Suomi
JäSENARVIO

Mass Effect 2

En kyllä olisi uskonut. Kun näin jotain materiaalia ensimmäisestä Mass Effectistä, oletin pelin olevan ihan peruskauraa. Roolipeli ja ammuskelu yhdistettynä scifeilyyn kuulosti herkulliselta, mutta tuumailin sen olevan hidastyylistä. Väärin oletin ja pelin jälkeen rupesinkin odottelemaan seuraavaa osaa kuin kuuta nousevaa.

"Avaruusodysseia" ei ole turhaan kulutettu sana

Mass Effectin maailma(tai oikeastaan galaksi) on kyllä sydämmellä ja aivoilla rakennettu. Siinä missä ihmiset olivat pääosassa ykkösessä, on kakkosessa lähdetty kulttuurimatkalle. Suuria kansoitettuja kaupunkeja on enemmän(verrattuna ykkösessä ainoana massiivisena paikkana olevaan Citadeliin), päästään nyt Asarien kotiplaneetan hulppeisiin pilvenpiirtäjiin ja alamaailman hallitsemaan Omega-avaruusasemakaupunkiin. Tottakai Citadelkin on mukana, mutta tämäkin nähdään hieman erilaisemmasta näkökulmasta. Vaikka pääpaino on edelleen ihmisten ongelmissa, on kuitenkin lähdetty yksityiskohtaistamaan rotuja ja niiden erilaisuutta. Pari uutta rotuakin löytyy nyt.

Peli jatkuu suurinpiirtein mihin 1:nen loppui.. eli siis mihin? Ensimmäisellä osallahan oli kaksi massiivisesti erilaista loppua joihin ynnätään pari pienempää valintaa ja tietenkin koko pelin aikaiset valinnat. Tässä tuleekin varmasti yksi BioWaren myyntikikoista. Jos vanha tallennus ykkösestä on tallella, voidaan se siirtää kakkososaan, jolloin valinnat ja hahmotiedot muuttavat kakkoseen tehden tarinasta joksenkin yksilöllisen. Ainakin minuun se tehosi.


Minun Shepardini, minun tarinani

VAROITUS! Seuraava pätkä sisältää juoneen liittyviä osia Mass Effectin(1) lopusta ja Mass Effect 2:sen alusta! Lue omalla vastuulla.

Eli siis, omassa lopussani pelastin Neuvostoon totaaliselta tuholta ja pestasin Kapteeni Andersonin neuvostolaiseksi Udinan sijasta. Sareninkin listin sitä ennen ja ne maailmantuhooja-Reaperit eivät päässeet vapaaksi. Peli loppui tähän, trilogia ei.

Tarina jatkuu lähes suoraan mihin jäätiin ja päähenkilö Shepard onkin lentelemässä Normandy-avaruusaluksellaan planeettojen seassa, etsiskellen aikaisemman pelin vihulaisia Gethejä, joiden joukot ovat hajonneet ympäri galaksia. Kaikki näyttää hiljaiselta ja rutiinilta, kunnes Normandyn kimppuun hyökkää tuntematon(ja massiivinen) avaruusalus. Normandylla ei ole mitään mahdollisuuksia, joten se evakuoidaan ja herra Shepard lähtee pelastaamaan kaikkien rakastamaa lentäjäämme Jokeria(nimensä veroinen) komentosillalta. Shepard saa Jokerin vietyä hätäpakomikälie-alukselle, mutta Shepard ei. Normandy räjähtää, Shepard jää avaruuteen vuotavalla avaruuspuvullaan, lipuen kohti planeettaa liekeissä.

Me siis kuoltiin. Tai ei. Eikun siis joo. Cerberus, eräänlainen ihmisjärjestö joka on tunnettu joksenkin rikollismaisilla liikkeillään, herättää Shepardin henkiin "rakentamalla hänet uudestaan". Tässä kohtaa Shepardin ulkonäköä voi muokata jos on tyytymätön ja valita hänelle uuden hahmoluokan. Kun alkumainingit ovat kasassa ja lähetään tapaamaan Cerberuksen herra ylipomoa Illusive Mania, tulee selville että 2 vuotta on kulunut Normandyn tuhosta ja ihmisten asuttamia siirtokuntia on hävinnyt mystisesti. Shepard selvittelee asioita yhdellä tällaisella siirtokunnalla asukkaiden erityislaatuisia häviämisiä ja tulee tulokseen josta emme nyt puhu. Shepard ei myöskään ole ainoa joka on rakennettu uudelleen. Pelaaja saa käyttöön Normandy SR2:sen, jota ohjaa tuttuakin tutumpi Joker. Normandya onkin muokattu paljon, myös ulkonäöltä joten on hauska tutkia sitä, myös aikaisemman pelin pelaajalle. Ja sitten oikeisiin hommiin.

