Gamereactor



  •   Suomi

Kirjaudu sisään
Gamereactor
arviot
King of Meat

King of Meat

Glowmade pyrkii valtaamaan radioaallot tässä UGC-painotteisessa väkivaltaisen peliohjelman tyylisessä co-op-bilepelissä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Vielä vuosikymmen sitten ajatus siitä, että pelejä pelattaessa tärkeimpänä tavoitteena olisi ollut kerätä kosmeettisia ominaisuuksia ja rakentaa kokoelma vaihtoehtoja, oli lähes käsittämätön. Toki räiskintäpeleissä oli vaihtoehtoja camojen avaamiseen ja niin edelleen, hauskoja tapoja piristää kokemusta, mutta varsinainen pelattavuus oli tuolloin pääkastike. Sitten tuli Fortnite, ja asiat muuttuivat valtavasti, niin että elämme kosmetiikkaan perustuvassa maailmassa. Mainitsen tämän siksi, että vaikka King of Meat on peli, jossa on pohjimmiltaan kyse esteiden läpäisemisestä, se on myös peli, joka elää ja kuolee etenemisen ja kosmeettisen vaikutuksen varassa.

HQ

Aiemmissa King of Meatin esikatseluissa mainitsin, että se on eräänlainen evoluutio Little Big Planetistä ja käyttäjien luoman sisällön (UGC) järjestelmistä, jotka Media Molecule suunnitteli kyseiseen rakastettuun sarjaan. Se on hyvä pitää mielessä, koska kehittäjä Glowmade, joka on luonut King of Meatin, koostuu useista Media Molecule -veteraaneista, joten voisi sanoa, että kyseessä on studio, joka on tankannut runsaasti kokemusta UGC-projekteista.

Joka tapauksessa, kuvittele nyt maailma, jossa on LBP:stä inspiroituneita UGC-ominaisuuksia, paitsi että se sijoittuu väkivaltaiseen, fantasiamaiseen Takeshi's Castlea muistuttavaan pelisarjaan. Paperilla se on hämmentävä joukko aineksia, jotka on heitetty tänne kattilaan, mutta käytännössä se on järkevää pelattavuuden ja lähtökohtien kannalta.

King of MeatKing of Meat

Pelaat nimeltä mainitsemattomana kilpailijana, jonka on kasvatettava mainettaan hyppäämällä kehittäjien tai yhteisön tekemille tasoille King of Meat -maailmassa, jossa tasojen voittaminen ja samalla parhaiden pisteiden kerääminen vaikuttavat saamiisi palkintoihin. Nämä palkinnot tulevat pokaaleina, joiden avulla voi avata vaativampia "liigoja" (pohjimmiltaan osastoja, joissa on saatavilla vaikeampia tasoja), ja melko tyypillisinä haasteina - olipa kyse sitten vihollisten voittamisesta, liittolaisten elvyttämisestä tai tasojen suorittamisesta - ja kaikki tämä rahan ansaitsemiseksi, jota voi käyttää hyvin monenlaiseen kosmetiikkaan.

Tämä on mainos:

King of Meat ei ole peli, jossa on oikeastaan mitään keskeistä kerronnallista painopistettä, tarinaa ei ole juuri lainkaan, johon kannattaisi kiinnittää huomiota, ja pelattavuus on olemassa vain näissä käsityönä tehdyissä "luolastoissa" ja keskusalueella, jossa voit kommunikoida muiden pelaajien kanssa ja ostaa esineitä myyjiltä. Se on räikeä esimerkki siitä, mihin live service -pelit ovat menneet, sillä kyseessä on projekti, jossa pelaajan on enimmäkseen pakko ajautua uusien kosmeettisten tuotteiden hankkimiseen, jotta se voisi paljastaa minkäänlaista mielekästä etenemistä. Ellei sinulla ole kypsyyttä vain paistatella pelattavuudessa ja arvostaa luolastoja ja UGC-mekaniikkaa, jonka Glowmade on esitellyt.

Ja tässä kohtaa haluaisin huomauttaa, että vaikka luultavasti voitte aistia, etten ole aivan samaa mieltä King of Meatin yleisestä ideasta, tasosuunnittelu ja tarjolla olevat luolastot ovat itse asiassa erittäin hyvin koottu. Puhumme tasoista, jotka voi suorittaa 10-30 minuutissa riippuen niiden monimutkaisuudesta ja siitä, kuinka paljon haluat tutkia, ja jotka on kehitetty syvällisellä logiikkajärjestelmällä, jonka ansiosta niihin voidaan kätkeä monia lisäsalaisuuksia. Jos LBP oli UGC-järjestelmien edelläkävijä, King of Meat on selkeä kehitysaskel. Älä kuitenkaan odota mitään Dreamsin kaltaista, sillä tämä UGC-järjestelmä on tehty luolastotason rakentamiseen eikä villeimpien unelmiesi toteuttamiseen. Silti järjestelmä, jonka Glowmade on koonnut, on aluksi helppo sukeltaa sisään ja haastava hallita, ja se tarjoaa viime kädessä loistavan tavan, jolla yhteisö voi riehua ja jatkaa pelin laajentamista ja kasvattamista ajan myötä.

