Call of Duty: Black Ops II: Uusi joulu peliä odottaville...
Black Ops II on nyt uusin Call of Duty, joka julkaistiin eilen (13.11.2012). Treyarchin kehittämä CoD on jatkoa BO:lle tarinallisesti, mutta muuten peli tuntuu aivan eriltä. Peli sijoittuu vuoteen 2025, Jossa sotaa käydään jo roboteilla ja muilla koneilla. Mutta jossain vaiheessa on pakko käyttää ihmisjärkeä. Pelissä on tuttuun tapaan campaign, mutta nyt campaign tuntuu jotenkin teknologiademoesitykseltä joka on pitkä. Single playerin sekaan on sijoitettu pikkutarina, ja yksinkertaisesti sitä voi kuvailla sanoilla Stop Menendez. Nyt myös tarinaan on ripoteltu pikkuvalintoja, kuten haluatko jäädä tukemaan taustalle omia kavereitasi vai haluatkö mennä omien kanssa alas ja joku toinen on ylhäällä avustamassa teitä. On myös isompia valintoja, jossa voit valita haluatko tappaa henkilön joka vaikuttaa tarinaan jonkin verran. Myös on ripoteltu joukkoon Strike Force tehtäviä, jotka ovat mielestäni kyllä aika kuraa. Tämä pilaa mielestäni tarinan, koska vaikeustaso on aivan liian korkea ja tehtävän idea on kuraa. Ideana on kuten suojaa 3 aluetta 10 min joka on lähes mahdoton, ja hahmojen vaihtelu on aivan turhaa. Joten Strike force, I say no! Toisin tarina oli yllättävän hyvä ja sopivan pituinen.
Zombies pelimuoto on mukana myös tässä, nyt pelimuotoina Survival, eli perus round to round, Grief joka on 4v4 ja yritetään saada zombiet toisen tiimin kimppuun ja TranZit, joka yhdistää kaikki Survival mapit ja pari muutakin aluetta yhteen isoon alueeseen jota kierretään bussin kanssa joka ajan kanssa aina lähtee paikasta toiseen. TranZitissä myös rakennetaan lähes kaikki jutut kuten Pack a punch machine, Turbiini joka antaa sähköpulssin tietyille alueille joista saa ovia auki ja sitten vielä Riot Shield joka suojaa sinua selän takaa tai voit käyttää sitä ja sitten virtanappulaankin täytyy löytää osat. TranZit alue on kyllä suurimmaksi osaksi savun ja sumun peitossa josta hyökkää zombie creatureita, mutta alueelle voi silti mennä. Ja alueelta löytyy myös seret locationeja. Myös bussissa meno on aika toiminnallista koska bussiin pääsee zombeja joka paikasta joten se on aika Tower defense menoa joka on hupaisaa. Alueet ovat aika erilaisia joka on hyvä, ja joka alueella maan raosta pursuaa laavaa joka haittaa vähän menoa. Minun mielestä Zombiet ei täyttänyt odotuksia, Black opsissa oli parempi. Tranzitissä yksi alue tuntuu turhan ahtaalta ja tyyjältä ja survival ei ole enää yhtä kivaa kuin ennen. Jos nyt DLC packissa tulee hyvä survival map niin aion kyllä ostaa sen. DLC:tä odotellessa...
Multiplayer on kyllä BO2:n parasta antia. Uusi Create class systeemi loistaa, koska unlock tokeneilla avataan aseet, perkit ja wildcardit (ja equipmentit). Aseilla on edelleen levelit joilla taas availlaan uusia attachmentteja, ja nyt aseillakin on prestiget. Aina kun ase on max. lvl sen voi prestigettää jolloin kehityt aseella nopeammin. Ja joka classissa voi käyttää kymmentä eri juttua, eli vaikka primary weapon, wildcard, 3 attachmenttia, 3 perkkiä, semtex ja stun. Ja muita tälläisiä. Myös kentät ovat parempia ja värikkäämpiä kun MW3:ssa, ja niitä on tarpeeksi. Aseet ovat myös tasapainoisia ja scorestreak systeemi on hyvä.
Pelissä on sama tekoäly kuin edellisessä johon ollaan kyllä pikkulisäyksia laitettu. Omat eivät kyllä tunnu aina tappavan vihollisia, paitsi Hardenedilla. Vihollisetkin hakeutui pensaiden taakse suojaan, eikä niitä nähnyt kunnolla ja viholliset pysyttelee suojassa aina jonkun aikaa kunnes ampuu sinua kohti noin 10 ammusta. Sama taktiikka käy omillekkin, ja Hardenedilla kannattaa sinunkin yrittää tätä. Viholliset ei enää tee yhtä paljon ihmeellisiä instakillejä mutta kyllä niitäkin tulee vielä. Viholliset ei aina edes huomaa jos pystyt hiipimään heidän selän taakse. Viholliset kyllä tuntuu tajuavan liian myöhään aina jos olet heidän naamansa edessä että hei tässähän täytyisi kolkata!. Myös näiden näkymättömyyspukujen käytto toimii hyvin. Viholliset tajuaa sinut vasta sitten kun olet ampunut tai liian lähellä. Tekoäly on yllättävän hyvä.
Grafiikka pelissä on nyt parantunut, kuten makuusysteemi on uusittu kokonaan, Flare lens mukana pelissä ja tekstuurit ja grafiikka on paljon parempaa kuin edellisissä Ihme ja kumma peli ei oikein tunnu CoDilta, mutta ajan kanssa siihenkin jo tottuu. Äänet ovat myös todella nätit. Osa aseista on vähän liian laimeaäänisiä mutta osa pitää myös kunnon jytinää. Harmi vain että zombies dialogi ei ole parhaasta päästä. Pelattavuus on pelimuotoineen ja kontrollien kanssa aivan parhaasta päästä. Nyt sensivity yltää yhdestä neljääntoista jossa on enemmän valinnan varaa. Ja multiplayer kyllä jaksaa pelattaa todella kauan mutta zombies veisi aikaani kokoajan, kunhan vain kunnollinen survival map saapuisi.
Hyvää
Parempi grafiikka
Multiplayer rautaa
TranZit ihan OK
Tarina on parempi kuin odotin
Huonoa
Strike Force
Zombipelimuoto edellisiin verrattuna huono
Grafiikka: 8
Pelattavuus: 10
Äänet: 9
Pitkäikäisyys: 7