Suomi
Gamereactor
arviot
Keep Talking and Nobody Explodes

Keep Talking and Nobody Explodes

Pomminpurkajan pahin painajainen ei suinkaan ole punaiset piuhat, vaan kaverin korvaan kuiskaamat sekopäiset selostukset.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Keep Talking and Nobody Explodes on yhden tai useamman kaverin kanssa pelattava peli, jossa yksi henkilö saa eteensä pommin, joka hänen pitää kuvailla kavereilleen. Kuvauksen avulla kaverit lukevat 23 sivun ohjevihkosesta, kuinka pommi pitää purkaa, ja yrittävät parhaansa mukaan selittää kaverilleen nämä ohjeet.

Pyhässä yksinkertaisuudessaan peli muistuttaa varsin paljon perinteisiä seurapelejä. Pommin erinäiset moduulit vaihtelevat yksinkertaisista väripiuhoista monimutkaisiin sokkeloihin ja morseaakkosten lukemiseen, ja tikittävä ajastin ei helpota asiaa yhtään. Moduulien kuvaileminen tuo vahvasti mieleen Alias-lautapelin ja Rikkinäisen puhelimen, joissa luetun tai kuullun ymmärtäminen on vahvassa pääroolissa.

Keep Talking and Nobody ExplodesKeep Talking and Nobody Explodes

Peli luo todella autenttisen kokemuksen pomminpurkajalle. Pommin valitessaan pelaaja päätyy ankeaan, suljettuun huoneeseen pomminsa kanssa. Jo ensimmäiset pommit saattavat saada hien valumaan otsalta, ja vaikka varmistaisit ohjeet kaverilta kolmannenkin kerran, aiheuttaa jokaisen piuhan katkaiseminen hengen hetkittäisen salpaantumisen. Myös erinäiset huoneessa olevat valo- ja ääniärsykkeet nostattavat tunnelmaa. Vaikka peli on luotu VR-laitteiden kanssa käytettäväksi, ei ilmapiiri latistu tietokoneenkaan näytöltä. Tosin kameran hallitseminen on hieman vaikeaa.

Tämä on mainos:

Pommiekspertin roolissa on kuitenkin moitittavaa. Langan toisessa päässä olevan kaverin ainoa tehtävä on kuunnella selostukset, lukea ohjeita ja kysyä tarvittaessa lisätietoja. Alussa ohjeet saattavat vaikuttaa hyvinkin monimutkaisilta, mutta kun peliä on pelannut jonkin aikaa, rooli rutinoituu, ja purkajakin muistaa mahdolliset lisätiedot. Kun purkaja oppii, millä tiedolla on väliä ja millä ei, monimutkaiset moduulit yksinkertaistuvat ja paperien plärääminen vähenee kerta kerralta.

Pelin tarjoamat haasteet ovat pienoinen pettymys. Ensin peli esittelee moduulit yksinkertaisimmista monimutkaisempiin. Yhteensä erilaisia moduuleita on vain tusina. Tämän jälkeen satunnaisgeneroidut pommit eivät poikkea juurikaan haasteesta toiseen: ainoastaan moduulien ja ajan määrä vaihtelee. "Helpoimmat" pommit voivat olla esimerkiksi 3 moduulin ja 5 minuutin pommeja, kun "vaikeimmat" pommit ovat 11 moduulin ja 6 minuutin pommeja. Lisäksi peli tarjoaa kuitenkin Free Play -tilan, missä pommille saa itse määrittää haluamansa ajan ja moduulien määrän, mikä tekeekin pelin tarjoamat haasteet turhiksi.

Viidentoista euron hinnalla Keep Talking and Nobody Explodes tarjoaa mukavan seuraelämyksen kahdelle tai useammallekin henkilölle. Pommiekspertin rooli kuitenkin käy pidemmän päälle tylsäksi, jonka myötä rooleja kannattaa vaihdella säännöllisin väliajoin. Kuten kaikki muutkin seurapelit, ei tätäkään peliä jaksa montaa tuntia kerralla. Kehittäjät ovat kuitenkin puhuneet pommien uusien versioiden tekemisestä, joten odotukset ovat korkealla.

HQ
Tämä on mainos:
Keep Talking and Nobody Explodes
Keep Talking and Nobody ExplodesKeep Talking and Nobody Explodes
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Ainutlaatuinen seurapeli-idea, äärimmäisen hauskaa
-
Ohjevihkosen lukeminen käy tylsäksi, muuttuu pidemmän päälle muistipeliksi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä