Studio Toliman indiepeli Koira julkaistaan.
Kyseessä on seikkailupeli, jossa tonttu saa tehtäväkseen pelastaa ja palauttaa takaisin koiranpentu, joka on eksynyt vanhaan ja vaaralliseen metsään. Tässä hellyttävässä tarinassa on keskiössä kiintyminen pieneen koiraan, sen suojeleminen vaaroilta ja pitäen huolta siitä, että elikko pysyy hyvin ruokittuna ja iloisena. Moista tarvitaan, jotta koira voi valaista metsän pimeyttä Petteri Punakuonon malliin.
Pääsin testaamaan Koiraa ennakkoon lyhyen pelattavan demon voimin. Mittaa on 25 minuuttia, ja siinä ajassa pääsee näkemään pelin maailman ja peruspelattavuuden. Samalla näkyi myös niitä vaaroja, joita edessä on. Persoonallisuus välitetään pelaajalle pienillä eleillä, ja hyvin tehokkaasti.
Koira loistaa siis tarinansa osalta, mutta kokonaisuus on kuitenkin se, jossa peli on parhaimmillaan. Studio Tolima on luonut vaikuttavan ja kauniin maailman, jossa ympäristöt vaihtuvat aina tiheistä metsistä lumisiin kenttiin saakka. Soundtrack luo oman osuutensa tunnelmaan alleviivaten käsillä olevan tilanteen tärkeyttä.
Koira on tarkoitettu ennen kaikkea elämykseksi silmille ja korville. Pelimekaanista syvyyttä ei oikeastaan ole, sillä suurin haaste tulee ympäristön tutkimisesta ja oikeanlaisen musiikinpätkän keksimisestä kuolleiden puiden elvyttämiseksi.
Lyhyen pelattavan demon perusteella Koirassa on paljon persoonallisuutta ja hurmaavuutta, joka vetoaa pelaajan tunteisiin onnistuneesti. Toivottavasti Studio Tolima pystyy tarjoilemaan demon kaltaisia hetkiä koko pelin mitalle. Lupaava indieseikkailu julkaistaan vuonna 2025.