Markkinoille mahtuu aina uusia ilmaisia Battle Royaleita, eikö? Ubisoft on ainakin vakuuttunut asiasta, ja vyöryttää nyt markkinoille uuden Hyper Scapen, joka noudattaa pitkälle lajityypin perinteitä.
Hyper Scapen maailma sijoittuu virtuaaliseen taisteluympäristöön, jonne pelaajat pakenevat surkean dystooppista todellista maailmaa, jossa saasteet leijailevat kaikkialla, eikä televisiosta tulee muuta kuin Temptation Islandia. Maailmaa voisi kuvata samanlaiseksi kuin Ready Player Onen virtuaalielämä. Tällaiseen metapeliin heitetään sata pelaajaa, jotka yrittävät selviytyä mahdollisimman pitkään elossa.
Mukana ovat soolomoodi ja kolmen hengen tiimeissä pelattava taistelu. Kierros käynnistyy laskualushypyllä kentän neljästä eri kulmasta, eli kaikki pelaajat eivät aloita samalta alueelta. Tämän vuoksi kaukaisin järkevä laskeutumisalue on tosiasiassa kentän keskellä, sillä sen ylittämällä alkaa lähestyä vastakkaiselta laidalta pelin aloittavia pelaajia.
Kenttiä on yksi, mutta se on lähes neliökilometrin kokoinen. Mielenkiintoisesti koko kenttä on varsin urbaani, ja vaikka mukana on öljynjalostamoa ja erilaista isompaa hallia, ovat kaikki kentän alueet kuitenkin hyvin tiiviisti rakennettu. Rakennuksissa on merkittävän suuret korkeuserot, ja usein eteneminen kattoja pitkin on paljon järkevämpää ja nopeampaa kuin maan pinnalla. Keltaiset ovet ja ikkunat voi muuten rikkoa, mitä ei varsinaisesti kerrota opastusosiossa.
Liikkuminen on hyvin saman tuntuista kuin Apex Legendsissä, sillä mukana on niin liukuminen kuin reunaan tarttuminen ja siitä kiipeäminen, eikä putoamisvahinkoa ole. Oikeastaan ainoana erona Apexin Legendsin liikkeisiin on kaksoishyppy, joka mahdollistaa pidemmät ja korkeammat loikat. Joka tapauksessa ohjaustuntuma lienee useimmille pelaajille hyvin tuttu.
Alkupeli kuluu tyypillisesti kerätessä aseita ja tarvikkeita, jotka ovat hieman uudella tavalla järjestettyjä. Mukana ei ole minkäänlaisia suojia tai parannustarvikkeita, ja lähtökohtaisesti saatua vahinkoa voi parantaa ainoastaan yhdellä löydettävällä taidolla. Pelaajalla voi olla kaksi asetta sekä kaksi kentältä kerättävää erikoistaitoa, eli hackia.
Aseet ovat melko tyypillisiä, vaikkakin mukana on erityisen monta aloittelijaystävällistä alueellista vahinkoa tekevää mäsäytintä. Sen sijaan hackit ovat keskimäärin mielenkiintoisia. Mukana on materiansiirtoa, näkymättömyyttä ja erityismaininnan ansaitseva suojaava pomppupallo, jonka sisällä pelaaja voi paeta. Keräämällä useamman kappaleen samaa asetta tai taitoa voi sen vaikutusta parantaa askel kerrallaan.
Kierroksen edetessä kentältä suljetaan kaupunginosia, jotka pakottavat pelaajat vähitellen kohti tiivistä loppualuetta. Mielenkiintoisesti pelialue ei rajaudu symmetrisesti kohti keskustaa, vaan alueet saattavat poistua sieltä täältä muodostaen jopa käytävämäisiä loppukenttiä.
