Suomi
Gamereactor
arviot
Hitman: Absolution

Hitman: Absolution

Marraskuu on musta. Murhaaja saapuu jäätelöautolla ja pakastimet ovat täynnä ruumiita. Kuolema on Agentti 47:n bisnes, mutta tällä kertaa kohteet ovat henkilökohtaisia. Aseta ovet lukkoon, kaihtimet kiinni, itsesi sohvan uumeniin piiloon - ja uusin Hitman levykelkkaan!

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Diana Burnwood, neljäseiskan yhteyshenkilö ja luotettu ystävä vuosien työuralta, on pettänyt Agentuurin. Hän on vetäytynyt piiloon kartanotiluksilleen turvamiesten vartioimana. Petturien on kuoltava, joten Hitman 47 laitetaan asialle. Palkkamurhaajan työpäivä saa poikkeuksellisen käänteen, kun verilammikossaan makaava Diana paljastaa syyn takinkääntöön, mikä järkyttää jopa jäyhää kaljupäätä. Kaiken takana on nainen, tai tässä tapauksessa pikkutyttö. Salaliittokuvioita selvittäessään Herra 47 huomaa olevansa työnantajansa vihollinen, tiedonantajansa pettämä sekä poliisin etsintäkuulutettu.

Hitman: Absolution
Pelaaja saa valita räiskiikö vai murhaako kenenkään huomaamatta, mutta valinnat tuntuvat loppupisteissä.

Huomasitko jo yhtenäisyydet Sam Fisheriin ja Splinter Cell: Convictioniin? Kerrataanpa: Omille teilleen lähtenyt ex-huippuagentti, check. Avainrooleissa naispuoleinen yhteyshenkilö ja pulaan joutunut pikkutyttö, kyllä ja kyllä. Taustalla entisen työnantajan vehkeilemä salaliittokuvio, löytyy. Hitman: Absolution on myös pelillisesti lähempänä Ubisoftin hiiviskelytoimintaa kuin edeltäjänsä Hitman: Blood Money. Suuri osa peliajasta kuluu vartijoiden ja turvalaitteiden muodostaman esteradan selvittämiseen, jolloin kyykitään suojien takana, viskellään esineitä vahtien hämäykseksi ja pyöräytellään ukemeja kuin ninjakoulussa. Valepukuun turvautuminen ei enää onnistu, sillä samoihin kuteisiin sonnustautuneet rivimiehet äkkäävät kaljupään melko nopeasti, vaikka tämä olisi verhoutunut raskaaseen taisteluvarustukseen, kypärään ja kommandopipoon.

Liikkeentunnistin ja salamurhaajan vaisto helpottavat hiippailua. Ensiksi mainittu on muun muassa Halo-sarjasta tuttu pyörylä, joka paljastaa lähistöllä olevien ihmisten liikkeet ja rintamasuunnan. Vaistot on toteutettu vähän lepakkomiehen Detective-moodin tapaan. Olkanäppäimestä painamalla aika hidastuu ja 47 näkee röntgenkatseen lailla kohteet, vartijat ja siviilit siluetteina seinien läpi. Samalla etenemisen kannalta tärkeät esineet korostuvat. Vaistojen varassa voi myös merkata näköpiirissä olevat ukot luotisuihkua varten - taas Fisherin tapaan - mikä tekee huoneen tyhjentämisestä helppoa kauraa, jos pyssyleikkiin ryhtyy. Aiemmista osista tuttu alueen pohjakartta satelliittipaikannuksineen on poistettu, ja Agentuurista "eroaminen" on verottanut muitakin 47:n varusteita. Keikoille täytyy lähteä paljain käsin ja pianonlanka taskussa. Myöhemmin sentään saadaan Silverballer-pistoolit mukaan.

Tämä on mainos:
Hitman: Absolution
Tehtäväasettelu eroaa Hitmanin perinteistä. Kentät koostuvat pienemmistä paloista ja ovat ohjatumpia kuin aiemmin, mutta vastapainoksi visuaalisuus on varsinkin PC:llä kerrassaan upeaa uuden Glacier 2 -moottorin ansiosta.

Nykypelien "vakiovarusteisiin" kuuluva kokemuspistesysteemi on rakenneltu myös Absolutioniin. Kenttäkohtaisen loppuarvioinnin lisäksi laskuri rullaa reaaliajassa ruudun yläkulmassa. Pisteitä saa päätehtävän edistämisen lisäksi äänettömistä tapoista, pääosumista ja niin edelleen. Vastaavasti valepuvun paljastumisesta ja siviilien tyrmäämisestä, myös tainnuttaen, rokotetaan. Pisteet avaavat Hittimiehelle lisäpuhtia, kuten vakaamman asekäden tai tilavamman vaistomittarin. Vaikka päädyin teippaamaan pistelaskurin pois ruudulta häiritsemästä, tykästyin (pistekerrointa korottavien) kenttäkohtaisten pikkuhaasteiden tekemiseen. Messevän pituisen kampanjan udelleenpeluuarvo nousi, kun aivoja pääsi vaivaamaan erilaisia surmatapoja keksiessä. Onneksi haastekuvaukset eivät olleet aivan yksiselitteiset.