King of Meat
King of MeatKing of Meat
Tämä on mainos:

Mutta tämä on se, mikä on ratkaisevaa ja mikä ratkaisee King of Meatin. Haluaako yhteisö pysyä mukana pitkällä tähtäimellä? Tässä kohtaa olen epävarma, sillä pelin ydin toimii - jopa paremmin yhteistyömoodissa - mutta en ole aivan vakuuttunut siitä, että se saa pelaajat haluamaan palata takaisin kerta toisensa jälkeen. Pelissä ei ole sitä kilpailuhenkisyyttä, että haluaisi voittaa 99 muuta pelaajaa aulassa samalla tavalla kuin kosmeettisesti varustetussa battle royale -pelissä, eikä myöskään areenaräiskintäpelin intensiivistä luonnetta, jossa on typerää kosmetiikkaa, jota kannattaa metsästää. Kyseessä on suurimmaksi osaksi yhteistyöhön perustuva tasohyppelypeli, jossa on melko alkeellinen pulmien ratkaisu- ja taistelumekaniikka, eikä pelattavuus ole minusta tarpeeksi vahvaa kannustaakseen minua suorittamaan Battle Passeja ja haasteita ansaitakseni valuuttaa ja ostaakseni asuja ja emoteja ja bannereita ja vaikka mitä...

Glowmade on varmistanut, että tarjolla on runsaasti vaihtoehtoja käyttökelpoisten aseiden, voitettavien vihollisten ja hallittavien lisämekaniikoiden muodossa Glory Moves kykyinä. Lisäksi taidesuunnittelu on ihastuttavaa ja värikästä, tapa, jolla animaatiovideoita käytetään televisio-otteiden muodossa opetusohjelmina ja pelattavuuden tasapainottamiseen, on fantastinen, HUD on suunniteltu näyttämään lähetyksen päällekkäisyyksiltä, mikä on hieno konsepti, ja huumori on ilahduttavaa ja hyvin Guildford-pohjaiselle studiolle ominaista. Mutta riittääkö tämä kaikki, jotta haluaisit aina palata King of Meat -pelin pariin? En ole vakuuttunut.

Tuntuu oudolta ottaa asia esille, mutta kyseenalaistan ajatuksen veloittaa tästä pelistä hieman yli 20 puntaa, ei siksi, että se olisi liian kallis siihen nähden, mitä saat, vaan siksi, että sisäänpääsymaksu rajoittaa pelaajien määrää, jotka tutustuvat peliin, verrattuna siihen, jos se debytoitaisiin "free-to-play" -projektina, ja koska King of Meatin etenemisrakenne huutaa sellaista rakennetta, jota näemme yleensä free-to-play-peleissä muutenkin.

King of MeatKing of Meat
King of Meat

King of Meatin kokoonpanossa on vain jotakin vivahteikasta, ja vaikka en kiellä sitä, etteikö pelattavuudessa olisi hetkensä ja että Glowmadella olisi visiota, joka voisi toimia ja johtaa hauskanpitoon pelaajille ympäri maailmaa, en voi myöskään vapautua siitä tunteesta, että King of Meat ei onnistu säilyttämään pelaajien huomiota pitkällä aikavälillä. Toivottavasti minut todistetaan vääräksi, mutta tämän arvostelun tekemiseen käyttämieni tuntien jälkeen en ole aivan innokas palaamaan takaisin...

06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
UGC-järjestelmät ovat erinomaisia. Hauska ja helposti ymmärrettävä pelattavuus. Ihana huumorintaju. Loistava taidesuunnittelu ja visio.
-
Kehittyminen on rasittavaa. Liiallinen keskittyminen kosmetiikkaan ja live servicen kaltaisiin järjestelmiin. Se on yhden tempun poni.
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

King of MeatScore

King of Meat

ARVIO. Kirjoittaja Ben Lyons

Glowmade pyrkii valtaamaan radioaallot tässä UGC-painotteisessa väkivaltaisen peliohjelman tyylisessä co-op-bilepelissä.



Ladataan seuraavaa sisältöä