Pääsin heinäkuun lopussa kokeilemaan Lontoossa tulevaa julkistamatonta peliä, jonka julkaisee Amazon. Kehittäjä Glowmade koostuu entisistä Lionheadin ja Media Moleculen veteraaneista, ja heidän pelinsä on King of Meat. Kyseessä on yhdistelmä Total Wipeoutia ja Little Big Planetia. Tarjolla on yhdessä tehtävää toiminnallista tappelua, jossa joukkueellinen pelaajia pyrkii pääsemään kentän loppuun saakka. Edessä on pahiksia, ympäristön uhkia ja tasoloikkaosuuksia, jotka ovat joko Glowmaden tai heidän työkalut saaneen fanikuntansa tuloksia. King of Meat eroaa Dreamsista tai Meet Your Makerista siinä, että kokonaisuus sijoittuu osaksi kuvitteellista ja kaoottista television peliohjelmaa.
Olennaista on siis lyöttäytyä kavereiden kanssa samaan peliin, ja ottaa kaaos vastaan sellaisena kuin se tulee. Pelaaminen ei ole erityisen haastavaa, ja on hyvin helppoa aloittaa. Stressi on hyvin vähäistä. King of Meatissa ladataan kenttä, ja sitten vain mennään sen loppuun tyylillä. Yleisön suosiota yllä pitämällä saadaan enemmän pisteitä ja keräämällä aarrearkkuja hajottaen siinä sivussa tynnyreitä ja muuta sen sellaista. Kuolema ei oikeastaan ole rangaistus, joten pelikavereille voi tehdä pientä jäynää.
Pelattavuus on suoraviivaista, mutta mukana on muutakin tekemässä pelaamisesta tuoreen tuntuista. Loikkaa voi pitkittää leijumalla ilmassa, tavaroita heitellä ja piilotettuja salaisuuksia etsiskellä. Ja sitten on keskusalue Ironlaw Plaza. Samalla kyseessä on alue sosiaaliselle toiminnalle ja hahmonkehitykselle. Ennakkotestauksen aikana en nähnyt kaikkea tarjontaa, mutta pääsin kokeilemaan kahta hyvin erilaista asetta, ja pääsin vaihtamaan pelihahmon ulkonäköä vaatekaupassa.
Juuri hahmon tuunailu on yksi monipuolisimmista osa-alueista. Ison valikoiman päälle pantavaa saa auki ihan vain normaalisti pelaamalla ja haasteita tekemällä. Näin ollen tuunailuun haluaakin käyttää aikaansa, kun ei ole pakko käyttää oikeaa rahaa erilaisiin vaihtoehtoihin.
King of Meat haastaa pelaajaansa. Ydinajatus on toki päästä kentän loppuun, mutta jos niin tekee paremmilla pisteillä kuin muut pelaajayhteisö, saa ylimääräistä kivaa, ja vielä enemmän tuunausmahdollisuuksia. Näin rohkaistaan pelaamaan yhdessä alati paremmin.
Huolena on, pystyykö tällainen peli säilyttämään vetovoimansa pitkään. Tällaisen kuihtuvan kiinnostuksen uhreja ovat jo olleet ainakin Rocket Arena, Knockout City, Hyper Scape, Roller Champions ja Dreams. Toivottavasti King of Meat päätyy samaan kastiin Fall Guysin kanssa, mutta sen näyttää vain aika.
Toivon Glowmaden projektille kaikkea hyvää, sillä viihtyminen on helppoa ja hauskaa. Ja sisältöä on teoreettisesti luvassa loputtomasti.