Suomi
Gamereactor
arviot
Horizon: Zero Dawn

Horizon: Zero Dawn - Complete Edition (PC)

Kybertribaali robottidinon metsästys on vihdoin tarjolla myös PC:lle

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ
HQ

PC-pelaajia on hemmoteltu lähiaikoina runsaalla määrällä versioita peleistä, joita on pidetty lähtökohtaisesti konsoliyksinoikeuksina. PC:llä voi tänä päivänä pelata Red Dead Redemption II:ta, Death Strandingiä ja nyt lopulta myös vuoden 2017 Horizon: Zero Dawnia.

Kyseessä on massiivinen teos, jonka tekemiseen on nähty aikaa ja vaivaa. Peli on dystooppiseen tulevaisuuteen sijoittuva avoimen maailman seikkailu-, rooli- ja toimintapeli, jossa ihmiskunnasta on jäänyt jäljelle pronssikautisia heimoja. Metsästyssaaliit eivät ole kuitenkaan kaikkein tavanomaisimpia, sillä maailmaa asuttaa ihmisten kanssa erilaisia pieniä ja suurempia robottieläimiä, jotka ovat jääneet jäljelle mystisesti tuhoutuneesta ihmiskunnasta.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Tämä on mainos:

Päähenkilö Aloy on äiditön hylkiö, joka joutuu asumaan kasvatti-isänsä Rostin kanssa heimon ulkopuolella. Polvenkorkuisena hän eksyy teknologisiin raunioihin, ja löytää sieltä ohimolle kiinnitettävän fokus-virtuaalilaitteen, jonka avulla hän pystyy kommunikoimaan rajoitetusti erilaisten laitteiden ja robottieläimien kanssa. Lyhyen aloitusjakson jälkeen aikuisena hänelle avautuu mahdollisuus palata takaisin heimonsa pariin osallistumalla metsästyskilpailuun, jonka voittajalle on lisäksi tarjolla heimovanhimpien suosionosoitus. Pelin pääjuoni selvittää sekä Aloyn että koko ihmiskunnan menneisyyttä ja kohtaloa.

Aloy on erittäin mielenkiintoinen hahmo erityisesti siksi, että hän on hyvin toteutettu naispuolinen päähenkilö. Kyllä, hän on myös kaunotar, mutta olennaisempaa on se, että hän on itsenäinen ja voimakas hahmo. Hyvin tehtyjen naispäähenkilöiden lista ei ole liian pitkä, mutta Aloy asettuu suvereenisti sekaan. Muutenkin pelin maailma on yllättävän tasa-arvoinen, sillä niin miehet kuin naiset toimivat sotureina ja heimovanhimmat ovat matriarkkoja. Tämä kaikki herätti julkaisuvuonna runsaasti keskustelua, mutta omasta mielestäni maailmassa näytetään vain sen mahdollisuus, että sukupuolet voivat olla tasa-arvoisesti edustettuina jopa tribaaliyhteisöissä.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Ensimmäiset pelitunnit kuluvat melko pienellä aloitusalueella, jossa pelaajille opetetaan tehtävien myötä perusmekaniikat taisteluun, resurssienhallintaan ja hahmon erilaisiin taitoihin. Aloy on melkoinen ninja, sillä maailma on täynnä erilaisia keltaisella merkittyjä kiipeiltäviä kohteita. Mitä vaikeammalla vaikeusasteella pelaa, sitä tärkeämpää on maaston ja korkeuserojen tehokas käyttö. Mukana on myös vahva hiiviskelyelementti, sillä yllätyshyökkäyksien avulla vahinkoa voi tehdä moninkertaisesti, ja dinoja voi jopa ottaa haltuun. Viime kädessä pelaajan on kuitenkin ryhdyttävä turpasaunaan.

Tämä on mainos:

Taistelussa on aluksi käytössä keihäs ja jousi, mutta pian valikoimaan avautuu vaihteleva määrä erilaisia ampuma-aseita ritsasta ylöspäin. Mitä suurempi monsteri on vastassa, sitä olennaisempaa on aseiden tehokas käyttö. Pienimmät dinot voi lähes potkia maahan, mutta isompia hirviöitä vastaan ansalankojen, pommien ja köysipyssyjen käyttäminen voi pelastaa Aloyn monesta paikasta. Aseilla on erilaisia ammuksia, joilla taktiikkaa voi hioa edelleen.

