Suomi
JäSENARVIO

Assassin's Creed

Assassin's Creed

Assassin's creed antaa sinulle mahdollisuuden toimia muinaisena, ristiretkien ajan salmurhaajana nimeltä Altaïr. Pelin taustatarina sijoittuu kuitenkin nykypäivään, jossa tiedemiehet kappavat baarimikko Demond Milesin laboratiorioon, ja kytkevät tämän laitteeseen, jolla hän voi elää esi-isänsä Altaïrin elämää. Kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta onko pelissä onnistuttu tavoittamaan tietty fiilis?

OLETKO HALUNNUT NÄHDÄ JERUSALEMIN?

Assassin's creed alkaa, kun Altaïrin oma mestari tappaa hänet rikkomuksiensa takia. Tai siltä se ainakin näyttää. Pian Altaïr huomaa olevansa suht. koht hyvässä kunnossa kuolleeksi. Hänen mestarinsa on antanut hänelle uuden mahdollisuuden, mutta Altaïrin on aloitettava nollasta. Tappaessaan yhdeksän kohdetta, hän pikkuhiljaa alkaa saada aseistustaan takaisin. Salamurhakohteita on ripoteltu pitkin Israelin mantuja, esimerkiksi Jerusalemiin ja Damaskokseen. Kaupungit on mallinettu uskomattoman hienosti, ja fiilis on hieno, kun Altaïr on kivunnut kaupungin korkeimman tornin huipulle, tähystää kohdettaan, ja sitten hyppää alas alla olevaan heinäkasaan.
Grafiikat: fiilis kunnossa!

VARO, SE PISTÄÄ

Pelin edetessä varustus karttuuu, mutta samalla vaikeustasokin kasvaa. Vartijat tulevat joka tapon jälkeen hieman agressiivisimmaksi, ja pelin loppupuolella ei edes katolla saa hyppelehtiä, ilman, että lähin vartija uhkaa ampua nuolen päähän. Jos vartijat lähtevät perääsi, voit toki hakata heidät maanrakoon miekalla ja tikarilla. Taistelu perustuu neljään eri hyökkäykseen: lyömiseen, torjumiseen, tarttumiseen, ja pahiksen heti lopettavaan vastaiskuun, joka näyttää todella hienolta ja realistiselta. Taistelu voi kuitenkin tulla hieman tylsäksi, ja se on hiemän kömpelöä. Kun elämämittari alkaa näyttää nollaa, ja vartijoita on vielä tusina perässä, on paras ottaa jalat alle.

Pelin vapaajuoksu on toteutettu todella hyvin. Altaïr saa kiivettyä melkein missä vaan, kunhan seinässä on edes pieni pidike. Hyppely katolta toiselle on tehty myös todella sulavasti, ja hypyt tapahtuvat automaattisesti, jos vain juokee täysillä päin pudotusta.
Kontrollit: fiilikset kunnossa, paitsi taistelussa, joka on ajoittain tylsähköä.

MITEN HALUAT TAPPAA KOHTEESI?

Pelin tehtävämallinnus on ehdottomasti pelin heikko lenkki. Pelaajalla on kirjaimellisesti kuusi erilaista vaihtoehtoa kerätä tietoa kohteestaan, ennen kuin voi hyökätä. Näitä kuulusteluun ja varasteluun liittyviä tehtäviä on pelin alussa tehtävä kaksi, mutta loppupuolella kolme.

Tehtäviä voi etsiä kiipeämällä mahdollisimman korkealle paikalle, jossa on hyvä näköala. Kun tämän on tehnyt tarpeeksi lähellä vielä piilossa olevaa tehtävää, se tulee esiin kartalle. Lopuksi sitten tapetaan pahistyyppi, paetaan johonkin, josta vartijat eivät sinua löydä, imoitetaan että se tyyppi on nyt kuollut, ja toistetaan sama juttu vielä kahdeksan kertaa... :)
Tehtävämallinnus: ei hyviä fiiliksiä tältä osa-alueelta.

YHTEENVETO

Tylästä tehtävärakeneestaan huolimatta assassin's creed on kelpo salamurhaajapeli, joka näyttää komealta, ja liikkuu sulavasti.

+ Hienosti mallinnetut kaupungit
+ Grafiikat muutenkin
+ Mielenkiintoinen tarina
+ Sulava ohjattavuus...

- ...Jossa on myös puuteensa
- Tylsä tehtävärakenne
- Vähän sivutehtäviä

Tekemisenpuutteesta kärsivä salamurhapeli

Käyttäjäarviot7
Keskiarvo: 7.8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10