Hitman: Absolution
Piilossa näkyvillä - ihmismassat on toteutettu hienosti ja tätä hyödynnetään pelissä useissa vaiheissa.

Pojojen laskeminen sopii paremmin uuteen Contracts-moninpelitilaan. Ideana on luoda yksinpelin kenttäpohjiin uudenlainen keikka, jonka jakaa kavereille ja muulle maailmalle. Murhakohde ja -tapa valitaan itse pelaamalla, jolloin vaikeinkaan kotikutoinen tehtävä ei pitäisi olla mahdoton. Pisteet lasketaan yksinpelistä tutulla tavalla, ja viime kädessä keikkaan käytetty aika ratkaisee listasijoituksen. Palkkakeikkojen suorittamisesta nettoaa rahaa, joilla voi ostaa uusia aseita ja kohentaa vanhoja.

Tämä on mainos:

Vanhan koulukunnan pelaajalle muutos lienee aina vaikea paikka. Uusimassa Hitmanissä toimintapainotteisuus, röntgenkatse ja pistesysteemi vaativat tovin jos toisenkin sulattelua - ja siltikin toivoisin 47:n valitsevan vähemmän ninjatemppuja ja enemmän ajatustyötä vaativia keikkoja ikämiesvuosilleen. Tästä on joka tapauksessa hyvä jatkaa, ja toivottavasti jatkoa seuraa, sillä tuotantoarvot ovat tanskalaisen IO Interactiven uusimmassa luomuksessa kohdallaan persoonallisine hahmoineen ja tasokkaine äänineen. Itse tarinaan voisi toivoa ripauksen inhimillisyyttä ja maanläheisyyttä, mutta Hitman: Absolution on mainio valinta Splinter Cell -tyyppisten pelien faneille sekä ehdottomasti kokeilemisen arvoinen muillekin mausta riippumatta.

HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Paljon pelattavaa, tuotantoarvot kohdallaan, haasteet (challenges)
-
Liikaa ninjailutoimintaa, vähemmän strategista ajattelua, pistesysteemin pakko
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Mika Sorvari

Salamurhaajien syksyn päättää alan konkari Agentti 47, lisäten samalla genreen vielä yhden pelin joka pyörii tappajan ja nuoren tytön ympärillä Dishonoredin tapaan. Muuten kyseessä on kovin erilainen elukka.

Absolution on kuin yritys survoa molemmat Kill Billit ja Sin City yhdeksi peliksi. Melkein kaikki hahmot ovat äärimmäisiä arkkityyppejä, ja kaikki pahikset jonkinlaisia kipeitä, umpikorruptoituneita perverssejä, joiden taipumuksilla revitellään joka käänteessä. Pelin naiskuva on tiukasti pyhimys-huora -skaalan ääripäissä, ja melko nolostuttava kenellekään, joka ylittää henkisesti tuotteelle annetun ikärajan.

Ikävää sinänsä, sillä tämä tarpeeton ja mauton super-överiksi vetäminen satuttaa muuten oivaa peliä, jossa on todella tunnelmallisia maisemia ja viihdyttäviä hetkiä. Toiminta on hyvin erilaista kuin muissa hiippailupeleissä, ja se on hyvin "nestemäistä". Tarkkoja rajoja ei piirretä kartalle, pulaan voi päätyä hyvin helposti, ja monesti käyttöliittymän varoitus tulee vasta kun on jo liian myöhäistä.

Absolution yhdistää lupausten mukaisesti hiippailua ja räiskintää, sekä tarjoaa pelaajalle mahdollisuuden valita näiden välillä, mutta samalla se kärsii tietynlaisesta jakomielisyydestä. Pisteytyksessä suositaan todella raskaasti hiippailua, samalla kun tehtävissä suorastaan usutetaan tarttumaan raskaisiin aseisiin ja räiskimään. Todellinen valinnanvapaus löytyy vasta, kun pelaaja laittaa sormet korviin ja unohtaa pisteytyksen ja pelin vihjailut kokonaan.

Kovat pisteet parantavat omalaatuisesti Agentti 47:n soluttautumiskykyä, asekäden vakautta jne., mutta eikö 47 ole jo tässä vaiheessa iso poika, jolla on miehen kyvyt? Mielestäni tällainen kehitys ei sovi etenkään tähän vaiheeseen Hitman-sarjaa.

Absolution on komea ja suurimmaksi osaksi hyvin suunniteltu peli, mutta sen tunkkainen sisältö ja epätietoisuus siitä, mitä se todella haluaa olla, johtaa pisteiden nipistämiseen.

7/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Hitman: AbsolutionScore

Hitman: Absolution

ARVIO. Kirjoittaja Eerik Rahja

Kuolema on 47:n bisnes, mutta tällä kertaa kohteet ovat henkilökohtaisia. Absolution on elokuvamaisempi Hitman-kokemus.



Ladataan seuraavaa sisältöä