Toiminta on nopeatempoista ja jopa armotonta, sillä Aloy ei kestä kovin montaa iskua. Valmistautuminen, ketteryys ja nopeus ovat siis kaiken alfa ja omega. Erilaisia robottidinoja on kolmattakymmenettä erilaista, ja ne eroavat toisistaan kiitettävästi. Huolellinen taistelua edeltävä hirviöiden skannailu kannattaa, sillä kaikilla otuksilla on erilaisia heikkoja kohtia. Lisäksi fokus-laitteen avulla näkee seinien läpi, ja viholliset voi merkitä näkyviin. Pelin tallentaminen ei ole vapaata, mutta onneksi tallennus- ja pikamatkustusnuotioita löytyy varsin tiiviisti, joten toiminta tuntuu riittävän reilulta kokemattomammillekin pelaajille.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Photo: Guerrilla Games

Aloitusalueen päätteeksi käyttöön avautuvat myös ratsut, joiden myötä pelaajan toimintasäde laajenee runsaasti. Periaatteessa pelaaja voi suorittaa juonitehtäviä tukka putkella, mutta oikeasti maailmassa on niin paljon erilaisia pieniä ja suurempia sivutehtäviä ja haasteita, että vaatii merkittävää itsekuria kulkea niiden ohi. Tämä on erinomainen merkki, sillä kaikenlaisten metsästyshaasteiden ja kokoelmaesineiden keräily koukuttaa nopeasti mukaansa.

Tehtävien myötä pelaajalle kertyy kokemustasoja, joilla käyttöön saa erilaisia taistelua, hiipimistä, keräilyä ynnä muuta kehittäviä taitoja. Tietyssä mielessä Horizon: Zero Dawn on hyvin samanlainen kuin Far Cry -sarjan pelit. Esimerkiksi Aloyn taitopuu on kovin samanlainen vanhempien Far Cry -pelien tappoiskujen kanssa. Toisaalta avoimen maailman toimintapeleissä on väistämättä samanlaisia pelillisiä elementtejä, ja ainakin Horizonin tribaalifuturistinen maailma erottuu joukosta edukseen.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Photo: Guerrilla Games

Rytmitys on erinomaisesti toteutettu, sillä juoni on mielenkiintoinen ja kutkuttava, vaikka sen pariin ei olekaan välttämätöntä syöksyä välittömästi. Myös hieman eriskummallinen nimi saa juonen myötä selityksensä. Jokainen pelaaja voi valita itse oman rytminsä, mutta lyhyimmilläänkin pelattavaa on yli 30 tuntia, ja kaiken suorittamalla päästään varmasti lähemmäs 100 tuntia. Jaksajat jaksavat, mutta jokainen valitsee itse oman polkunsa.

Horizon: Zero Dawn on jo valmiiksi pirun nätti, mutta PC:llä grafiikoista pystytään puristamaan entistä enemmän irti. Erityisen olennaista on, että hyvällä näytönohjaimella virkistystaajuuden voi pitää jatkuvasti korkeana. Tämä on erittäin tärkeää, jotta taistelubaletista kykenee selviämään voittajana ulos. Myös äänet ovat erinomaisen hyvin toteutettuja, sillä käytössä on ollut ammattinäyttelijöitä.

Playstation 4:llä on joukko avainpelejä, joista Horizon: Zero Dawn on ollut yksi, ja hyvästä syystä. Tarjolla on kiehtova maailma ja juoni, valtavasti tekemistä, sujuvaa toimintaa roolipelielementeillä sekä näiden ympärille rakennettu hyvin toimiva käyttöliittymä - ja kaikki tämä kuvankauniilla grafiikoilla varustettuna. Kaikesta näkee, että kehitysbudjetti on ollut 45 miljoonaa euroa. Peli on myynyt yli 10 miljoonaa kappaletta ja syystä. Kenties sinä olet seuraava?

HQ
Photo: Guerrilla Games
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Poikkeuksellisen kiehtova maailma, upeat grafiikat ja pelillinen toteutus, valtavasti tekemistä
-
Kaikenlaisen kartalta löytyvän touhun sekaan unohtuu seikkailemaan
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä