F1 2016
Vuonna 2016 julkaistiin useita loistavia pelejä lähes joka genrestä, mutta yksi omista suosikeistani on tuorein Formulapeli, joka on takuulla jäänyt monelta suurempien nimikkeiden varjoon. F1 2016 on Codemastersin uusin taidonnäyte, ja ehdottomasti yksi parhaista F1 peleistä.
Edellisen vuoden F1 toi pelisarjan viimein nykyiselle konsolisukupolvelle, mutta sisällöllisesti peli jäi vaisuksi. 2016 korjaa asian. Siinä missä edellisen vuoden pelistä uupui uramoodi kokonaan, tämän vuoden versio tuo sen takaisin parempana kuin koskaan. Omalta osalta formulapelien suola on aina ollut uramuodossa, ja F1 2016 on tehnyt "off-track" kokemuksesta entistäkin paremman, joka on yksi ainoista asioista joka erottaa uramuodon yksittäisten kisojen ajosta. Pelimuodon aloittaessaan saa valita oman kypärän paristakymmenestä valmiiksi tehdystä vaihtoehdosta, oman hahmon noin kymmenestä valmiiksi tehdystä hahmomallista sekä oman nimen, numeron ja tallin.
Vaikka pelissä on mahdollisuus heti alusta päästä Mercedeksen rattiin, on kuitenkin suositeltavaa aloittaa heikommista autoista. Pelin yksi uusista ominaisuuksista on päivittää omaa autoa R&D (Research and Development) pisteillä. Päivitettäviä kategorioita on viisi aina auton painosta moottorin tehoon, ja saat itse valita mihin niistä keksityt. Pisteitä saa muun muassa suorittamalla harjoituksissa annetut tehtävät sekä pärjäämällä odotusten mukaisesti aika-ajoissa ja kisoissa. Auton päivitys tekee pelistä heti huomattavasti mielenkiintoisemman, kun pohjasakan Sauberista on mahdollista tehdä maailmanmestaruuteen yltävä auto. Harmillisesti kuitenkin päivityksiä ei pysty tekemään loputtomiin, koska jokaisessa kategoriassa on vain 5 kohtaa. Tämän takia muutaman kauden jälkeen kaikki autot ovat täyteen päivitettyjä, jonka jälkeen uramuodosta katoaa suuri osa sen viehätyksestä. Onneksi uuden uran aloittaminen on todella helppoa, joten rajan tullessa vastaan voi aloittaa aina alusta. Jos alusta aloittaminen ei kiinnosta, tallia voi aina vaihtaa kauden jälkeen omista suoritustuloksista riippuen. Tallit ollaan jaettu kolmeen eri tasoon, ja tallia voi vaihtaa joko saman tason toiseen talliin tai korkeamman tason talliin. Takaisin päin ei ole siis tulemista, mikä on aika tyhmä suunnitteluvirhe. Tallinvaihtoa ollaan myös yksinkertaistettu huomattavasti edellisestä F1 pelistäni, joka ei ole kovemmalle Formulafanille mikään ilon aihe, mutta ehkä tämä helpottaa uusien tulokkaiden pelaamista. Näistä pikkuvioista huolimatta uramuoto on ehdottomasti yksi pelin vahvoista puolista ja joka myös houkuttelee minut aina takaisin pelin ääreen.
Ajomallinus on todella hyvin toteutettu, ja eritasoisille pelaajille takuulla löytyy sopiva vaikeustaso sekä sopivat avustukset. Pelaajan pitää olla jatkuvasti valppaana, pienestäkin kaasuttamisesta mutkassa voi seurata perän menetys ja keskeyttäminen, jos siis luistonesto on pois päältä tai keskitasolla. Vaikeusasteita on tusina, ja avustuksia löytyy useita, kuten apuviiva jossa näkyy jarrutusalueet, luistonesto (tuttavallisemmin traction control) sekä vaihteiston tyyppi. Pelin tekoäly vaihtelee paljon vaikeustasosta riippuen, mutta vaikeimmilla tasoilla se on todella realistisen oloista: muut kuskit todellakin yrittää peittää ajolinjaasi esimerkiksi mutkien ulostulossa, eikä tekoäly anna ohittaa aivan helposti. Joitakin ongelmia kuitenkin löytyy, esimerkiksi tekoälyn ohjaamat formulat saattavat jäädä joskus toisiinsa jumiin, tai teknisen ongelman sattuessa, pysähtymispaikkaa etsiessä törmätä useampaankin eri autoon.