Juonipaljastuksen loppuvat suurinpiirtein tähän, mutta pieniä mainintoja juonen kannalta löytyy.

Eläköön BioWare, Mako on poissa!

Tehtävärakenne on muuttunut ykkösestä. Enään sivutehtäväplaneetoille ei laskeuduta Mako-ajoneuvolla ja sitten suoriteta lähestulkoon kokonaan sillä ne. Nyt laskeudutaan sukkulalla suoraan maankamaralle ja lähetään jalan liikkumaan. Nämä tehtävät myös tuntuvat huomattavasti tärkeämmiltä kuin ykkösosassa, sillä näissä on pientä kerrontaa alkuvälivideon(joka tekee oikeasti huomattavan muutoksen) ja eräänlaisten löydettävien datakirjeiden muodossa. Esimerkiksi, lähdin pelastamaan erästä varmaa tuhoa kohti syöksyvää avaruusalusta, joka olikin Gethien valtaama. Alukselta löytyi kuolleiden ihmisten ruumiita ja muutamien ruumiiden vieressä oli juuri näitä viestejä, joista tuli ilmi mitä oli tapahtunut jne.

Joidenkin näiden tehtävien lopussa oli jokin pieni valintamahdollisuus, joiden tärkeys on vielä hämäränpeitossa. Tuleeko niistä hyötyjä vai haittoja kolmannessa osassa, se jää nähtäväksi.

Myöskin isommat juonitehtävät, joissa lähes aina ollaan värväämässä uutta jäsentä tiimiin ovat mielenkiintoisia. Alussa lähes aina lähdetään etsimään kohdetta suurien vihollismassojen läpi ja hänet löydettyä, hän antaakin jonkun homman joka pitää suorittaa ennenkuin hän hyppää rekeen kyytiin. Joskus pitää puolustaa tiettyä aluetta, joskus pelastetaan paikalliset asukkaat tappavalta sairaudelta ja joskus yksinkertaisesti paetaan paikalta.

Tiimihahmojen joukosta löytyy montaa eri persoonaa. On psykopaattisista Biotic-neitokaista, drell-rotuista salamurhaajaa(jolla on muuten hieno ääni), hassulla tavalla puhuvaa salarian-tohtoria ja muita. Ehkäpä joku ykkösestä tuttu hahmo on mukana, ken tietää. Kannattaa myös huomata, että tiimiin saa kaksinkertaisen määrän hahmoja ykköseen verrattuna, johon mahtuu seitsemän eri rotua. Ainakin yksi uusi hahmo on tulossa ladattavana lisäsisältönä, joten toivottavasti tullaan myös saamaan enemmän näitä, ehkä joistakin muistakin roduista(esimerkiksi, miten olisi hanar? ._.).

Jokaisella tiimin jäsenellä on Lojaalisuus-tehtävä. Nämä ovat tiimiläisten henkilökohtaisia tehtäviä, joissa on(ei niin yllättäen) monesti jokin perheenjäsen mukana. Kun tehtävä on suoritettu tiimiläisen halutulla tavalla hän rupeaa lojaaliksi pelaajalle avaten samalla vaihtoehtoisen asun ja tiimiläiselle itselleen uuden taidon, jonka Shepard voi myös oppia. Lojaalisuudella on myös yksi tärkeä rooli, jonka pelaaja kyllä saa selvittää itse.

Dialogi on sitä taattua laatua. Omat moraaliset valinnat vaikuttavat mukavasti dialogiin ja varsinkin Renegaden jutusteluissa on mukana huumoriakin. Dialogien välillä myös tulee joskus eräänlainen "Actionnappi", jota painamalla Shepard esimerkiksi riisuu vihollisen aseista tai pysäyttää keskustelun. Kuitenkin jos haluaa olla jomman kumman moraalisen linjan puristi, niin ei hätää, sillä actionnapin ilmestyessä, näkee kuvakkeesta onko kyseessä Renegade vai Paragon -liike.


