Suomi
Gamereactor
ennakot
Killzone: Shadow Fall

Killzone: Shadow Fall -moninpeli

Sony esitteli PS4:n julkaisun lippulaivaräiskintää Gamescomissa suljettujen ovien takana.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamescomin hälinästä siirtyminen messukeskuksen vieressä sijaitsevalle hotellille oli tervetullutta vaihtelua. PS4:n julkaisupäivän paljastuksesta oli kulunut vain vuorokausi, joten oli innostavaa päästä näkemään yksi alustan kovimmista yksinoikeuspeleistä käytännössä. Miltä siis helgastien kyykyttämisen tuntuu uudella sukupolvella?

Ennen uuden Dualshock 4 -ohjaimen poimimista pelin ohjaaja Steven Ter Heide Guerrilla Gamesiltä selitti hieman moninpelin taustoista ja motiiveista. Hänen mukaansa hollantilaisstudion päätavoitteena on ollut luoda moninpelikokemus, johon pystyisi hyppäämään vaivattomasti milloin tahansa ilman turhauttavaa tasojen grindausta ja aseiden keräämistä. Tämä tarkoittaa käytännössä, että kaikki pelin aseet ja kyvyt ovat auki heti alusta lähtien.

Tyypillisen kokemuspisteisiin perustuvan tasojärjestelmän sijaan kehitys perustuu haasteiden suorittamiseen. Jokaisella aseella, hahmoluokalla ja pelimuodolla on omansa ja niitä löytyy pelistä yhteensä yli 1500 kappaletta. Haasteiden saavuttamisella ansaitaan sitten palkintoja, jotka voivat olla kosmeettisia, kuten aseita ja pukuja, tai sitten ihan toiminnassa hyödyllisiä, kuten erilaisia ammustyyppejä tai lisäosia aseisiin. Ter Heide halusi kuitenkin painottaa, ettei niillä saavuta suurta etua taistelukentällä, vaan pelitaitojen pitäisi viime kädessä ratkaista kuka vie voiton.

Killzone: Shadow FallKillzone: Shadow Fall
Tämä on mainos:

Myös Killzone: Shadow Fallin hahmoluokat kuvastavat suoraviivaisuuden tavoittelua. Moninpelissä on kolme hahmoluokkaa: varjoista iskevä Scout, taistelun keskelle hakeutuva Assault sekä raskaita aseilla taustatukea tarjoava Support. Jokaisella hahmolla on omat erikoiskykynsä, jotka korostavat näille ominaisia vahvuuksia. Silti hahmoluokat ovat taivuteltavissa pelaajan valintojen mukaan lähes millaisiin pelityyleihin tahansa, Guerrillan edustajat sanoivat.

Moninpelin taistelut käydään Warzone-nimisillä pelilistoilla. Shadow Fall tarjoaa tietysti valmiita pelimuotoja, mutta oman pelin otteluasetusten tekeminen on tehty helpoksi. Ne voi myös jakaa eteenpäin puoliautomaattisesti ja parhaimmat ja suosituimmat nostetaan kaikkien nähtäville. Kyse ei ole mistään Halo Forgen tyylisestä massiivista editorista, vaan äärimmäisen helposta pelimuotogeneraattorista, jonka avulla pelimuodon asetukset ja tavoitteet voi säätää valmiiksi vaikka alle minuutissa.

Pääsin itse kokeilemaan kahta erilaista Warzonea. Ensimmäinen oli pelkistetty lipunryöstön variantti, jossa keskelle kenttää ilmestyvä luotain piti kuljettaa lähelle vihollisen päämajaa. Tässä pelimuodossa ei ollut mukana erikoiskykyjä ja myös Friendly Fire oli pois päältä. Tämän vasta-alkajille tarkoitetun Warzonen jälkeen vuorossa oli kovempi koitos. Se oli jaettu eri vaiheisiin, joissa ensin kamppailtiin kolmen hallintapisteen kontrollista, ja siitä hypättiin lennossa erän päättyessä kaksiosaiseen generaattorien puolustukseen ja hyökkäykseen. Lopuksi kaikki pisteet laskettiin yhteen. Jälkimmäinen pelikokonaisuus edellytti hyvää tiimipeliä ja osoitti myös kivasti, että Warzone taipuu melko mukavasti vaihteleviin otteluihin.

Pääsimme kokemaan moninpelistä vain tämän lyhyen maistiaisen, mutta ohjaaja Ter Heide lupasi syksyn mittaan vielä paljon lisätietoja pelistä. Jo nyt tiedetään, että peliin on luvassa muun muassa botit sekä offline että online -otteluihin, uusia kenttiä ladattavaksi pelin julkaisun jälkeen kuin myös klaanituki, jossa käytetään laajalti hyväksi PS4:n Share-ominaisuuksia. Killzone: Shadow Fallissa on mukana 10 taisteluareenaa, ja tulevat lisäkentät julkaistaan maksutta. Tosin kannattaa muistaa, että PS4:n verkkomoninpeli on lähtökohtaisesti maksullinen, joten täysin ilmaiseksi ei netin Killzone-kuninkaaksi pääse.

Tämä on mainos:

Killzone: Shadow Fall on vahva lupaus PS4:n potentiaalista. Peli näyttää ja kuulostaa tämän version perusteella mainiolta, vaikka mitään uskonnollista herätyskokemusta sen audiovisuaalinen anti ei aiheuttanutkaan. Moninpelitaistelut pyörivät erittäin sulavasti kovimpienkin luotimyrskyjen aikana, eikä efektien määrässä ole tehty kompromisseja. Yksityiskohtien runsaus pisti silmään silloinkin, kun toiminta oli kiivaimmillaan.

Itse pelaaminen tuntui hyvältä, ja siitä kuuluu kiitos erityisesti uudelle Dualshock 4 -ohjaimelle. Muutokset PS3:n ohjaimesta tuntuvat pieniltä paperilla, mutta käytännössä ohjaustuntuma toimii huomattavasti paremmin ainakin räiskinnöissä. Olinkin kokonaisuudessaan positiivisten yllättynyt Shadow Fallista. Se on peli, jota on varmasti kiirehditty, jotta se olisi valmis marraskuussa PS4:n julkaisuun, mutta pelatessa lanseerauspaineet eivät pistäneet silmään. Paljon tietysti riippuu myös yksinpelin laadusta, mutta Killzone-moninpelin fanit voivat odottaa marraskuun loppua rauhassa.

Killzone: Shadow FallKillzone: Shadow Fall

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Killzone: Shadow FallScore

Killzone: Shadow Fall

ARVIO. Kirjoittaja Petter Hegevall

Halo kohtaa Half-Lifen, Preyn ja Deus Exän. Guerrilla Games poikkeaa Killzonen perustuksilta ja tarjoaa hieman erilaisen kokemuksen.



Ladataan seuraavaa sisältöä