F1 2016 tuo pelaajalle kuitenkin vanhat tutut ominaisuudet takaisin kuten moottorin polttoaineenkulutuksen muuttamisen ja rengasstrategioinnin sekä useita uusia, kauan kaivattuja ominaisuuksia kuten turva-auton, lämmittelykierrokset sekä manuaalisen aloituksen, jossa pelaajan täytyy itse reagoida valojen sammumiseen sekä pitää moottorin kierrokset optimaalisella tasolla. Nämä pienet mutta tärkeät uudistukset tekevät kisojen kulusta heti paljon mielenkiintoisemman, kun aloituksesta tulee paljon dynaamisempi ja turva-auton tullessa rengasstrateigoinnista tulee erittäin tärkeää. Vaihtuvat sääolot tuovat myös realistisuutta sekä lisää varikkopysähdyksiä. Sade ei tietenkään ilmesty tyhjästä, vaan Codemasters on onnistunut hyvin pilvisyyden sulavassa muuttumisessa.
Pelin muita pelimuotoja ovat yksittäiset kisat, aika-ajo, uramuoto jossa pelataan oikealla kuskilla sekä moninpeli. Moninpeli on yllättävän hauskaa oikeassa seurassa, mutta suurin osa ajasta muut kuskit ovat kuin apinoita. Tästä syystä kannattaa etsiä netistä, esimerkiksi redditistä peliseuraa, jonka jälkeen pääsee todella nauttimaan moninpelistä. Vaikka idea on käytännössä sama kuin yksittäisissä kisoissa, se on vain täysin eri kokemus päästä pelaamaan muiden ihmisten kanssa. Toiset ovat nopeita, toiset hitaita, ja virheen sattuessa kannattaa toiselta osapuolelta pyytää anteeksi kisan jälkeen. Moninpelissä on myös mahdollista aloittaa yhteistyöura, jota en harmi vain ole itse päässyt testaamaan. Jaetun ruudun moninpeliä ei ole, joka kyllä löytyi aikoinaan PS3:lla.
Codemastersin formulapelit eivät ole oikein koskaan olleet graafisesti pelien huippua, eikä F1 2016 ole poikkeus. Peli näyttää hyvältä, Monacon satamat ovat kauniita kymmenine veneineen, Abu Dhabin öiset valoshow't näyttävät komeilta ja itse autot näyttävät todella hyvin mallinnetuilta niin kuin myös radatkin, mutta hahmot näyttävät jotenkin elottomilta. Tiedä sitten johtuuko se valaistuksesta vai huonoista kasvoanimaatioista, mutta palkintopallin seremoniaakaan ei aina halua katsoa vaikka siellä itse olisi. Mutta mistä asti hahmot ovat olleet formulapelin tärkein osa? Eipä ne ole, vaan itse autot ja radat, joissa ollaan onnistuttu siis todella hyvin: autot heijastaa maailman aidosti ja näyttävät todella yksityiskohtaisilta, ja formulan ohjaamossa istuessa rata ja radan reunukset näyttävät todella kauniilta. Harmi vain että tästäkin huolimatta jokin häiritsee itseäni valaistuksessa, enkä pysty sormella osoittamaan että mikä.
Äänimaailmassa ollaan kuitenkin onnistuttu erittäin hyvin. Ensimmäistä kertaa minun F1 peliuralla jokaisen session alussa ja lopussa ovat oikeat Skysportsin F1-selostajat kertomassa omia odotuksiaan tulevasta kisasata ja lopussa kertoo heidän oman päivän kuljettajansa sekä pistetilanteet ynnä muun. Tämä tuo peliin asteen lähemmäksi todellisuutta, ja se saa ainakin itsessäni sellaisen tunteen, että kisat todella merkitsevät jotain. Radion toisessa päässä oleva mekaanikko Jeff on tehnyt myös loistavaa työtä ääninäyttelyssä, vaikkei asialliselta mieheltä kuulostaminen varmaan olekaan kovin vaikeaa. Pidän myös pelin musiikeista, joita kuulee aina varikolla istuessa kun alkaa pikakelaamaan kyseistä sessiota eteenpäin. Vaikkei tässä pelissä käytetäkään enää oikeiden artistien tekemää hittimusaa kuten 2011 versiossa, niin on se silti mieluista kuunneltavaa. Olisihan se ollut mukavaa, mutta varmaan todella helppo tapa säästää rahaa.
Pelistä irtoaa lajista kiinnostuneille helposti useita kymmeniä tunteja pelattavaa, kuten minunkin pelikello lähenee jo takuulla sataa tuntia. F1:stä kiinnostuneille kyseessä on aivan loistava peli todella mielenkiintoisella uramoodilla sekä melko hauskalla moninpelillä, mutta jos formulat eivät nappaa, uskon, että löytyy parempiakin vaihtoehtoja tyydyttämään vauhdin tunne. Joka tapauksessa F1 2016 oli todella suuri yllätys viime vuoden versioon nähden, ja toivotaan että Codemasters jatkaa nyt vuonna 2017 siitä, mihin tämä peli jäi.
Hyvää
Uramuoto on todella hyvä
Tekoäly ja ajomallinnus
Ääninäyttelijät tehneet erinomaista työtä
Moninpeli voi olla erittäin hauskaa
Huonoa
Graafisesti jotain jäi uupumaan
Jaetun ruudun moninpelin puute
Arvosana: 8-9