Simppeli on parempaa

BioWare osoittaa pelillään, että roolipelien ei tarvitse olla pelkkää tavaran keräämistä ja taitojen parantamista, jotka joka kerta paranevat vain marginaalisesti. BioWare heitti inventoryn kokonaan roskikseen, joten nyt tavaraa(esim. aseita ja suojuksia) ei voi suoranaisesti ostaa. Näiden tilallle tulivat parannukset, joihin pääsee melkein ainoastaan aluksen kautta käsin. Ainoastaan Shepardin suojuksia voidaan parantaa, muiden ovat vain kosmetiikkaa. Nämäki parannukset koostuvat suojusten-palasista, jotka kuitenkin ulkonäöllisesti noudattavat tätä N7-merkkiä. Kuitenkin nyt pääsee kyseistä armoria yksilöllistämään värien avulla. Pinkkiin pukeutuva mies-Shepard, kiitos. Toki muutamia ladattavia koko-setti-suojuksia voi hankkia, mutta näitä ei voi muokata millään tavalla.

Aseita taas löytyy vain muutamia kappaleita tiettyä tyyppiä(rynnäkkökiväärit, tarkkuuskivärit, massiiviset tuhoaseet jne.) kohti. Kaikki hahmoluokat eivät voi käyttää kaikkia aseita, ainoastaan Soldier pystyy tähän(ja on siksi oma suosikkini). Tiimiläinen, oli sitten minkä tahansa hahmoluokan edustaja, voi käyttää vain kahta ase lajityyppiä, joten he kantavat aina vain kahta asetta. Siksi kannattaakin aina tutustua heidän asevalikoimiin ja sitten tuumailla millaista tulivoimaa haluaa avukseen.

Normandyn labra tulee todennäköisesti olemaan yksi eniten käydyistä huoneista(komentosiltaa lukuunottamatta), sillä täällä parannellaan alusta, sekä tiimin tulivoimaa, kestävyyttä ja sen sellaista. Tähän siis tultiin inventaarion tilalle ja totean sen oikeasti olevan mielenkiintoisempi ja parempi. En nimittäin itse jaksa kahlata miljoonan lähes samanlaisen aseen läpi löytääkseni jonkun hyvän. Jotta päivitykset voidaan tehdä, ne pitää ensin löytää tai ostaa. Enimmäkseen suuremmissa tehtävissä niitä löytyy erilaisista hakkeroitavista tietokoneista tai vaikkapa ruumiideen luota löytyvistä aseista.

Mutta jotta oikeasti ne voidaan päivittää, tarvitaan resursseja. Resursseja kerätään skannaamalla planeettoja ja lähettämällä luotaimia niihin. Tämä on alussa ihan hauskaa, mutta kun on kymmeniä planeettoja kahlannut läpi alkaa se jo maistumaan puulta. On se kuitenkin parempi kuin lähtisi Makolla etsiskelemään niitä. Planeetoilta löytyy laatikoista resursseja, mutta monesti ne ovat minimaalisia määriä. Planeettojen skannaamisessa on myös se hyöty, että sillä tavalla löytää sivutehtäviä. Ei kuitenkaan joka planeettaa tarvitse lähteä skannaamaan löytääkseen näitä, kun ilmoitus skannattavasta tehtävästä tulee lentämällä planeetan luokse.

Taidot ovat myös joutuneet syynäyksen alle. Shepard ja kumppanit voivat vain oppia muutamia taitoja ja jokaisella taidolla on neljä tasoa(huomattakoon, aina korkeammalle tasolle tarvitaan enemmän taitopisteitä). Tämäkin kuuluu näihin suosikkeihini, sillä en hirveästi jaksa miettiä, haluanko nostaa pistoolini vai energiakilpiäni yhdellä prosentilla.

Mass Effect 2 on kyllä varmasti Vuoden peli-materiaalia. Jos vähänkään ykkösosasta piti, pitää tästä kaksi kertaa enemmän. Tässä on loistava aloitus vuodelle 2010 ja koko vuosikymmenelle. Viva BioWare!

Keskiarvo: 10/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10