Ajoittain mukaan tulee erilaisia väliaikaisia erikoistapahtumia, jotka tuovat uutta jännitystä peliin. Taivaalta saattaa sataa tarvikkeita, lähitaisteluase saattaa muuttua tappavaksi tai painovoima saattaa alentua. Yhteistyö suoratoistopalvelu Twitchin kanssa on viety hyvin pitkälle, sillä katselijat voivat vaikuttaa erikoistapahtumien ilmestymiseen. Lisäksi myös katselemalla voi kerätä tasoja kasvattavaa kokemusta.
Kuoleminen on toteutettu erikoisesti, sillä kuollut tiimin jäsen jää kentälle liikkuvana näkymättömänä haamuna, joka kykenee kommunikoimaan edelleen elossa oleville. Näin ollen hän voi toimia esimerkiksi näkymättömänä tiedustelijana muille. Takaisin peliin pääsee kulkemalla tapettujen vihollisten paikalle syntyville palautusalustoille, joista elossa olevat voivat kutsua hänet takaisin. Lopullinen kuolo koittaa vasta koko joukkueen tuhoutuessa. Voin kuvitella useita taktisia tilanteita, joissa kolmatta pelaajaa ei kannata välttämättä palauttaa välittömästi henkiin.
Grafiikka on toteutettu oikein mainiosti, eikä ainakaan omalla koneellani ilmennyt minkäänlaisia suorituskykyongelmia. Vielä tärkeämpänä asiana verkkokoodi ja palvelinkapasiteetti vaikuttavat toimivalta, sillä toiminta oli odotusten mukaisesti todella sujuvaa.
Tämä kaikki saattaa kuulostaa kovin tutulta, ja sitä se varmastikin on. Hyper Scape ei pyri edes piilottelemaan vaikutteitaan lajityypin klassikoista. Teknisesti ottaen pelimuotona ei ole last man standing, vaan kruununmetsästys, jossa pelin lopussa kentälle ilmestyy kruunu, ja pitämällä sitä hallussa 45 sekuntia kilahtaa voitto tilille. Käytännössä tämä ei eroa hirveästi tavallisesta kuninkaallisteurastuksesta.
Pelissä on oma erityinen dynamiikkansa, joka syntyy ensisijaisesti kaupunkimaisesta ympäristöstä ja sen korkeusulottuvuuksista, sekä suojien ja parannusesineiden puutteesta. Useimmilla tussareilla saman aseen löytämällä syntyvät tasoparannukset nostavat ainoastaan lippaan kokoa, ja vasta viides, eli maksimitaso, nostaa vahinkoa. Näin ollen passiivinen varusteita kerryttävä strategia ei ole yhtä tehokas kuin muissa Battle Royaleissa.
Suurin ongelma liittyy nimenomaan siihen, ettei peli tarjoa hirveän paljoa uutta lajityypissään. Jälleen kerran se imee ja yhdistää itseensä vaikutteita muista peleistä, mutta en ole täysin vakuuttunut siitä, että lopullinen ideaalipeli on löydetty, eikä merkittäviä muutoksia ole enää mahdollista keksiä. Vastaava on tapahtunut aikaisemmin ammuskelupeleille Call of Dutyn myötä - erinomainen resepti on keksitty, mutta sen myötä pelit alkavat muistuttaa tarpeettoman paljon toisiaan. Nähtäväksi jää, tekeekö Apex Legends "CoDit" muodostuen imitoitavaksi klassikoksi.
Älkää ymmärtäkö minua väärin, sillä Hyper Scape on mainio peli. Pelaaminen on hauskaa ja sujuvaa, eikä kynnys aloittelijoille ole kovin korkealla. En vain ole varma siitä, ovatko markkinat jo täynnä näin samanlaisille peleille. On miellyttävää nähdä, että näin korkeatasoisia ilmaispelejä kehitetään, mutta toivoisin selkeästi radikaalimpia uudistuksia ja ideoita. Uusille Battle Royale -pelaajille tämä on erinomainen tapa tutustua lajityyppiin, mutta kokeneille Apex Legends tai Fortnite-nikkareille en voi puhtain sydämin suositella siirtymistä seuraavaan peliin.