Halo Wars on Halo-universumiin sijoittuva realiaikainen strategiapeli. Se siis poikkeaa alkuperäisestä sarjasta raskaasti aiempien pelien ollessa puhtaita räiskintäpelejä. Kehittäjänä on Bungien sijasta Age of Empires-kehittäjä Ensemble Studios. Luomus siis on RTS-mestareiden luoma, joten huolta ei pitäisi olla? Halo Wars on xbox360:n yksinoikeus ja se aiheuttaakin suurta skeptisyyttä tämän takia. Voiko strategiapeli todella toimia tyydyttävästi konsolilla ja sen ohjaimella? Hiiri ja näppäimistöhän tunnetusti ovat olleet vaatimus miellyttävästi pelattavalle strategiapeleille. Onnekseni yllätyin positiivisesti...
Halo Wars sijoittuu vuoteen 2525, eli noin 20 vuotta ennen alkuperäisen trilogian tapahtumia. Covenant-liittoutuma on jo tuttu vihollinen ja käy taistelua ihmisten Harvest-planeetalla. UNSC :n taistelualus Spirit of Fire on lähettetty tutkimaan covenantien outoa kiinostusta planeettaa kohtaan. Tästä alkaa 7-9 tunnin kampanja, josta ei puutu erilaisia ympäristöjä ja mielenkiintoisia tehtäviä. Kampanja itsessään on taidokkaasti tehty ja se pitää mielenkiintoa yllä koko pelin ajan, vaikka peli ei pitkä olekaan. Pelin tarina ei ole kovin ennalta arvattava ja siihen sisältyy yllätyksiäkin, mutta se ei kuitenkaan vedä mukanaan, kuin Haloissa yleensä. Juoni ei muutenkaan liity oikeastaan millään tavalla alkuperäisiin peleihin, mitä nyt muutama tuttu nimi löytyy. Pelissä esiintyvien hahmojen dialogi on raivostuttavan kliseistä ja pelin aikana heihin ei muodostu kovin erikoista sidettä. Osa henkilöistä on ärsyttäviä ja heidän toivoisi pitävän suunsa kiinni mahdollisimman usein. Yksi henkilöistä tosin miellytti itseäni. hahmot ovat pettymys verrattuna aikaisempaan sarjaan, jossa ne oli taitavasti käsikirjoitettu. Yksi harmillinen asia on, ettei kampanjassa pelata Coventanteilla lainkaan, vaan se rotu on pyhitetty ainoastaan smirkish-matseihin.
Kontrollit ovat luultavasti se suurin pelko, minkä takia Halo Warsia saatetaan karttaa. Loppujen lopuksi pelot kannattaa karsia, sillä ne toimivat kohtuullisen hyvin. Kampanjan aikana opitaan perusasiat ja peli neuvoo reippaasti pelin ominaisuuksista ja niin edelleen. Ohjaus toimii padilla kohtuullisen hyvin, vaikka itse PC:llä pelanneena voin todeta, että kontrollit ovat kaukana PC:n nopeasta ja tarkasta ohjauksesta. Asiat tapahtuvat helposti eri napeista. Omia yksiköitä voi helposti valita eri nappia painamalla, joko yksittäisiä, maalata haluamansa ryhmän, ottaa kaikki ruudulla olevat yksiköt tai kaikki yksiköt pelissä. Pikanäppäimiä löytyy, omiin tukikohtiin pääsee helposti ja peli osaa järkevästi ryhmittää eri paikoissa olevia yksiköitä ryhmiksi, joten niihin pääsee helposti käsiksi. Peliin totuttelu toki vaatii aikansa, mutta normaalillakin tasolla pelin oppimiskynnys ei ole järin korkea, helpoimmalla peli tosiaan on helppo. Vaikeimmilla tasoilla peli on melkein helvetillinen, joka on hyvä asia. Vaikeustasoja on kaikentasoisille pelaajille. Koska peli on helppo lähestyä, Halo Wars on oiva peli RTS-pelien aloitukseen. Pelin tempo on hidas ja pääpaino on yksikköjen ohjauksessa ja sotimisessa oman tukikohdan organisoinnin sijasta.
Halo Warsin grafiikka on kaunista katsottavaa. Peli näyttää Halolta ja värejä on runsaasti. Räjähdykset ja erikoisefektit ovat kaunista katsottavaa. Ruudunpäivitys on yleisesti varsin tasainen, mutta kun pelaajia on kuusi ja kaikkien armeijat taistelevat, ruudunpäivitys alkaa kärsiä. Pelikelvottomaksi se ei kuitenkaan koskaan muutu, mutta hieman rikkoo muuten eeppisiä taisteluita. Kampanjassa tehtävien välillä on upeita välianimaatioita, jotka eivät tosin pyöri pelimoottorilla vaan ovat CGI-animaatioita. Niitä katsoo useaan kertaan niiden hienouden takia. Skirmish-kartat ovat kauniita, mutta niitä on rikollisen vähän verrattain vaikka Warcraftiin, Starcraftiin tai Red Alertiin, sillä niitä on ainoastaan 14 + 4 karttapaketin karttaa. Karttojen koko on aika pieni, mutta se ei itseäni haittaa lainkaan. Se lisää peleihin intensiivisyyttä.
Äänimaailma on hyvää tasoa. Marty O'Donnel ei ole säveltänyt tähän peliin musiikkeja, joka on sääli. Musiikit ovat kuitenkin hyviä ja eeppisiäkin ja sopivat peliin. Munkkikuoroa jäin kaipaamaan, mutta toisaalta Halo Wars onkin spin off-peli. Äänimaailma on onnistunutta, ja tutut äänet tulevat aseista ja ajoneuvoista. Halo-pelaaja tuntee olevansa kotona.
Halo Wars on laadukas RTS-peli konsoleille ja voin sanoa hyvällä omatunnolla, että se on parhaiten toteutettu genren peli konsoleilla tähän mennessä. Kampajan jälkeen skirmish-matseissa ja achievementtien keräilyssä kuluu aikaa ja peliä jaksaakin pelata kohtuullisen pitkään. Jatkoa pelille ei tarvitse tulla, mutta jos tulee, toivon, että se tulee Xboxin lisäksi myös PC:lle. PC on edelleenkin stragiapelien kuningas.
Pelimaailma/tarina: 7.0
Grafiikka/tekniikka: 8.0
Musiikki/ääni: 8.0
Pelattavuus: 7.0
Sisältö ja uudelleenpelattavuus: 7.0
Kokonaisuus: 7.0
"Halo: Combat evolved todisti, että FPS pelit voivat menestyä konsolilla. Nyt Halo Wars todistaa, että strategiapeli voi kyllä ihan hyvin toimia konsolipadilla."
ja arvosteluasteikko vielä muistutukseksi :)
1/10 Kidutusta
2/10 Kelvoton
3/10 Surkea
4/10 Huono
5/10 Kohtuullinen
6/10 Ihan kiva
7/10 Hyvä
8/10 Erittäin hyvä
9/10 Erinomainen
10/10 Mestariteos